اصفهان؛

بیش از 60 درصد بيماري هاي مغزي و عروقي ناشی فشارخون بالا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: بیش از 60 درصد بيماري هاي مغزي و عروقي ناشی فشارخون بالا است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سیدعلیرضا مروجی، در راستای اجرای برنامه زمان بندی غربالگری فشار خون بالا و بررسی نمایه تودیه بدنی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، به اهمیت عوارض فشارخون بالا اشاره کرد و افزود: 49 درصد سکته های قلبی قلب و 13 درصد از كل موارد مرگ قابل انتساب به اين بيماري است.

وی، با بیان اینکه دلايل اصلي بروز فشار خون بالا ناشناخته است و سن، چاقي، سابقه خانوادگي، مصرف سيگار و الكل، مصرف زياد سديم و مصرف ناكافي پتاسيم و منيزيوم را مهمترين عوامل خطر شناسايي شده براي اين بيماري عنوان کرد.

مروجی، با اشاره به اینکه فشار خون بالا یکی از مهمترین مشکلات سلامت عمومی و رو به گسترش در سطح دنیا مي باشد، تصریح کرد: اين مسئله به علت افزايش طول عمر و شيوع فشارخون بالا می باشد و علیرغم آن که به آسانی تشخیص داده می شود غالباً بی علامت و بسیار شايع است.

وی، بهترین راه شناسایی آن را اندازه گیری فشارخون توسط دستگاه فشارسنج بیان کرد و نارسایی قلبی، بیماری عروق محیطی و خونریزی ته چشم را از دیگر عوارض فشارخون بالا برشمرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با بیان اینکه درمان فشارخون بالا و کاهش آن به کمتر از 90/140 میلی متر جیوه با کاهش قابل چشمگیری در عوارض بیماری قلبی عروقی همراه است، ادامه داد: با داشتن شيوه زندگي مناسب، كاهش مصرف سديم يا نمك در رژيم غذايي، ترك مصرف دخانيات، كاهش چاقي به خصوص چاقي شكمي، حفظ وزن مطلوب، افزايش فعاليت بدني، كنترل قند خون و كنترل اختلالات چربي خون می توان فشار خون بالا را اصلاح كرد.

وی تاکید کرد: مدیریت بیماری فشارخون بالا نه تنها بستگی به درمان دارویی بلکه به تغییر شیوه زندگی نامناسب از جمله کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، ترک دخانیات و سایر تغییرات وابسته دارد.

مروجی، با بیان اینکه چندین مطالعه تایید کرده اند که عوارض فشارخون بالا با کنترل صحیح فشارخون بالا و درک بیماران از بیماری با اطلاعات مفید و عملی که توسط کارکنان بهداشتی فراهم می شود، بهبود می یابد، اظهار داشت: از علل اصلی ناکامی در درمان فشارخون بالا بی علامت بودن بیماری و آگاهی ناکافی جامعه به ویژه بیماران نسبت به بیماری و عوارض آن است.

گفتنی است باتوجه به اهمیت پیشگیری از فشارخون بالا مقرر شده برنامه غربالگری این بیماری و بررسی نمایه تودیه بدنی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مرداد ماه سال 94 به همت گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه اجرا گردد. 


انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.