حاشیه‌های جلسه هسته‌ای بهارستان+ تصاویر

در حالی وزیرامورخارجه ایران گزارشی نسبت به جمع‌بندی نهایی مذاکرات امروز به مجلس ارائه داد که خواهش‌هایی را هم از نمایندگان در پی این گزارش مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ سیصد و سی‌ و نهمین جلسه علنی مجلس صبح امروز سه‌شنبه 30 تیرماه با حضور محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به صورت علنی آغاز شد.

در این جلسه قرار بود محمدجواد ظریف و علی اکبر صالحی گزارشی از جمع بندی نهایی مذاکرات را به نمایندگان ارائه کنند، ریاست جلسه علنی امروز مجلس را علی لاریجانی برعهده داشت و همچنین بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی اعضای ارشد تیم مذاکره کننده، حجت‌آلاسلام انصاری به همراه ظریف و صالحی در صحن علنی مجلس حاضر بودند.

از قرائت قطعنامه تا «برجام»/ خواهش «ظریف» از نمایندگان

با توجه به اینکه گفته می‌شد جلسه ظریف با نمایندگان مجلس قرار بوده  به صورت غیرعلنی برگزار شود اما جلسه مذکور از زمان آغاز خود بصورت علنی برگزار شد و محمد جواد ظریف نطق خود را از ساعت 8:25 دقیقه در مجلس آغاز کرد.

ظریف سخنرانی خود را با تأکید بر حفظ حقوق ایران در مذاکرات آغاز و به ابعاد توافق اشاره کرد.


وزیرامورخارجه ایران در ابتدای سخنان خود گفت: در مذاکرات ثابت شد که ایران با 6 قدرت جهانی مذاکره می‌کند ولی باج نمی‌دهد. در مذاکرات ثابت شد که ایران حاضر است 2 سال متوالی با 6 قدرت جهانی مذاکره کند و از خطوط قرمز خود عدول نکند.

از قرائت قطعنامه تا «برجام»/ خواهش «ظریف» از نمایندگان

اما سخنان ابتدایی ظریف در حالی مطرح می‌شد که برخی از نمایندگان مجلس با حضور در کنار صندلی رئیس مجلس یادداشت‌هایی را به وی تحویل می‌دادند و برخی نمایندگان همچون رسایی و قدوسی کنار صندلی لاریجانی مشغول گفت‌وگو بودند.

البته جلسه علنی امروز شاید کم حاشیه‌ترین جلسه حضور ظریف در مجلس بود و بسیاری از نمایندگان بیشتر سعی می‌کردند به اظهارات ناطق جلسه به خوبی گوش فرادهند که این امر نشان از اهمیت این موضوع در بین نمایندگان باشد.

اما وزیر امورخارجه در ادامه سخنان خود از روشن نمایی تیم مذاکره کننده در مذاکرات هم رمزگشایی کرد.

وی گفت: ما در مذاکرات روشن نمودیم که هیچ کس نباید یک ایرانی را تهدید کند. ما در مذاکرات روشن نمودیم که برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران به هیچ کسی ارتباط ندارد که پس از این اظهارات برخی نمایندگان فریادهایی را از جنس الله اکبر و احسنت سردادند.

از قرائت قطعنامه تا «برجام»/ خواهش «ظریف» از نمایندگان

البته چیزی از اظهارات ظریف در مجلس نگذشته بود که وزیرامورخارجه در بین اظهارات خود متن جامعی جمع‌بندی نهایی توافق را به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد متنی که از این لحظه به بعد مجلس باید موارد قانونی آن را طبق مصوبه پارلمان بررسی کرده و اعلام نظر کند.

اما بخش دیگری از سخنان ظریف معطوف به جزئیات فنی مذاکرات بود، وی در رابطه با جزئیات فنی مذاکرات که بدون شک یکی از موارد مورد اهمیت نمایندگان می‌باشد گفت: تضمین می‌کنیم که پیش از باز کردن پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد و ما در بحث اصل توازن تنها زمانی پروتکل الحاقی را به مجلس ارائه خواهیم کرد که کنگره آمریکا دست از تحریم‌های خود بردارد و این تحریم‌ها را لغو کند.

اما جلسه علنی مجلس با میهمانان هسته‌ای خود در حالی ادامه می‌یافت که هیچ نماینده‌ای نسبت به اظهارات ظریف حداقل از پشت صندلی خود انتقادی نداشت و این جلسه به طور آرام ادامه داشت، وزیر امورخارجه با پایان موارد فنی توافق در ادامه به موضوع رعایت بازدید از اماکن نظامی و مصاحبه با دانشمندان هم اشاره کرد.

ظریف تأکید کرد: در موضوع رعایت بازدید از اماکن نظامی و مصاحبه با دانشمندان در مذاکرات به طوری اقدامات پیش رفت که تمامی ملاحظات نظام رعایت شد و در آینده نیز حتی تمامی نظارت‌ها در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود و برجام که صراحت به آن تأکید دارد.

وزیر امورخارجه در ادامه بیان داشت: برنامه هسته‌ای  ایران در دوره تحقیق و توسعه با پیشرفته‌ترین سانتریفیوژ‌ها ادامه خواهد یافت و هزار و چهارصدو 44 ماشین در فوردو فعالیت خواهند کرد و ما همچنان قلب اراک را نیز پس از فروش در کشور نگه خواهیم داشت.

از قرائت قطعنامه تا «برجام»/ خواهش «ظریف» از نمایندگان

اما در حالی یک ساعت از نطق ظریف در مجلس طی شد که وی همچنان به ریز و درشت موارد توافق اشاره داشت ،ظریف همچنین تأکید کرد: ما هیچگاه ادعا نکردیم که برنامه اقدام مشترک تماما به نفع ایران بوده است.


اما ظریف در پایان برخی از توضیحات مبنی بر جزئیات فنی توافق به موضوع قطعنامه تصویب شده شورای امنیت هم اشاره کرد. وی در خصوص این قطعنامه گفت: این قطعنامه نمایانگر تغییر بنیادین آژانس نسبت به جمهوری اسلامی ایران بود .


ظریف تصریح کرد:‌این قطعنامه نخستین قطعنامه‌ای است که کشور هدف مورد مذاکره قرار گرفته است که این حرکت در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه بوده است.

ظریف همچنین در ادامه از نمایندگان خواهش‌هایی هم داشت و اصرار داشت تا نمایندگان به صدای دست و پا زدن برخی کشورهای منطقه مبنی بر توافق گوش فرا ندهند چرا که این توافق بدون شک برای منطقه توفیقاتی خواهد داشت.

اما درسکوت مجلس ظریف در رابطه با سرعت برگشت‌پذیری تحریم‌ها مطالبی را عنوان کرد.


وی گفت: به صراحت عرض می‌کنم که سرعت برگشت‌پذیری ایران به حالت اول برنامه خود خیلی سریعتر از برگشت‌پذیری آمریکا برای به جریان انداختن تحریم‌ها خواهد بود چرا که ساختمان تحریم‌ها ریخته و برگشت‌پذیری آن کار آسانی نیست. 


اما ظریف در حالی که قصد داشت به اظهارات خود در صحن علنی مجلس پایان دهد ریاست مجلس وی را مخاطب چندین سوال قرار داد که ظریف پس از بیان این سوالات یک به یک به سوالات پاسخ داد.

گفتنی است عمده سوالات لاریجانی از ظریف مربوط به محدودیت‌ها و میزان و افزایش دوره‌های زمانی و شیطنت‌های 1+5 در توافق بود که اظهارات ظریف باعث اقناع مجلس شد اما ظریف پس از پاسخگویی به سوالات لاریجانی در پایان مواردی را هم عنوان کرد.

وی خطاب به نمایندگان گفت: بیایید در شرایطی که دنیا ایران را پیروز مذاکرات می‌داند و همه منطقه و اشغال از اقتدار و قدرت ما هستند ما نیز یکدل و یک زبان گفتمان اراده مردم بر فشار و تحریم را تقویت کنیم و فارغ از همه دسته‌ بندی‌ها عزت و خودباوری مردم را سپاس بگوییم.

از قرائت قطعنامه تا «برجام»/ خواهش «ظریف» از نمایندگان

همچنین وزیر امورخارجه اظهارات خود را در ساعت 9:38 دقیقه صبح پس از ارائه گزارش به مجلس به پایان رساند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: صحن ، علنی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تورج
۲۲:۳۱ ۳۰ تير ۱۳۹۴
یا رب این قافله از شش جهتش دار نگاه این دعا کردم و از شش جهت امین امد
آخرین اخبار