ساری؛

برداشت سورگوم در 140 هکتار از زمین های کشاورزی قائم شهر

سورگوم به عنوان خوراک دام و آبزیان، در 140 هکتار از زمین های کشاورزی قائم شهر برداشت شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر از برداشت سورگوم در سطح بیش از 140 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان با عملکرد بیش از 30 تن در هکتار خبر داد.

فرزین فرهادی با بیان اینکه سورگوم به عنوان خوراک دام و آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد افزود: این علوفه دارای ماده‌ای به نام تانن است که کمتر از دو درصد آن یک عامل مثبت در تغذیه به حساب می‌آید که میزان تانن ارقام سورگوم موجود در کشور کمتر از یک درصد و در ارقام اصلاح شده در ایران کمتر از 0.5 درصد است.

به گفته وی امروزه تانن در تغذیه نشخوارکنندگان باعث جذب بیشتر پروتئین و نشاسته خوراک دام می‌شود و به عنوان آنتی اکسیدان و آنتی بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و ضمن پیشگیری از عارضه اسیدوز باعث افزایش تولید شیر، درصد چربی، پروتئین و لاکتوز شیر می‌ شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر گفت:عملکرد سورگوم دانه ‌ای بسته به ارقام مختلف و حاصلخیزی خاک در شرایط آب و هوایی در هکتار متغیر است و عملکرد ارقام اصلاح شده در ایران 25 تا 30 تن در هکتار است.

فرهادی با اشاره به اینکه گیاه علوفه ‌ای سورگوم با داشتن ویژگی‌هایی مانند عملكرد بالا، نیاز به مصرف آب کم، سازگاری با شرایط اقلیمی گرم و خشک و قیمت پایین، افزود: این محصول یکی از گزینه‌های مناسب کشت علوفه در شرایط کنونی است.



انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.