اسنادی جدید از توطئه‌ رژیم آل‌سعود علیه ایران

دستگاه عظیمی در درون رژیم آل سعود از وزارت خارجه گرفته تا وزارت کشور، وزرات امور اسلامی، سرویس اطلاعاتی و دفتر پادشاه عربستان خود را وقف فعالیت های تبلیغاتی علیه ایران کرده است.

  به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جام نیوز:روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" (NYTimes) در گزارشی با عنوان "اسناد ویکی لیکس نشان می دهد عربستان مسحور ایران شده است" نوشت: «اسناد فاش شده از  وزارت خارجه رژیم آل سعود نشان می دهد این رژیم تقریباً مسحور ایران شده است و دیپلمات هایش در آفریقا، آسیا و اروپا فعالیت های ایران را با جزئیات ریز، زیرنظر می گیرند و نهادهای دولتی رده بالا برای جلوگیری از گسترش تشیع تلاش و توطئه چینی می کنند.»
 

این روزنامه نوشت: «این اسناد نشان می دهد دستگاه عظیمی در درون رژیم آل سعود از وزارت خارجه و وزارت کشور گرفته تا وزرات امور اسلامی، سرویس اطلاعاتی و دفتر پادشاه عربستان خود را وقف فعالیت های تبلیغی علیه ایران کرده است. در مواردی پادشاه مستقیماً دستور قطع پخش شبکه های ایرانی از روی ماهواره را داده است.
 

ترس آل سعود از نفوذ ایران و گسترش مذهب شیعه در بسیاری از این اسناد به وضوح پیداست. سفارت عربستان در تهران از اخبار مربوط به عربستان گزارش روزانه ارسال می کند و شبکه تلویزیونی فارسی زبان را با هدف بهبود چهره عربستان به راه انداخته است.
 

در اسناد دیگر نگرانی آل سعود از تبدیل تاجیکستان به مرکز صدور انقلاب اسلامی همراه با جزئیات سخن به میان آمده است.
ترس از نفوذ تشیع در کشورهایی مثل چین که مسلمانان در آن ها اقلیت کوچکی هستند کشیده شده و و برنامه های عملی برای مقابله با گسترش تشیع در چین پیشنهاد شده است.
 
همینطور اسنادی دررابطه با کشور فیلیپین به گام هایی اشاره دارد که بتواند حضور ایران در این کشور را محدود کند.
 
در این اسناد اشاره شده سفرای عربستان در سرتاسر آفریقا دستور دارند فعالیت های ایران در این کشورها را گزارش کنند و سفیر عربستان در اوگاندا گزارشی همراه با جزئیات درباره گسترش تشیع در این کشورمسیحی ارائه کرده است.
 

برخی از اسناد مربوط به کشور مسلمان نشین مالی درباره جذابیت ایران برای مسلمانان این کشور هشدار داده است. در این سند اشاره شده مسلمانان مالی از "حقیقت افراطی و نژادپرستانه تفکر شیعه که مخالف تمام مذاهب دیگر اسلام است" غافلند.
 

آل سعود همچنین در مواردی دخالت مستقیم در جلوگیری از گسترش نفوذ ایران داشته است. رژیم آل سعود از سال 2010 تا 2013 از راه های مختلف برای حذف شبکه العالم از روی ماهواره تلاش کرده است. از جمله، با دستور سلطنتی برای توقف پخش این شبکه، به ماهواره عرب ست (Arabsat) مستقر در ریاض برای حذف این شبکه فشار وارد کرد و از آن ها خواسته شد با تضعیف سیگنال شبکه از طرق فنی مانع رسیدن سیگنال به بحرین و شرق عربستان که شیعه نشین هستند بشود.
 

در اسناد دیگر آمده است، در پاکستان زمانی که رئیس دانشگاه اسلامی بین المللی اسلام آباد از سفیر ایران برای شرکت در مراسم هفته فرهنگی دانشگاه دعوت به عمل آورد، سفارت عربستان در تماسی با اظهار شگفتی خواستار لغو دعوت سفیر ایران و درعوض دعوت از همسر سفیر عربستان شد. با مقاومت رئیس دانشگاه دربرابر این خواسته، دیپلمات های سعودی از طریق یکی از اعضای هیئت مدیره دانشگاه جلسه هیئت مدیره ترتیب دادند تا چنان که در این اسناد آمده "رئیسی برای دانشگاه انتخاب کنند که به به آل سعود متمایل باشد.
با استعفای رئیس دانشگاه در ادامه در 2012، سفیر عربستان با همکاری رئیس جمهور این کشور آصف علی زرداری اقدام به گماشتن یک تبعه عربستان به عنوان رئیس دانشگاه کردند و به این ترتیب در نهایت موفق شدند به هدف خود نایل آیند.
 
 
افغانستان، هند، مجارستان، و تایلند از دیگر کشورهایی هستند که بر طبق این اسناد محل فعالیت های توطئه آمیز عربستان قرار گرفته اند.
 
 
همچنین آنچنان که در این اسناد آمده حتی کمک های انسانی نیز از توطئه عربستان در امان نمانده اند و رژیم این کشور از این موارد نیز در راستای اهداف خود استفاده می کند، چنان که مطابق اسناد، وزیرخارجه عربستان در سال 2011 در کنار درخواست کمک برای قربانیان سیل در تایلند، تأکید کرد نتیجه این کار اثرگذاری مثبت بر روی مسلمانان تایلند و محدود کردن دولت ایران و نفوذ تشیع در این کشور خواهد بود.»
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار