باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پیامک‌هایی که گریبان سربه‌زیر‌ها را می‌گیرد

تا به حال اسم بیماری گردن پیامکی به گوشتون خورده، بیماری که کسانی دچار آن می‌شوند که گردن خود را بیش از حد به هنگام خواندن یا ارسال پیامک خم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دنیای مدرن بیماری‌های مدرن هم دارد. این جمله را چند روز پیش نماینده سازمان‌های مردم نهاد در همایش مربوط به این سازمان‌ها گفت. زندگی در دنیای مدرن امروزی مزایای زیادی دارد. همه‌ی ما از رفاهی که وسایل با تکنلوژی‌های پیشرفته برایمان فراهم کرده است، لذت می‌بریم و زیر سایه این رفاه البته بیماری‌های زیادی هم گریبانمان را می‌گیرد. مشکلاتی که محصول دنیای مدرن هستند و ما از آنها غافلیم. یکی از این بیماری‌های مدرن گردن پیامکی است.

 همه چیز در مورد گردن پیامکی
بیماری مدرن گردن پیامکی معضلی است که تعداد زیادی از افراد را گرفتار خود کرده است. موضوع از این قرار است که وقتی برای استفاده از تلفن همراه و تبلت سرتان را خم می‌کنید، این حرکت در طولانی مدت به ستون فقرات و نخاع شما آسیب‌هایی وارد می‌کند بی آنکه حتی فکرش را کرده باشید.

سر انسان بطور طبیعی حدود 4/5 تا 5/5 کیلوگرم وزن دارد. وقتی سر را به سمت جلو خم می‌کنید فشار وارد شده بر گردن افزایش می‌یابد و احتمال بروز گردن پیامکی به وجود می‌آید.

محققان می‌گویند که سر خم کردن و نگاه کردن به پایین برای کارکردن با تلفن همراه معادل وزنه‌ای 27 کیلوگرمی روی گردن شما وارد می‌کند. ما انسان‌های امروزی بطور متوسط حدود چهار ساعت از شبانه روز را به پایین نگاه می‌کنیم تا موبایل خود را کنترل کنیم.

این پژوهش در مرکز توانبخشی و جراحی نخاع نیویورک انجام شده است. طبق این تحقیقات وقتی سر به سمت جلو خم می‌شود، این نیرو بری 15 درجه شیب به اندازه 12 کیلوگرم، برای 30 درجه به اندازه 18 کیلوگرم، در 45 درجه به اندازه 22 کیلوگرم و در 60 درجه 27 کیلوگرم خواهد شد.

در واقع وقتی که زاویه سر رو به جلو تغییر می‌کند، وزن مشاهده شده توسط ستون فقرات به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. این فشارها ممکن است منجر به سایش، پاره شدن و آسیب به گردن شده و حتی شاید هم به جراحی ختم شود.

تلفن همراه یا بمب درد
تا به حال شده گوشی تلفن همراه خود را در جایی جا بگذارید مطمئنا موقع برگشتن از آنجا وقتی متوجه می‌شوید حالتان گرفته می‌شود.

چند سالی است که این حالت طبیعی است چرا که گوشی تلفن همراه جزئی از زندگی ما شده تا حدی که برخی حتی بیشتر از اعضای خانواده خود به آن وابسته‌اند. دیگر دیدن فیلم، گوش کردن به موسیقی از جمله کاربرد‌های قدیمی تلفن همراه محسوب می‌شود.

انگار این روزها تلفن همراه تنها راه ارتباطی افراد با اطرافیان خود است تا حدی که می‌توان گفت جای حرف زدن، گپ و گفتگو را هم گرفته است. نرم‌افزار‌هایی که افراد شبانه روز خود را در آن می‌گذرانند بی آنکه بدانند با این همه استفاده از گوشی دردهایی را به خود تحمیل می‌کنند.

 کم کارها مبتلایان به گردن پیامکی هستند
محمد اکبری متخصص ارتوپدی راجع به گردن پیامکی می‌گوید: این عارضه به خاطر اینکه گردن به مدت طولانی رو به جلو قرار می‌گیرد، پدید می‌آید زیرا در این حالت قوس گردنی صاف می شود. این قوس در حالت طبیعی 30 درجه به پشت تقعر دارد.

وی ادامه داد: اگر این حالت ادامه پیدا کند عضلات پشت گردن و بالای ناحیه سینه‌ای را دچار بی‌کفایتی می‌کند تا حدی که ناتوانی در انجام کارهای روزمره را در پی دارد.

این متخصص ارتوپدی در مورد شیوع گردن پیامکی در سنین مختلف معتقد است که این معضل در افرادی که نیروی عضلانی آنها کمتر از حالت طبیعی است، بیشتر مشاهده می‌شود. علاوه بر این کسانیکه فعالیت جسمی کمی دارند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. در واقع افراد کم سن مانند کودکان و نوجوانان و کهنسالان ممکن است درگیر این بیماری شوند.

باید توجه داشته باشیم که زندگی آپارتمان نشینی نه تنها کودکان بلکه بزرگتر‌ها را هم پای ابزار دیجیتال نشانده و باعث شده تا بازار تبلت‌ها و کامپیوتر‌های دستی بسیار داغ شود. این دستگاه‌ها که با قیمت‌های گزاف هم به فروش می‌رسند و در واقع ما چند میلیون تومان برای پیش رفتن به سوی کوری و پیوستن به جرگه گردن پیامکی‌ها پرداخت می‌کنیم. خلاصه افراد مبتلا باید فکری به حال خود کنند و کسانی هم که در معرض ابتلا هستند بیشتر دقت کنند.

 اولین قدم برای درمان
اکبری متخصص ارتوپدی برای درمان گردن پیامکی می‌گوید: همانطور که گرفتاری به این عارضه به دلیل حفظ حالت ناصحیح است. اولین قدم برای درمان، توجیه افراد برای اصلاح و درمان این وضعیت است بیماران نسبت به تقویت عضلات پشت گردن و پشت ناحیه سینه‌ای اقدام کنند و حداقل چهار ماه به درمان مبادرت ورزند تا تلاششان به نتیجه پایدار برسد در غیر اینصورت تلاش آنها بی‌نتیجه خواهد ماند.

زندگی در جهان تکنولوژی منفعت‌های زیادی دارد. همه‌ی ما هم از رفاه و وسایل دنیای دیجیتال خوشمان می‌آید اما با این وجود نباید معایب بی‌شمار و بیماری‌های مدرنی چون گردن پیامکی را به دست فراموشی بسپاریم.


گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار