وزیر امور خارجه فرانسه توافق هسته ای ایران را یک توافق سیاسی بزرگ توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی ای پی ان تی؛ «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در بدو ورود به محل اجلاس وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: ما در نشست امروز چهار موضوع عمده را بررسی خواهیم کرد که نخستین موضوع توافق هسته ای با ایران خواهد بود. توافق هسته ای با ایران اقدام دیپلماتیک بسیار بزرگی بود و من فکر می کنم که موازنه خوبی ایجاد خواهد شد که فرانسه در آن سهیم است. 

فابیوس گفت: این توافق در وهله نخست تضمین خواهد داد که ایران بمب اتم نخواهد داشت و همزمان به ایران اجازه توسعه انرژی هسته ای غیر نظامی  را که حق این کشور است می دهد. من امیدوارم در بهبود اوضاع در منطقه سهیم باشیم.»

 پس از  توافق هسته ای ایران، در این نشست موضوع اسرائیل و فلسطین مورد بررسی قرار می گیرد. در آنجا نیز اوضاع نامطلوب است. بنابراین اروپا باید در این زمینه کمک کند.

 مسئله تونس نیز با حضور رییس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فرانسه در این زمینه بسیار فعال است. اوضاع امنیتی و فعالیتهای اقتصادی کوتاه و بلند مدت ازجمله مسائل مورد بررسی خواهد بود. 

فرستاده سازمان ملل متحد برای لیبی نیز در این نشست حضور خواهد داشت تا مسئله لیبی هم مطرح شود. ما برای دستیابی به صلح و بهبود اوضاع لیبی تلاش خواهیم کرد. 

فابیوس در مورد نگرانی های همسایگان ایران در مورد توافق هسته ای گفت:« همان طور می دانید فرانسه در مذاکرات هسته ای با ایران بسیاری جدی بود؛ زیرا  مسئله مربوط به بمب اتم اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل ما تضمین های بسیاری از جمله شمار سانتریفیوژها، میزان ذخایر اورانیوم ،تاسیسات هسته ای و نظارت آنها را در توافقنامه قید کردیم.»

وی اضافه کرد: « شرایطی که ما ایجاد کردیم بی نقص است و در آینده ما شاهد تعهد به توافق خواهیم بود. این توافق باید امروز در نشست وزیران امور خارجه مورد بررسی قرار گیرد. این توافق در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز مطرح خواهد شد و باید در حوزه پارلمانی نیز تصویب شود. اما به  هر حال من این توافق را یک توافق سیاسی بزرگ می دانم.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار