پیمان قانع در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«ماه عسل» همچنان تأثیرگذاری خود را دارد

«ماه عسل» در مقایسه با رقبای فراوان در کل دنیا همچنان تأثیرگذاری خود را دارد، وقوع تمام اتفاقات خوب در این برنامه نتیجه تلاش 10 ساله یک تیم کاری که الان نتیجه فعالیت خود را می‌بیند.

پیمان قانع طراح صحنه و دکور «ماه عسل» در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص برنامه «ماه عسل» گفت: علاقه من به سوژه برنامه‌ها کاملاً سلیقه‌ای است. ویژگی خوب «ماه عسل» هم همین است، اینکه تمام سلیقه‌ها را اعم از داستان‌های غیرواقعی و یا داستان‌های معمولی که در طول روز ممکن است هرکس با آن‌ها سروکار داشته را دربر می‌گیرد. به همین دلیل نمی‌توانم از قسمت خاصی نام ببرم، زیرا ما درگیر تمام قصه های «ماه عسل» هستیم، اما آن دسته از مهمان‌هایی که مردم نسبت به آن‌ها احساس خوبی داشتند برای ما هم جذاب بوده است.

قانع افزود: به عنوان نمونه 23 نفری اسرای نوجوان با میزانسن و شکل برنامه‌ها بسیار نزدیک بودند و یا عباس لاجوردی مستندساز برایم جذاب بود و دوست داشتم.

وی در خصوص جریان‌سازی مثبت مهمانان بعد از حضور در برنامه گفت: ما فقط برای تأثیرگذار بودن، برنامه را می‌سازیم و مانند یک فیلم‌ساز قصه‌ها را روایت کرده و آن موضوع در مسیر خود قرار می‌گیرد. هدف ما جریان سازی نیست اما افرادی هستند که از قصه‌های «ماه عسل» یک جریان سازی منفی به راه می‌اندازند و همین نشانه تأثیرگذار بودن آن است. هدف برنامه‌سازی تولید یک جریان و ایجاد یک فکر درست در جامعه است.

قانع در خصوص حواشی و انتقادات در فضای مجازی در مورد «ماه عسل» عنوان کرد: ما در چندین مورد نشان دادیم که نمی‌توانیم از فضای مجازی به شکلی درست استفاده کنیم،  احسان علیخانی به خاطر حضور مهمانی که واقعاً از پیشینه و حضورش در شبکه‌های اجتماعی مطلع نبودیم. عذرخواهی کرد و گفت که ما اشتباه کردیم ولی به نظر من این اشتباه است، علیخانی پشت رل برنامه‌ای نشسته که به موقع و در آخرین لحظه فرمان را درست می‌چرخاند و به همین دلیل است که او در برنامه «ماه عسل» به این جایگاه رسیده است.

طراح دکور «ماه عسل» تصریح کرد: تنها گروه تلویزیونی هستیم که از زمان شروع فعالیت‌مان تا امروز خوب عمل کرده و رقیبی نداریم. میانگین سنی ما خیلی کم است اما تلاش‌مان را کردیم و با وجود تمام مسائل پیش رو و تعداد تلویزیون‌های زیاد، تعداد رقبای فراوانی که در کل دنیا داریم، «ماه عسل» همچنان تأثیرگذاری خود را دارد؛ وقوع تمام اتفاقات خوب در این برنامه نتیجه تلاش 10 ساله یک تیم کاری است که الان نتیجه فعالیت خود را می‌بیند.

قانع اظهار داشت: سال‌های قبل آقای پورمحمدی از ما تقدیر کردند و از آن زمان تشویق، موتور مرا روشن کرد. به طوری که می‌توانم تا هزار سال دیگر کار کنم اما حرف من این است کسانی که مدام در مورد «ماه عسل» نظر منفی می دهند، آیا این برنامه را دیده‌اند؟ البته بخشی از این هجمه‌ها و نظرها درست است، اما برنامه «ماه عسل» برنامه‌ای بزرگ و با وقار است و نمی‌توان با شخصیت‌تر از این برنامه‌ای را ساخت.

قانع در خصوص اجرای احسان علیخانی گفت: به هر شکل احسان پرچمی را در دست گرفته و با اعتقادات و فکر خود در حال حرکت به سمت جلو است.مثل تمام آدم‌هایی که ما از پیش قضاوت‌شان کردیم، به طور حتم احسان را هم قضاوت کرده‌اند اما هر انسانی لایه‌های مختلف مثبت و منفی در شخصیت خود دارد، اما او کسی است که از روزهای اول جز تنها مجریانی باشد که سبک مخصوص به خود را داشته و من به غیر از دو مجری (احسان علیخانی و فرزاد حسنی) کسی را ندیده‌ام که به این شکل حرفه‌ای و درست کار خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: احسان علیخانی کار خود را بلد است و به همین دلیل است که دیده می‌شود، او به خوبی نحوه صحبت کردن با مردمان ساده را می‌داند، مردمی که از بطن جامعه و از کسانی که روزمره با آن‌ها سروکار داریم، وارد برنامه می‌شوند و قصه‌های خود را روایت می‌کنند، شکل اجرای علیخانی در این برنامه مختص به خودش بوده و همین موضوع یکی از عوامل دیده شدن برنامه است او در این چند سال مسیر اجرایش را درست انتخاب کرده و تبدیل به قصه‌گوی خوبی شده، به همین دلیل است که مردم به خوبی حرف‌های او را می‌پذیرند.

قانع در خصوص کیفیت برنامه امسال «ماه عسل» نسبت به سال‌های قبل گفت: کیفیت یک مقوله کلی است. برنامه‌های امسال «ماه عسل» در موضوع، دکور و موضوعات دیگر یک چرخش کلی داشته است. بعد از گذشت چند سال تعداد مهمان‌ها بیشتر شده و این کاملاً اشتباه است که برنامه امسال را با سال‌های قبل مقایسه کنیم. برنامه امسال بالغ شده، بزرگ‌تر شده و به لحاظ این بلوغ و بزرگی یک اتفاقاتی در حال شکل‌گیری است که بر ژانر کلی این برنامه هم تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: هر مهمانی که در هر قسمت «ماه عسل» حضور پیدا می‌کند، همیشه تضادهایی وجود دارد که نمایان کردن این تضادها برعهده مجری برنامه است. بروز این تضادها و حضور مهمان‌های مختلف از طیف‌های گوناگون برای خود ما هم شکل جدیدی است.

قانع عنوان کرد: بهتر است از برنامه امسال و از مجموعه تعریف نکنم، حداقل مطلبی که می‌شود از امسال گفت این است که بعد از 12 – 11 سال کار کردن با هم، کنار هم بودن و برنامه‌سازی و سپری کردن جوانی در کنار یکدیگر و به نوعی بزرگ شدن به همراه هم، به خاطر وجود دغدغه‌های مشترک است. ما در این چند سال همکاری روزهای بسیار سخت و پرحاشیه‌ای را پشت سرگذاشته‌ایم.

وی اظهار داشت:در مجموع باید بگویم ما گروهی در تلویزیون هستیم که با سال‌ها سابقه همکاری، نمونه‌ای نداریم. شما برنامه‌سازی را پیدا نمی‌کنید که ده سبک از یک برنامه را تولید کرده باشد و این 10 برنامه هر روز به سمت بهتر شدن حرکت کرده باشد، اگر «ماه عسل» به سمت بهتر شدن نمی‌رفت، این قدر توقع ایجاد نمی‌کرد و شاید هرگز ساخته نمی‌شد. در زمانی که بیننده ما ریزبین‌تر و هوشمندتر شده ما به عنوان برنامه‌ساز باید موضوعات بهتری را پیدا کنیم، به دلیل این که تمام اتفاقات مربوط به «ماه عسل» به بینندگان آن مرتبط است.

وی افزود: بینندگانی که توقعات خاصی از برنامه دارند و زمانی که این توقعات برآورده نشود، اعتراض کرده و اگر برنامه از سطح توقع آن‌ها بالاتر ظاهر بشود با ابراز خوشحالی و با رضایت کامل برنامه را دنبال می‌کنند.

قانع در خصوص دکور امسال گفت: از دکور امسال بازخوردهای مثبتی گرفته‌ام. قبل از انجام هر کاری خوب به آن فکر کرده و آن را می‌سنجم. فقط امسال و برای اولین بار بود که دکور برنامه را اصلاح کردیم و این نتیجه گفت‌وگوی من و احسان و آقای کریمان مدیر گروه برنامه بود. امسال دکور «ماه عسل» هم برای خودش دارای قصه است.

وی در پایان گفت: ویژگی‌های مثبت شخصیتی احسان علیخانی کمتر دیده شده است، باید با او دوست و رفیق باشی تا بدانی که انسانی که این قدر مغرور به نظر می‌رسد، فردی به شدت خانواده دوست، مهربان، انسان دوست بوده و به همین خاطر است که من به او کمک کرده‌ام و بابت این موضوع و همکاری با علیخانی بسیار خوشحالم. اگر او جریانی را راه می‌اندازد، من به عنوان همکار مایلم به او کمک کرده و مانع خستگی او شوم. تمام این مطالب را برای این عنوان کردم تا او از تمام اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد، خسته نشده و با حضور ما و یا بدون ما به راه خود و مسیری که در آن قدم گذاشته ادامه دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار