بیرجند؛

قدمت خانه حسین پور به دوره قاجاریه برمی گردد

خانه حسین پور واقع در شهرستان بشرویه با قدمت دوره قاجاریه با شماره 31256 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: قدمت این اثر به قاجاریه بر می گردد و از بارزترین ویژگیهای این بنا قرار داشتن در یکی از محله های قدیمی و تاریخی شهر بشرویه یعنی میانده می باشد.


مال اندوز افزود: قرار داشتن در یکی از زیباترین کوچه های این محله یعنی کوچه ی مهری و نزدیکی این بنا به آثار و بناهای شاخص این شهر مانند خانه مستوفی, خانه اسدی، حسینیه حاج علی اشرف، مدرسه علمیه، آب انبار میانده، مسجد میانده، خانه پناهی، مسجد قدیمی نخل خانه علی نژادو را می توان از دیگر ویژگی های این بنا از نظر موقعیت قرار گیری برشمرد.


وی تصریح کرد: حفاظت و رسیدگی به این بنا باعث حفاظت از برخی از اندامهای شهری مانند ساباط مشرف به این بنا می گردد که این ساباط نیز جزو معدود ساباط های سالم در بافت تاریخی بشرویه می باشد.
 
کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ویژگیهای خود بنا نیز حایز اهمیت است مانند بادگیر 5 چشمه, دو صفه (ایوان ) بودن بنا که از نظر دوره بندی های تاریخی و فرهنگی بافت می تواند مهم باشد.
 
خانه حسین پور در استان خراسان جنوبی، شهرستان بشرویه، بخش مرکزی، شهر بشرویه، میدان امام خمینی، خیابان ملا عبدالله تونی بشروی، کوچه ملا عبدالله تونی 3 (مهری) قراردارد.
 


انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.