کارشناس گفتار درمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران:

ساخت آزمون تصویری گام موثر در ارزیابی گفتاری کودکان است

آزمون تصویری برای ارزیابی توانایی درک واژگان در مقوله‌های مختلف زمینه‌ساز ارزیابی موثر و همچنین توانایی کودکان در ارزیابی گفتاری است.

ثریا صالحی‌ذهابی کارشناس ارشد گفتار درمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آزمون تصویری واژگان درکی برای کودکان فارسی‌زبان مقطع ابتدایی افزود: افراد جامعه برای رسیدن به اهداف ارتباطی خود از واژگان استفاده می‌کنند و این موضوع در کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی گفت: معمولا در ارزیابی مهارت‌های زبانی، واژگان مورد بررسی قرار می‌گیرند ولی نبود آزمون مناسب این هدف را با چالش روبرو می‌کند.

صالحی در ادامه از آزمونی که می‌توان بطور حساب‌شده نقایص واژگانی را مورد ارزیابی قرار دهد و در تشخیص و تمرینات درمانی از آن استفاده نمود، خبر داد.

وی گفت: در مطالعه‌ای که انجام شد نخست فهرستی از واژگان که قابلیت به‌ تصویر کشیدن داشتند از پانزده مقوله واژگانی (هر مقوله شانزده واژه) تهیه شد و برای بررسی روایی محتوایی از هفت نفر از متخصصان گروه گفتار درمانی نظرسنجی شد.

وی گفت: همبستگی توانایی پاسخ‌دهی آزمودنی‌ها با سن و تفاوت پاسخ‌دهی آنها بر اساس پایه تحصیلی و جنس مورد بررسی قرار گرفت.

صالحی‌ذهابی خاطرنشان کرد: آزمون تصویری برای ارزیابی توانایی درک واژگان از مقوله‌های مختلف در دوره دبستان از روایی محتوایی و پایانی مناسب برخوردار است.

وی گفت: توانایی کودکان در درک واژگان با سن و پایه‌ تحصیلی آنها افزایش می‌یابد و بین توانایی دو‌ گروه دختر و پسر در پاسخ‌دهی به آزمون تفاوتی وجود ندارد.

گفتنی است بوسیله این آزمون آسیب‌شناسان گفتار و زبان می‌توانند توانایی کودکان در درک واژگان را مورد ارزیابی قرار دهند و نباید از آزمون‌های تصویری در ارزیابی گفتاری کودکان غافل شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار