باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

یک عصر هسته‌ای به صرف یک فنجان توافق خوب و یک قالب کیک زرد

اگر برخی ابرهای تیره تردید زدوده شوند، افق مذاکرات هسته‌ای بنا بر عقیده بسیاری از کارشناسان و مسئولان روشن است در شرایط مطلوب، در نهایت توافق خوب میان ایران و 5+1 به امضا خواهد رسید و آنگاه یک فنجان توافق خوب در کنار یک قالب کیک زرد در یک عصر هسته‌ای لذت‌بخش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، اگر طرف مقابل بر سر آنچه تعهد کرده است بماند و موجبات ارتقای اعتماد جمهوری اسلامی ایران به خود را فراهم آورَد، نیل به یک توافق هسته‌ای جامع، پایدار و "خوب" دور از دسترس نخواهد بود.

جامعه جهانی، گزیر و گریزی از پذیرش اقتدار هسته‌ای جمهوری اسلامی ندارد و بنابر قول مسئولان مذاکره کننده در تیم ایرانی، نتیجه نهایی مذاکرات اخیر در وین نیز بر چیزی غیر از این دلالت ندارد.
 
صرف نظر از اینکه شناسایی برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران از سوی کشورهای گروه 5+1 و قبول قدرت علمی و فنی ایران، یک موفقیت ارزنده‌ محسوب می‌شود اما قطعاً ایران به این اندازه بسنده نکرده و با رعایت تمام مقررات و پادمان‌های بین‌المللی و با لحاظ منافع حیاتی ملی، چرخه هسته‌ای خود را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

در این میان، نکته‌ای که هرگز نباید از آن عفلت نمود آن است که نه می‌توان انتظار تعلیق یا تعطیل فرایند غنی‌سازی هسته‌ای از سوی ایران را داشت و نه می‌شود استمرار فعالیت‌های اتمی ایران را دلیل بر تلاش این کشور برای نیل به اهداف نظامی و غیرصلح‌آمیز قلمداد کرد.
 

یک عصر هسته‌ای به صرف یک فنجان توافق خوب و یک قالب کیک زرد


آنچه به عنوان مبنای اقدام جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای تعریف و معرفی شده است، بیش و پیش از همه مقررات و مصوبات بین‌المللی، فتوای قاطع مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن تولید، اشاعه و کاربرد سلاح هسته‌ای است. به مقتضای این فتوا، جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده و این نکته را رسماً اعلام نموده است که وارد باشگاه کشورهای هسته‌ای دنیا شده است.

این مهم البته در سایه شوم تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه از سوی مستکبرین حاصل شده است و هرگز موضوعی پیش پا افتاده که امکان عدول یا عقب‌نشینی از جانب ایران داشته باشد نیست.

تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای در ایران و به دنبال آن، ورود این کشور به جمع "هسته‌ای‌ها" نوید یک عصر هسته‌ای شکوفا و دل‌نشین را می‌دهد که حلاوتش کام هر ایرانی منصف و وطن‌پرستی را شیرین خواهد ساخت و انسان را به تحسین همه‌ آن‌هایی که به هر نحوی در مسیر پیشرفت ایران اسلامی در زمینه هسته‌ای تلاش کردند و می‌کنند ترغیب می‌سازد.
 
با این حال، تولید کیک زرد در نیروگاه‌های اتمی ایران، برخلاف تصور اشتباهی که وجود دارد و برخی بدخواهان به آن دامن می‌زنند، هرگز نمی‌تواند نشانه عزم ایران برای سوق به سوی فعالیت‌های هسته‌ای غیرصلح‌آمیز قلمداد گردد چراکه ایران بارها رسماً و علناً اعلام کرده که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و اتفاقاً آن را عامل اختلال صلح و امنیت بین‌المللی می‌داند.

تلاش ایران برای ساخت و تجهیز بیمارستان‌های هسته‌ای که هدفی جز استفاده پزشکی از انرژی اتمی برای درمان بیماران ندارد، یکی از نخستین جلوه‌های اهداف صلح‌آمیز و امنیت‌طلبانه ایران نسبت به فن‌آوری هسته‌ای است.
 
به نظر می‌رسد طرف مذاکره کننده مقابل نیز مدت‌هاست که به این نتیجه رسیده و به این امر باور دارد که ایران فرسنگ‌ها با اندیشه ساخت سلاح اتمی فاصله دارد چه رسد به این که بخواهد آن را در عمل تحقق بخشد. به همین ترتیب، در قاموس جمهوری اسلامی ایران، به هیچ وجه رسیدن به چرخه هسته‌ای نظامی تعریف نشده و جایگاهی هم ندارد.
 


تمام به اصطلاح آزمون‌ها و راستی‌آزمایی‌هایی که تا کنون نسبت به ایران عملیاتی شده‌اند نیز دالّ بر ماحصلی جز این نیستند و گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گواه صادق بر این امر هستند اما با این همه آنچه می‌تواند سیر تعالی ایران اسلامی در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را هموارتر سازد و در آن تسریع کند، حصول یک توافق هسته‌ای خوب میان ایران و کشورهای گروه 5+1 خواهد بود.

در این توافق که ان‌شاء‌الله پس از طی همه مراحل قانونی و بعد از سپری کردن همه فیلترهای نظارتی و با لحاظ تمام خطوط قرمز مورد نظر ایران حاصل خواهد شد، چند هدف عمده دنبال می‌شود:

1. استمرار فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی
2. رفع و لغو(و نه تعلیق) همه تحریم‌های ظالمانه به صورت دفعی و بدون هر گونه بهانه‌گیری یا حاشیه‌سازی
3. تقویت هر چه افزون‌تر توان دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، بی‌آنکه کسی را یارای مداخله و مزاحمت در این موضوع باشد
4. ارتقای صلح ‌و امنیت در سطح منطقه‌ای و نیز در سطح بین‌المللی از رهگذر تعامل سازنده و مبتنی بر احترام متقابل و رعایت اصل منافع ملی

امید است که توافق نهایی مورد انتظار بتواند به بهترین وجه، دو مولفه اصلی "اقتدار هسته‌ای" و "تعامل عزت‌مندانه و سازنده با جهان" را در کنار هم برای ایران اسلامی عملی سازد و از رهگذر آن، ترکیب خوشایند یک فنجان توافق خوب و یک قالب کیک زرد در عصر هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، گوارای وجود همه آنانی باشد که ایران اسلامی را آبادتر و مترقی‌تر می‌خواهند.
 
گزارش از حمیدرضا حیدرپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار