احتمال برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس

نخست‌وزیر سابق اسکاتلند برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس را اجتناب‌ناپذیر دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، «الکس سالموند،» نخست‌وزیر سابق و نماینده کنونی پارلمان اسکاتلند، امروز در مصاحبه‌ای اعلام کرد موضوع این نیست که آیا دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس برگزار خواهد شد یا نه بلکه مسئله اصلی «زمان برگزاری» آن است.

عضو حزب ملی اسکاتلند افزود تصمیم‌گیری درباره تاریخ برگزاری دومین همه‌پرسی بر عهده «نیکلا استرجن،» رهبر این حزب و نخست وزیر کنونی اسکاتلند است.

سالموند در ادامه سخنان خود از دلایل افزایش احتمال برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند نام برد. طبق گفته وی، دلیل اول، عمل نکردن مقامات انگلیس به تعهدات خود درباره اعطای اختیارات بیشتر به پارلمان اسکاتلند است. رهبران سه حزب اصلی انگلیس پیش از برگزاری همه‌پرسی سپتامبر 2014 (شهریور 1393) متعهد شده بودند اختیارات بیشتری در حوزه مالیات و هزینه به پارلمان اسکاتلند اعطا کنند.

دلیل دوم از نظر سالمون، بحران کنونی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با آن درگیر هستند. «دیوید کامرون،» نخست وزیر محافظه‌کار انگلیس، اعلام کرده است قصد دارد تا اواخر سال 2017 میلادی (1396شمسی) همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا را برگزار کند. استرجن به شدت مخالف برگزاری این همه‌پرسی و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا است. در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اسکاتلند نیز ناچار به ترک این اتحادیه خواهد شد.

دلیل سوم که احتمال برگزاری دومیت همه‌پرسی را تقویت می‌کند. اسکاتلند از لایحه رفاهی و بودجه تخصیص یافته برای این کشور ناراضی است. دیدگاه‌های متفاوت انگلیس و اسکاتلند درباره سیاست ریاضت اقتصادی است یکی از دلایل مهمی است که اسکاتلندی‌ها را به سوی برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال از انگلیس سوق می‌دهد.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار