اهواز؛

عراق فرصتی مناسب برای صادرات

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان؛ عراق فرصتی است که باید به نحو مطلوبی از آن برای صادرات استفاده کرد.

عراق فرصتی مناسب برای صادراتبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ سید نورا... حسن زاده گفت : صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از سوی واحدهای تولیدی پایدار و برنامه ریزی شده نیست و باید برنامه ریزی بلند مدت برای این امر تدوین شود.

حسن زاده افزود : خوزستان مرز طولانی با عراق داشته و از طریق دو پایانه مرز چذابه و شلمچه تولیدات داخلی این استان و دیگر استان ها به این کشور صادر می شود که واحدهای واحدهای صنعتی و تولیدی برای صادرات به عراق تا حدودی کم کاری و بدون برنامه عمل کرده اند.

وی بیان کرد : تنها راه برون رفت از مسایل و مشکلات صادرات به عراق و دیگر نقاط جهان تدوین برنامه ای است برای  تولید کنندگان تا کالای رقابتی تولید کنند ، کیفیت کالاهای خود را بالا ببرند و مسایل لازم را برای حضور در بازارهای جهانی را رعایت کنند.

 رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: وظیفه دولت آماده سازی شرایط و زیرساخت ها ، امضای تفاهم نامه ها و رفع مشکلات در این چارجوب است که با برگزاری نشست های مشترک با طرف عراقی در این راستا تلاش می شود .

وی به تسهیلات بانکی که به تولیدکنندگان تعلق می گیرد اشاره کرد و گفت: در کشور ما تولیدکننده گان سرمایه در گردش کافی در اختیار ندارند و وام ها با سود 25 درصد و بالاتر به آنها پرداخت می شود که در عمل توان بازپرداخت این وام ها را ندارند .

حسن زاده ادامه داد و گفت: سیستم بانکی خوزستان عملکرد مناسبی در این زمینه ندارد و براساس آمارها، بانک های خوزستان در پرداخت تسهیلات رتبه سی ام کشور را دارند و منابع در اختیار خود را در دیگر نقاط کشور هزینه می کنند .

سید نورا... حسن زاده با انتقاد از چندگانگی مدیریتی  در پایانه های صادراتی استان تاکید کرد: ضروری است که سیستم مدیریتی واحدی بر این پایانه ها حاکم باشد و استاندار به عنوان رییس شورای تامین استان است باید بتواند نماینده تام الاختیاری در این پایانه مستقر کند که حرف اول و آخر را بزند.

حسن زاده گفت: در حال حاضر شهرداری بستان در زمان حار پایانه را مدیریتمی کند و برخی خدمات را نیز ارائه می دهد که این امر مشکل ساز است چرا که شهرداری مسائل و مشکلات خاص خود را دارد.

همچنین نیروهای پایانه صادراتی چذابه در سیستم کانتینری مستقرند که وجهه خوبی برای تجار و بازرگانان ندارد.

سید نورا... حسن زاده با بیان اینکه صادرات از خوزستان به عراق قابلیت افزایش دو برابری را  دارد گفت: سهم  صادرات استان ما  به عراق را 3/1 میلیارد دلار از 13 میلیارد دلار مجموع صادرات کشور به عراق است که تحقق افزایش دوبرابری صادرات منوط به رفع موانع و مشکلات موجود، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها است تا خط تولید خود را بازسازی و نوسازی کنند.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.