یو‌اس‌ای تودی:

بعید است کنگره مانع از توافق هسته‌ای ایران شود

یو‌اس‌ای تودی نوشت بعید به نظر می‌رسد کنگره آمریکا بخواهد به توافق هسته‌ای حاصل شده بین ایران و قدرت‌های جهانی رأی منفی دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛روزنامه یو‌اس‌ای تودی در گزارشی به قلم "سوزان دیویس" نوشت: قانون گذاران کنگره آمریکا که درباره توافق هسته‌ای ایران مردد هستند، اعلام کردند به بررسی متن توافق نامه هسته‌ای خواهند پرداخت؛ اما بعید به نظر می‌رسد کنگره بتواند به اکثریت لازم برای رد این توافق دست یابد.
"باب کورکر،" سناتور جمهوری‌خواه از تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، اعلام کرد: می‌خواهم متن توافق نامه را جزء به جزء بخوانم و به درکی کامل از آن برسم؛ اما با نوعی تردید عمیق این کار را آغاز خواهم کرد و نمی‌دانم آیا این توافق به واقع هدف ما را در ممانعت از دست یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای برآورده می‌کند یا خیر.

"کورکر" همچنین گفت: در روزهای آتی، کنگره باید به موشکافی این توافق بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که آیا اجرای این توافق ارزش برداشتن رژیم تحریم‌های سخت گیرانه اعمال شده علیه ایران را دارد یا خیر، تحریم‌هایی که اعمال آنها بیش از یک دهه طول کشید.

"باب کورکر" اوایل امسال هدایت تلاش‌ها برای تصویب قانونی را بر عهده داشت که به کنگره نقشی مهم و نظارتی در صورت دست یابی به توافق هسته‌ای را می داد. اعضای کنگره آمریکا برای بررسی مفاد توافق نامه هسته‌ای ایران شصت روز فرصت دارند . کنگره سپس می‌تواند درباره قطعنامه‌ای رأی گیری کند که سبب تصویب یا رد این توافق می‌شود .

"کورکر" همچنین اعلام کرد قبل از ماه اوت (مرداد) جلسات استماع برگزار خواهد شد و جلسه رأی گیری نیز در ماه سپتامبر (شهریور) اتفاق خواهد افتاد.

"باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد اگر کنگره آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کند که در پی رد این توافق باشد ، آن را وتو خواهد کرد. سپس مخالفان باید دو سوم اکثریت را در کنگره و سنای آمریکا برای رد حق وتوی رئیس جمهور به دست آورند، سناریویی که در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد زیرا نمایندگان بلندپایه دموکرات با صدور بیانیه‌هایی از این توافق حمایت کرده‌اند.

"اوباما" اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران تضمین می‌کند این کشور نمی‌تواند تسلیحات هسته‌ای تولید کند. او گفت هر گونه نقض مفاد این توافقنامه پیامدهای جدی در پی خواهد داشت. بر اساس چندین گزارش منتشر شده، توافق هسته‌ای و تاریخی ایران سبب محدود شدن برنامه هسته‌ای این کشور در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار