قنادباشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

واکنش اتحادیه عرب به پرونده هسته‌ای رژیم صهیونیستی برای حفظ موقعیت اتحادیه است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: واکنش اتحادیه عرب در قبال رژیم صهیونیستی فقط برای حفظ موقعیت این اتحادیه در افکار عمومی است و می‌توان گفت که یک جنگ رسانه‌ای برای به‌دست آوردن دل ملت‌های عرب به شمار می‌آید.

"جعفر قنادباشی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی، گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که درخواست اتحادیه عرب مبنی بر باز شدن پرونده هسته‌ای اسرائیل یک بازی رسانه‌ای است یا نتیجه تأثیرگذاری مذاکرات ایران با 1+5 است، گفت: اتحادیه عرب را باید با دو دید نگاه کرد، در یک برهه، وزرای کشورهای عربی تصمیم‌گیری می‌کنند و در زمان دیگر اتحادیه عرب وارد تصمیم‌گیری‌های کلان می‌شود.

وی ادامه داد: اتحادیه عرب در زمان دبیرکل قبلی (امر موسی) در عرصه شعار و موضع‌گیری رفتاری انقلابی را به نمایش گذاشته اما متناسب با خواسته‌های ملت عرب حرکت نمی‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اقدام جدید اتحادیه عرب را فاقد اجرا دانست و اظهار داشت: زمانی تصمیم‌گیری اتحادیه عرب مبنی بر خلع سلاح شیمیایی اسرائیل صحیح بود که در جلسه علنی سران عرب و وزرای اتحادیه بازگو می‌شد.

قنادباشی ادامه داد: واکنش اتحادیه عرب در قبال اسرائیل فقط برای حفظ موقعیت این اتحادیه در افکار عمومی است. می‌توان گفت که یک جنگ رسانه‌ای برای به‌دست آوردن دل ملت‌های عرب به شمار می‌آید.

وی با اشاره به همسویی اتحادیه عرب با رژیم کودک‌کش اسرائیل تصریح کرد: طرح موضوع باز شدن پرونده هسته‌ای اسرائیل و محدود شدن این رژیم در فضای سیاسی موجود تأثیر چندانی ندارد، زیرا در عرصه بین‌الملل برای اتحادیه عرب لازم الاجرا نخواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: طرح امضای پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای اسرائیل حتی روی برگه از سوی اتحادیه عرب به نوعی می‌توان گفت عملکردی رسانه‌ای است و اگر خواستار محدود کردن اسرائیل هستیم، می‌توان موضع‌گیری‌های بهتری را به عرصه نمایش و عمل رساند و بهتر است بگوییم رژیم نامشروع اسرائیل تا با این عنوان به تضعیف این رژیم کمک کرده باشیم.

وی تصریح کرد: گفتن این که اسرائیل نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد به این معناست که اسرائیل را به نوعی به رسمیت شناخته‌ایم و اسرائیل یک واقعیت برای اتحادیه عرب است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر این که اتحادیه عرب قبل از این که بحث امضای پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای را ایراد کند، باید اسرائیل را تهدید دانست و اظهار داشت: به رسمیت شناختن اسرائیل در اتحادیه عرب با عناوین متعددی بیان شده است.

قنادباشی تأکید کرد: در سال‌های اخیر شاهد روابط نزدیک اتحادیه عرب با اسرائیل بودیم، اتحادیه عرب، اسرائیل را برگ برنده‌ای در معادلات منطقه برای خود مطرح می‌کند.

وی همسویی عربستان با اسرائیل را نتیجه سرکوب و درگیری‌های منطقه عنوان داشت و افزود: موضع‌گیری‌های نابه‌جای عربستان در منطقه موجب به رسمیت نشناختن ملت‌های عرب و در نتیجه ایجاد ناامنی شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تبلیغات وسیع رسانه‌های غربی پیرامون تغییر سیاست‌های آمریکا را غلط دانست و تصریح کرد: برخی رسانه‌های غربی اظهار داشتند توافق هسته‌ای با ایران بناست که سیاست‌های نادرست آمریکا در منطقه را تحت شعاع قرار بدهد.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: تجربه گذشته و حال این واقعیت را ثابت کرده که آمریکا همواره اسرائیل و عربستان سعودی را در منطقه مورد حمایت خود قرار داده و برای حفظ امنیت اسرائیل از هیچ کار دیوانه‌واری دریغ نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار