لاوروف:

14 ژوئیه پایان سال‌ها مذاکره در راه رسیدن به توافق بر سر مسئله هسته‌ای ایران است

وزیر امورخارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد 14 ژوئیه 2015 ( 23 تیر 1394) پایان سال‌ها مذاکره در راه رسیدن به توافق نهایی بر سر مسئله هسته‌ای ایران است.

14 ژوئیه 2015 ( 23 تیر 1394) پایان سال‌ها مذاکره در راه رسیدن به توافق نهایی بر سر مسئله هسته‌ای ایران است.
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "سرگئی لاوروف،" وزیر امورخارجه روسیه در سخنانی گفت: 14 ژوئیه 2015 ( 23 تیر 1394) پایان سال‌ها مذاکره در راه رسیدن به توافق نهایی بر سر مسئله هسته‌ای ایران است. 

وی افزود؛ میانجی‌های بین‌المللی (گروه 1+5)  به همراه اتحادیه اروپا و ایران به طرح جامع مشترکی برای اقدامی دست یافتند. این طرح بر مبنای روش مرحله به مرحله و اصل عمل متقابل است که بوسیله «ولادیمیر پوتین،» رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد شد. طبق این طرح، حق ایران برای پیگیری برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت شناخته می‌شود و تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو می‌شوند. این طرح جامع 100 صفحه‌ای شامل یک «سند اصلی» و«5 ضمیمه فنی» است.

لاوروف اعلام کرد؛ تهران متعهد شده است برنامه هسته‌ای خود را برای مدتی طولانی محدود کند و فعالیت‌های هسته‌ای را تحت نظارت شدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد و کشورهای گروه 1+5 قول داده‌اند لغو مرحله‌ای تحریم‌های اعمال شده سازمان ملل متحد علیه ایران را آغاز کنند. اتحادیه اروپا و آمریکا نیز تحریم‌های یک‌جانبه خود را لغو خواهند کرد.

وزیرخارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت: پیشنهادهای فراوان ارائه شده بوسیله نماینده روسیه در زمان برگزاری مذاکرات بخش مهم و جدایی‌ناپذیر توافق نهایی را تشکیل دادند. ما توافق کردیم در همکاری خود با ایران درباره دو موضوع اصلی و مهم مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور تصمیم‌گیری کنیم.  توافق جامع هسته‌ای با ایران به « پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» استحکام می‌بخشد.  

لاوروف در پایان خاطر نشان کرد؛ اکنون فرصت‌های جدید و انگیزه‌ بیشتری برای حل مسائل و مشکلات دیگر موجود در منطقه خاورمیانه  و ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی بوجود آمده است. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار