باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تلاش مسئولان مدارس استثنایی برای یکسان‌سازی وضعیت دانش‌آموزان

برنامه‌های متنوع و کاربردی برای بهبود کیفیت وضعیت دانش‌آموزان استثنایی در سال جدید تحصیلی در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ برای همه‌ی ما، واژه معلم و بطور کلی مسئولان امور آموزشی و همینطور پرورشی، در کنار مفاهیم مقدس و با‌ ارزش انسانیت، فداکاری، ایثار قرار می‌گیرد و به راستی که در بسیاری از موارد این نقش به خوبی ایفا می‌شود. هر چند ممکن است در هر حرفه و جایگاهی افراد با ویژگی‌های تا حدی مغایر ارزش‌ها وجود داشته باشند اما این مسئله به هیچ وجه نقض جایگاه والای معلمی نخواهد بود.

در واقع هر ویژگی از درجات مختلفی بنابر ظرفیت افراد برخوردار است و به همین خاطر در اشکال مختلف و گاها حتی ناراضی کننده خود‌نمایی می‌کند اما نباید تلاش‌های طیف وسیعی از این افراد را نادیده بگیریم، که متاسفانه اغلب اوقات علم از دید مسئولین و هم برخی از خانواده دور می‌ماند.

شاید بتوان یکی از شاخص‌ترین این گروه‌ها را معلمان و مربیان مدارس استثنایی به شمار آورد که در حقیقت نمادی واقعی از ارزش‌های ناب انسانیت و فداکاری‌اند و کارهای آنان تنها انجام وظیفه در قالب حرفه‌ی شخصی نیست و مطلبی ورای آن است.

در حال حاضر مسئولین آموزش و پرورش استثنایی با وجود نقش تعیین کننده‌ای که دارند نظیر غربالگری و انجام آزمایش‌های تشخیص سلامت نو‌آوران، ارائه امکانات به دانش‌آموزان خاص، کمتر در معرض دید همگان هستند و به گونه‌ای که حتی با وجود تلاش‌ها برای کیفیت بخشی به وضعیت آموزش اما دور از نظرها هستند.

 استقبال از طرح سنجش سلامت
مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم در خصوص برنامه‌های این سازمان برای نو‌آموزان گفت: هر ساله برنامه‌های سنجش سلامت کودکان به صورت فراگیر در کشور اجرا می‌شود که در سال 94 در حال حاضر و تاکنون 800 هزار نفر در طرح ثبت نام کرده‌اند و این روند ادامه هم خواهد داشت.

در این طرح با اجرای معاینات عمومی و در صورت نیاز تخصصی، غربالگری نو‌آموزان انجام می‌شود و دانش‌آموزان دچار مشکل در صورت تایید به مدارس استثنایی معرفی می‌شوند.

حضور گروهی از دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی
رئیس آموزش و پرورش استثنایی از حضور گروهی از دانش‌آموزان دارای شرایط ویژه نظیر نابینایان، ناشنوایان و افراد دچار مشکلات جسمی-حرکتی در مدارس عادی خبر داد و همچنین به این موضوع اشاره داشت که بچه‌های دارای بهره هوشی 50-70 که آموزش پذیرند، در مدارس خاص آموزش می‌بینند.

گفتنی است، حضور اینگونه دانش‌آموزان در مدارس عادی مستلزم زیرساخت‌هایی از نظر تامین فضا، تردد و مواردی از این قبیل می‌باشد که باید توجه بیشتری نسبت به این موضوع شود اما در حال حاضر هم ارائه امکاناتی نظیر معلم رابط در مدارس برای اینگونه دانش‌آموزان در کنار معلمان ثابت کلاس در نظر گرفته است که به نوبه‌ی خود، گام مثبتی در این طرح می‌باشد هرچند که اکتفا به این حد امکانات جایز نیست و باید شرایط فیزیکی خاص فراهم شود که این مهم مستلزم توجه بیشتر سایر نهادها و ارگان‌های مربوطه است.

 سند تحول در مسیر استثنایی گام برمی‌دارد
قدمی به حضور و تاثیرات سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی اشاره داشت و گفت: در این سند بر آموزش تلفیقی و فراگیر اشاره شده است که این مسئله موجب کاهش تنوع در مدارس می‌شود و طیف گوناگون دانش‌آموزان را از تیز‌هوش گرفته تا افراد با هوش متوسط و همینطور دانش‌آموزان با شرایط مختلف فیزیکی و جسمانی را در بر می‌گیرد.

اما وی به عنوان متخصص در زمینه آموزش و پرورش استثنایی متذکر شد که باید به مقوله آموزش و پرورش استثنایی در طرح تحول نگاه ویژه‌تری می‌شده است.

قدمی در ادامه یادآور شد که آموزش و پرورش استثنایی به شدت در بهبود شرایط دانش‌آموزان تلاشهای خود را بطور مستمر ادامه می‌دهد و حتی محتوای راهنمای معلم به صورت خود‌آموز برای دانش‌آموزان دیر‌آموز تالیف کرده است تا از افت تحصیلی در مدارس عادی جلوگیری کند، در صورتیکه در این فعالیت بیشتر حوزه آموزشی ابتدایی باید اقدام کند.

فعالیت‌های حمایتی جدید برای دانش‌آموزان
متاسفانه دانش‌آموزان استثنایی کشور کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و در تخصیص اعتبارات و ارائه تسهیلات معمولا در پایان صف قرار می‌گیرد، اما خوشبختانه جوانه‌های امید در این سازمان شکوفا شد و نگاه‌های ویژه‌تری به این نهاد پر‌تلاش اما مهجور شده است و قرار بر این است که در سال جدید تحصیلی اقدامات حمایتی از دانش‌آموزان استثنایی به عمل آید که این مسئله در چند موضوع مطرح می‌شود.

در مورد این مسئله رئیس سازمان آموزش و پرورش گفت: برنامه بر این قرار است که هزینه‌های درمانی و دارویی دانش‌آموزان تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام باعث ایجاد انگیزه در خانواده‌ها هم می‌شود و گفتنی است برخی از خانواده‌ها به سبب مشکل و یا معلولیت فرزندشان به مخفی‌کردن فرد و حتی ممانعت از حضور وی در محیط‌های آموزشی می‌کنند که این رفتار نادرست بر کل جامعه هم بطور غیرمستقیم، امتیازی منفی محسوب می‌شود و از آثار زیانبار بارز آن می‌توان به افزایش نرخ بی‌سوادی اشاره کرد.

قدمی از تامین هزینه دارویی، هزینه‌های درمانی و همچنین نیازهای توانبخشی در قالب طرح حمایتی از دانش‌آموزان خبر داد.

عوامل بسیار مهم در بهبود شرایط دانش‌آموزان استثنایی، فرهنگ‌سازی در جامعه بویژه در خانواده‌هایی که دارای فرزندان با شرایط ویژه هستند تا اطلاعات صحیح و کامل از اینگونه افراد به دست آید که نتیجه‌ی آن عملکرد و اراده بهتر امکانات می‌باشد.

همچنین همکاری‌های بسیاری از نهاد‌های جامعه برای زندگی بهتر دانش‌آموزان استثنایی نیاز است تا توانایی‌های بالقوه آنان هم به مرحله اجرا برسد. 


گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار