الجزیره گزارش داد؛

سران عرب تاکنون انتقاد آشکاری از توافق هسته‌ای ایران نداشته‌اند

خبرنگار الجزیره ضمن اشاره به روابط قوی عربستان سعودی و آمریکا، اعلام کرد سران عرب تاکنون از توافق هسته‌ای ایران آشکارا انتقاد نکرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از الجزیره انگلیسی، "تا اکرمن،" گزارشگر الجزیره انگلیسی گفت: «اعراب برخلاف اسرائیل تاکنون انتقاد علنی و آشکاری از توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک نداشته‌اند و بیشتر ترجیح می دهند منتظر بمانند و روند حوادث را دنبال کنند. »

اکرمن همچنین گفت: «جان کری در آستانه دیدار اشتون کارتر از عربستان سعودی در هفته آینده، به این کشور سفر می‌کند. کری در نشست شورای همکاری خلیج (فارس) در سوم اوت (12 مرداد) نیز حضور خواهد داشت.»

جان کری پیشتر در دیدار با الجبیر گفته بود: «ما متعهد هستیم تا در کنار همدیگر برای پس زدن هرگونه سازمان افراط گرا از جمله فعالیت های ایران در منطقه و دیگر چالش های امنیتی و ثبات در منطقه همکاری کنیم. شما این تعهد را دیروز از زبان رئیس جمهور در نشست خبری شنیدید و بر آن تاکید شد. همچنین ما در خصوص برخی از جنبه های توافق اتمی ایران صحبت کردیم ولی من به توانمندی آمریکا و عربستان سعودی برای همکاری با همدیگر اطمینان دارم.»
 
گزارشگر الجزیره در ادامه گفت: «اظهارات کری بعد از برخی اقدامات اعتماد ساز کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا صورت می گیرد که بلافاصله بعد از امضای توافق در ماه آوریل به اجرا گذاشته شده بود. موضوع جالب توجه اینجاست که گفتار وزیر خارجه سعودی در راستای مخالفت آنان توافق هسته ای نبود؛ آنان به اندازه نخست وزیر اسرائیل آماده مخالفت جدی و علنی از این توافق نیستند؛اما سران عربی گفتند انتظار توافق خوب را دارند تا اصول اساسی این توافق به اجرا درآید که شامل بازرسی و ادامه تحریم ها علیه ایران و دیگر اقداماتی است تا این کشور به سلاح اتمی دست نیابد.»

این خبرنگار افزود: در کنار اقدامات اعتمادساز، جانشین شاهزاده عربستان، محمد بن سلطان به تازگی از آمریکا دیدار کرده است. همه این اقدامات برای نشان دادن این موضوع است که اتحاد (بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بخصوص عربستان با آمریکا) همچنان به جای خود باقیست و در حال حاضر قصد انتقاد علنی را ندارند و می خواهند منتظر باشند و ببینند تحولات مربوط به این توافق به چه شکلی پیش می رود. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار