چاشنی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید فرآورده گل محمدی

یکی از مشکلات صادرات گل محمدی در کشور صرفا خام‌فروشی محصول است که با برندسازی در این زمینه می‌توانیم محصولات تولیدی حاصل از آن را صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران جزو تولیدکنندگان عمده گل محمدی است که در زمینه تولید گلاب رتبه نخست در جهان را دارد.

صادرات گل محمدی به صورت گل خشک، اسانس و گلاب انجام می‌شود که همواره یکی از مشکلات صادرات در این زمینه خام فروشی است. 

در حالیکه تاکنون اقدام موثری در جهت برندسازی این بخش انجام نشده است که در صورت ادامه این روند شاید صنعت گلاب ایرانی به نام سایر کشورها ثبت شود.

شهرهای کاشان، اصفهان، شیراز و آذربایجان تولیدکنندگان اصلی گل محمدی در کشور هستند، ضمن اینکه تولید گل تقریبا در سراسر کشور انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ میزان تولید گل محمدی در کشور به صورت دیم و آبی در سال 93 حدود 26 هزار تن اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این نوع گل در سال جاری به حدود 27 هزار و 500 تن برسد.

حال در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گل محمدی در برنامه ششم پیش‌بینی‌های لازم را در نظر گرفته است که بر اساس آن از سال 95 هر ساله دو هزار هکتار  به سطح زیر کشت این محصول افزوده شود.

محمدباقر رضایی رئیس انجمن گیاهان دارویی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: تا کنون اقدام موثری در جهت برندسازی گل محمدی به سبب تفرق در این زمینه انجام نشده است.

وی افزود: گلاب یکی از محصولات فرعی گل محمدی که در بسیاری از کشورها استفاده نمی‌شود اما از سویی به عنوان یک محصول پایه برای لوازم آرایشی وبهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

رضایی در ادامه بیان کرد: یکی ازمشکلات گل محمدی در کشور صرفا صادرات محصول خام است که با برندسازی در این زمینه محصولات تولید حاصل از آن را صادر خواهیم کرد، همان گونه که در حال حاضر چند شرکت در تولید مقدار کمی از محصولات موفق عمل کرده است.

رئیس انجمن داروهای گیاهی در پایان تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی از لحاظ فرآورده محصول و تولید ارقام مختلف می‌تواند به بخش خصوص کمک کند و حال بخش خصوص برای خرید این محصولات باید سرمایه‌گذاری کند و از طرفی با توجه به بحران آب در کشور برنامه‌ریزی در زمینه کشت و توسعه گل محمدی با گونه‌های اصلاح شده با حداقل مصرف آب می‌توانیم تولید را افزایش دهیم.

بر اساس این گزارش؛ یکی از مشکلات اساسی صادرات گل محمدی خام‌فروشی محصول است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان فرآورده‌های حاصل از آن را تولید کرد .

گزارش: محبی

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار