باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

استقبال مردم از نهضت سواد‌آموزی سیر صعودی دارد

توجه به امر آموزش و گسترش سواد در جوامع مختلف نقش پررنگی دارد و سازمان نهضت سواد‌آموزی در گسترش این قضیه، بسیار فعال عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توجه به مقوله تعلیم و تربیت و در راس آن فراگیری سواد از ارکان اصلی و تاثیرگذاری است که لازمه هر جامعه‌ای است از این رو در تمامی جوامع به این مهم، توجه بسزایی می‌شود و تلاش‌هایی فراوانی هم انجام شده است.

در ایران هم با توجه به اصالت سرزمین و مردمان فرهیخته‌ای که از ابتدای تاریخ وجود داشته‌اند، در طول دوران به اشکال مختلف به مقوله سواد توجه ویژه‌ای شده است اما دوران پس از انقلاب را می‌توان نقطه عطفی در این‌باره دانست به ویژه آنکه در 27 دی‌ماه 1358 به فرمان امام خمینی (ره)، سازمان نهضت سواد‌آموزی با هدف تقویت و ترویج سواد در جامعه تشکیل شد.

کسب جایگاه ویژه نهضت سواد‌آموزی
با توجه به اهمیت این نهاد در آن زمان، در متنی امام خمینی برنامه‌های نهضت سواد‌آموزی را در دو شکل کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تبیین کرد که اهداف کوتاه‌مدت نقطه محدود به آموزش خواندن و نوشتن برای افراد محروم در جامعه بود و آموزش‌های بلند‌مدت با هدف ارتقای آگاهی در زمینه‌های مختلف علوم به کار گرفته می‌شود.

با پیشروی برنامه‌های تعیین شده، نرخ با‌سوادی کشور در سال 1375، 47/5 درصد و ده سال بعد این رقم به 85 درصد افزایش یافت که این روند باعث پدیدار‌شدن افق‌های روشنی در جامعه شد و تعداد بسیاری از جمعیت مولد کشور (زیر 45 سال) در زمره افراد با‌سواد قرار گرفتند.

روند آموزش در نهضت سواد‌آموزی
با توجه به نقش سواد در شکوفایی و پیشرفت هر جامعه‌ای، انجام اصلاحات و گذراندن روند‌های تکمیلی برای دستیابی به نتایج بهتر متناسب با زمان و شرایط الزامی است.

در این راستا سازمان نهضت سواد‌آموزی هم از زمان تاسیس تا‌کنون تغییراتی را متناسب با شرایط انجام داده است و این عاملی شد تا استقبال از این طرح در دهه 60 به اوج برسد و با توجه به آمار اخیر در سال 1390 فقط 3.6 درصد از جمعیت بی‌سواد را نشان می‌دهد که بیانگر رشد علم و سواد در کشور است.

برنامه‌های انجام شده در نهضت
مهدی‌زاده، معاون آموزشی سازمان نهضت سواد‌آموزی از برپایی 1500 محل برای انجام اقدامات نهضت سواد‌آموزی خبر داد و افزود: سعی بر این است که در هر سال 500 محل آموزشی در مناطق مختلف کشور متناسب با اعلام نیاز استان‌ها، تاسیس شود که با توجه به محاسبات انتظار می‌رود این روند تا سه سال آینده رو به پایان باشد اما تمامی این موارد در صورت تخصیص اعتبارات اجرایی است.

مهدی‌زاده همچنین به انجام برنامه‌های دیگر در راستای ارتقای سطح سواد و علاقه‌مندی سواد‌آموزان اشاره داشت که از جمله‌ی این برنامه‌ها طرح کتابخوانی، طرح حلقه کتابخوانی، طرح خواندن با خانواده را می‌توان نام برد.

گفتنی است تمامی اقدامات انجام شده به نوعی طراحی شده است که زمینه‌های علاقه‌مندی را در سواد‌آموزان افزایش دهد چرا که بیشتر افراد مشمول این طرح، در گروه سنی بالاتر از سن آموزشی قرار دارند و در شرایط کاری به سر می‌برند که کمتر زمانی برای تحصیل وجود دارد در نتیجه بستر‌سازی برای انگیزه به تحصیل در سوادآموزان نقش پررنگ‌تری خواهد داشت.

رسیدن به سطح بی‌سوادی صفر بسیار دشوار و حتی در مواردی غیرقابل دسترس است اما اهداف سند تحول و همچنین چشم‌انداز‌های برنامه‌های نهضت سواد‌آموزی این را دنبال می‌کند.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار