اینستاگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛

بعیدی نژاد:با قطعنامه اخیر توان دفاعی ایران کم نمی شود

حمید بعیدی نژاد عضو مذاکره کننده تیم هسته ای مطلبی در مورد حضور دکتر ولایتی و توافق نامه هسته ای مطلبی را منتشر کردند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛آقاي دكتر ولايتي در مصاحبه در برنامه گزارش خبري سيما در خصوص نتايج مذاكرات هسته اي نكاتی را بیان کردند که در این رابطه حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده نیز در یک پست اینستاگرام مطالبی را در تکمیل گفته های دکتر ولایتی نیز نوشتند:
آقاي دكتر ولايتي در مصاحبه در برنامه گزارش خبري سيما در خصوص نتايج مذاكرات هسته اي به نكات مهمي اشاره فرمودند كه خلاصه اي از آن به شرح زير است.

در مجموع می توان گفت در رابطه با این متن، زحمات زیادی را همکاران ما و دوستان قدیمی ما، دکتر ظریف و همکارانشان کشیده اند و هر آنچه توانستند انجام دادند. اگر بحث توافق باشد دو طرف است و طرف مقابل نیز باید به مقاصد خود برسد. 

طبیعی است نقاط قوتی نیز خواهد داشت. آقای دکتر ظریف و همکارانش نیز مدعی نیستند این جمع بندی که قرار است در مراجع ذیربط بررسی شود، كامل و بي نقص است. بنده شهادت می دهم همه آنچه می توانستند انجام بدهند را انجام دادند.

تلاش کردند 6 هزار سانتریفیوژها بماند، در مقایسه با سال 82 که اجازه سه سانتریفیوژ هم نمی دادند، پیشرفت خوبی است. در پاسخ به حرف خانم شرمن که 5 سال به دوره 10 ساله محدودیت کشور اضافه می شود و ديگر ادعاهاي مقامات آمريكايي خانم شرمن حرف بیخود زیاد می زند. ایشان و آمريكاييها حرفهايي برای رقابت خودشان می زنند که کاری به ایران ندارد. اگر قرار باشد آنها دبه دربیاورند، ما نیز دبه در می آوریم.

اگر قرار شد بعد از این همه رفت و آمدها و پیغام و پسغامها و در باغ سبز نشان دادن آمریکا از طرف برخی از محترمین منطقه ای، این وضعیت اگر بهم بخورد، این طور نیست که ما ضرر کنیم، آنها نیز ضرر می کنند دنیا و افکار عمومی نیز آمریکایی ها را تحت فشار می گذارند.
ایران خود را زیر بار مصوبه ای نمی برد که با منافع ملی استراتژیکش در تضاد باشد.

قبلا نیز آنها در شوراي امنيت تصویب کرده بودند ایران برای خرید و فروش ممنوعیت دارد. اما اگر ایران بخواهد برای منافع ملی و امنیت خود از جایی سلاح تهیه کند، منتظر مصوبه شورای امنیت نمی ماند.

ما مصوبات خلاف امنيت كشور را قبول نداریم و هر چه لازم بدانیم انجام می دهیم. اینها می گویند موشکی که ایران طراحی كند که قابلیت حمل سلاح اتمی دارد، ممنوع باشد. اصلا هیچ موشکی برای این منظور در ايران طراحی نشده و این امر اصلا موضوعیت در ایران ندارد. هیچ موشکی از جمله شهاب و دیگران، برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است. این سالبه به موضوع است. قبلا می گفتند ایران حق ندارد موشک بالستیک داشته باشد. به آنها ارتباطی ندارد.

اگر دور تا دور ما کشورهایی باشد که اینها را دارند و بالقوه امکان حمله به ایران را دارند، چرا ما برای دفاع از خود سلاح مشابهی نداشته باشيم.
ممکن است اینها بگویند بر ایران فشار آوردیم و ایران تسلیم شد. این را در تبلیغات خود می گویند در یک جنگ روانی استفاده می کنند.






متاسفانه رسانه های زیادی دامن می زنند كه با اجرای این قطعنامه توان دفاعي ايران تحت تاثير قرار مي گيرد. اما بدانيم كه حتما توان دفاعی ما کم نمی شود. اصلا ربطی بهم ندارد.

قطعنامه حاصلش این است که جمهوری اسلامی ایران و 6 کشور متنفذ به تعامل می رسند و محدودیتهایی به لحاظ زمانی و مکانی ایجاد می کنند تا این که به تعبیر آنها ما به افکار عمومی جهان نشان دادیم دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای هستیم.

هیچ تصمیمی خارج از مرزهای ایران نمی تواند ما را در استفاده از امکانات دفاعی، وادار به عقب نشینی کند. چه چیزی باعث می شود برخی فکر کنند امضای نهایی قرارداد هسته ای موجب کاهش امکانات دفاعی می شود؟ چه چیز جز شایعات و جنگ روانی؟ ما برای داشتن موشک و تانک و رادار از کسی اجازه نمی گیریم. اگر بتوانیم خارج از کشور تهیه کنیم از کسی اجازه نمی گیریم. توان دفاع هوایی ما را سامانه دفاعی موشک اس 300 افزایش می دهد.

ترجیح می دهیم اگر بتوانیم برخی چیزهای پیشرفته را داشته باشیم. روند بررسی برجام در داخل کشور شروع شده است و فکر می کنم مجال به اندازه کافي براي بررسي وجود دارد. برخی روی نقاط ضعف کار می کنند و برخی روی نقاط قوت، ولی فکر می کنم دوستان پخته ما، روی مسایل هر چه از دستشان می آمده، کار می کرده اند.

 امیدواریم آنچه خیر و صلاح کشور باشد انجام می شود. بعید می دانم ارزیابی امور متخصصان در این باشد که توافق بد است.

توافق بد این است که ما را از انرژی هسته ای محروم و مانع از پیشرفت ما شود یا مانع از مبادلات تجاری آزاد ما با دنیا شود. بنده نمی بینم در اینکه آنچه که آقایان انجام داده اند در جمع بندی طوری باشد که اسمش را بگذاریم توافق بد. ولی ممکن است کسانی که بررسی می کنند به این نتیجه برسند که آنچه را باید کاملا می رسیده اند، نرسیده اند. اطلاق لفظ توافق بد، به این متن بی انصافی است. در بررسيها نبايد به شيوه اي بحث کنیم که منافع ملی تحت تاثیر منافع جناحي مان قرار گيرد.




آنچه مسلم است دوستان تيم مداكراتي در زمره بهترین کارشناسان جمهوری اسلامی ایران هستند. بنده شاهد و گواه هستم که دوستان ما از زمانی که بنده در کار وزارت خارجه بودم در هنگام وزارت خارجه، بودند و اینها بیش از 25 سال و برخی بیش از 30 سال کار بین المللی کردندو عملا کار می کردند. ما تمام تلاش خود را کردیم تا اینها از حوزه بین المللی منقطع نشوند. ظريف همواره همواره کار بین المللی کرده و در زمان طولانی که من در وزارت خارجه بودم، در مقاطع مختلف ایشان فعالیت بین المللی می کرد و اینها در کارگاه بین المللی تلاش کردند تا امروز به این ورزیدگی رسیده اند.

کسانی را نداریم از این دوستان ورزیده تر و مناسب تر باشند. با توجه به اعتماد دولت و مقام معظم رهبری به آنها اینها بهترین کسانی بودند که می توانستند انجام وظیفه کنند. اینها دوستان و برادران ما هستند. این را می دانم که "کمال الجود بذل الموجود". موجودی ما در حوزه بین الملل دوستانی هستند که 30 سال سابقه کار بین المللی دارند. من مجموعه ای را نمی شناسم از اینها بیشتر تجربه داشته باشد و به منافع ملی، اصول انقلاب و تبعیت از نظام و ولایت فقیه پایبند باشند و در عین حال کارایی داشته باشند. این دوستان از مراحل مختلفی گذشته اند.

خیلی بوده اند در حوزه بین الملل ولی دوام نیاوردند. این دوستان نظر به علاقه و استعدادشان از 25 تا 33 سال تجربه بین الملل دارند. قبل از انقلاب نيز چنين تيمي غیر از تک افرادی مانند نصرالله انتظام و جلال عبده بوده اند، نداشته ايم، حتی از قبل از انقلاب نیز چنین مجموعه به هم بافته و منجسم را هم نداشتیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۳۱ تير ۱۳۹۴
10 سال دیگه معلوم میشه
آخرین اخبار