آباد در جمع خبرنگاران:

فقدان نظام دهی به سیستم یکپارچه در مواجهه با حوادث غیر مترقبه

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر گفت: نقص در پیش بینی و اطلاع رسانی به موقع و فقدان قدرت نظام دهی به سیستم یکپارچه به منظور ایجاد آمادگی در برابر بحران احتمالی پس از دریافت اطلاعیه‌های ارسالی از سوی سازمان‌های هواشناسی هستیم که باید بدون فوت وقت نواقص در هر دو سطح شناسایی و اصلاح شود.

اقدام نظام دهی به سیستم یکپارچه در مواجهه با  حوادث غیر مترقبهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر در حاشیه یکصد‌وهفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه حوادث غیر مترقبه شهر فقط در زلزله خلاصه نمی‌شود اظهار کرد: عدم عبرت از حادثه طوفان سال گذشته که با سرعتی بالغ بر 120 کیلومتر بر ساعت در کمتر از 25 دقیقه جان 5 شهروند را گرفت، این بار با بارش شدید و هجوم سیلاب در حریم رودخانه رکورد دیگری را از ناکار آمدی در آمادگی به موقع پیش از وقوع بحران‌های احتمالی با 12 کشته و 82 مجروح و ده‌ها تن مفقود به ثبت رساند.

وی به شکسته شدن آب بند کارگاه چینی‌ها در پروژه‌ آزاد راه تهران-شمال و ورود حجم بالای آب به بستر خانه اشاره کرد و ادامه داد: ریزش تونل آبگرفتگی در فیروز کوه، هراز و امامزاده داوود تخریب دو پل در اثر طغیان رودخانه و وقوع سیل در منطقه بالا طالقان و مفقود شدن 50 خودرو در سیل محور کرج-چالوس محدوده آسارا از دیگر پیامدهای این حادثه تلخ بود که تنها محدود به استان تهران و البرز نبود بلکه منجر به ایجاد سیل و آبگرفتگی منازل و معابر در هفت استان دیگر کشور از جمله خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمان و مازندران نیز گردید و در مجموع 5 هزار نفر را دچار حادثه کرد.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا با طرح این سوال که چطور توده‌های  پرفشاری با چنین وسعت تاثیری به کشور راه می‌یابند در حالی که هیچگونه زنگ هشداری برای اعلام آمادگی در برابر بحران‌های احتمالی در کشور به صدا در نمی‌آید تصریح کرد: پاسخ این سوال از دو حالت خارج نیست یا با نقص در پیش بینی و اطلاع رسانی به موقع مواجهه هستیم و یا اینکه فاقد قدرت نظام دهی به سیستم یکپارچه به منظور ایجاد آمادگی در برابر بحران احتمالی پس از دریافت اطلاعیه‌های ارسالی از سوی سازمان‌های هواشناسی هستیم که باید بدون فوت وقت نواقص در هر دو سطح شناسایی و اصلاح شود چراکه هر لحظه تاخیر در سازماندهی نظام هماهنگ پیشگیری و توانمند سازی فرماندهی یکپارچه مدیریت بحران خسارت و تلفات جانی را به صورت تصاعدی افزایش  می‌دهد.

آباد با تاکید بر اینکه بحران هواشناسی مستلزم زنگ هشدار برای تمام سازمانهای متولی است گفت: تمام ارگانها حتی با فرض احتمالی بودن حادثه در حالت آماده باش قرار گیرند این در حالی است که در حادثه اخیر سازمانهای امداد و نجات در عین ناباوری با تماس ‌های مردمی روانه صحنه حادثه می‌شوند که این فاجعه است.

وی افزود: متاسفانه با وجود انکه بیش از 40 سال است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از سیستم‌های پیش بینی و هشدار سیل آغاز شده اما در ایران بر روی این سیستم ها به صورت گسترده و عمومی برای تمام مناطق کار نشده است.

آباد با اشاره به اینکه چنین بارشی را نمی‌توان در سطح بحرانی طبقه بندی کرد زیرا که آمار تکان دهنده‌ی افراد فوتی و مفقود شده و مصدومین حادثه دیروز قابل قیاس با عمق حادثه نیست اضافه کرد: این روزها اپیدمی مرگباری گریبانگیر شهر شده است تا جایی که کوچکترین حادثه‌ای که شاید در زمره شرایط بحرانی نیز به  حساب نیاید خطر آفرین و مرگبار می‌شود باد و باران شدیدی که می‌توانست با اعلام سازمان هواشناسی و برنامه ریزی به موقع حداقل مانع تردد خودروها از محورهای پر خطر و یا مانع اسکان مسافران در حریم بستر رودخانه شود می‌توانست به صورت چشمگیری از سهم سنگین تلفات  که البته هنوز آمار نهایی آن گزارش نشده بکاهد.

عضو پارلمان شهری ادامه داد: سیلاب ‌هم گذشت اما سوالهایی هنوز هست که باید مسولان پاسخ گوی آن باشند از جمله اینکه ایا سازمان هواشناسی به رسالتهای خود با نگاه حفظ جان انسانها از مخاطرات طبیعی می‌نگرد و یا دچار روزمرگی در ارائه گزارشاتی بی ثمر در لحظات پایانی وقوع بحرانهاست؟چراکه سازمان هواشناسی رسالت خود را بیش از آنکه با اطلاعیه و هشداریهای جدی و پیشگیرانه گره بزند درگیر ارائه اخباری در لحظاتی پیش از حادثه شده است درست زمانی که با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به هیچ مخابره‌ای از رادارهای هواشناسی و عکس‌های ماهواره‌ای می‌توان به عمق حادثه پی برد.

عضو پارلمان شهری در ادامه  گفت: اگر هم هشداری هر چند محتمل از سوی سازمان هواشناسی به تمام واحدهای اجرایی ارسال شد چرا هیچگونه آمادگی برای مقابله با بحران احتمالی و ایجاد پایگاه‌ها و ستادهای بحران و امداد رسانی در طول مسیر در نظر گرفته نشد؟
با چه اطمینانی با وجود عدم تعبیه پایگاه‌های امدادی در طول جاده مسیرها یک طرفه می‌شوند و راه برای خودروهای امداد رسان بسته می‌شود؟

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا افزود: در محورهایی که بدنه کوه چنان ناپایدار است که با بارشی باعث سقوط تخته سنگهای عظیم می‌شود چگونه مدیریت راههای کشور پیش از بروز خطر نسبت به مسدود کردن جاده چالوس و هدایت  مسافران به سمت مسیرهای جایگزین اقدامی  نکرده.

وی با طرح این سوال ادامه داد: آیا نقاط ایمن برای پناه گیری در زمان وقوع حوادث به طور گسترده توسط مسئولان اطلاع رسانی شده بود.
آیا آموزش همگانی برای مقابله با حوادث احتمالی منتج از طوفان صورت گرفته است؟ که البته تمامی آنها از سیاستهای ابتدایی در امر ایجاد آمادگی پیشگیری از خسارات و مدیریت بحران‌های احتمالی است.

آباد تاکید کرد: با توجه به اینکه منشا  چنین حوادثی که بیشتر پیامدهای تغییرات اقلیمی است یقینا با ادامه پیدا کردن روند گرمایش جهانی در سالهای آینده رویدادهای غیر معمول آب و هوایی مانند خشک سالی، وقوع طو فان‌های شدید یا کولاک در سطح زمین نیز شدت بیشتر پیدا خواهد کرد بنابراین لازم است تا با بهره گیری از تکنولوژی‌ روز دنیا دقت نظر بالا و وجدانی بیدار نسبت با مسائلی که مستقیما با جان مردم سرو کار دارد تلاش کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: آباد ، مترقبه ، فیروز کوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار