باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

تدریس زبان کردی؛ تدبیری که برای حفظ گویش‎های محلی کلید خورد

خبر تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های استان کردستان و راه‌اندازی بخش زبان کردی در خبرگزاری رسمی دولت و تاکید بر حفظ و حراست زبان، فرهنگ و لباس‌های اقوام ایرانی وعده‎ای از سوی رئیس جمهور بود که در سفر به کردستان جان تازه‎ای درکالبد فرهنگ دوستان کشور دمید.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خبر تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های استان کردستان و راه‌اندازی بخش زبان کردی در خبرگزاری رسمی دولت و تاکید بر حفظ و حراست زبان، فرهنگ و لباس‌های اقوام ایرانی وعده‎ای از سوی رئیس جمهور بود که در سفر به کردستان جان تازه‎ای درکالبد فرهنگ دوستان کشور دمید.

به گفته رئیس جمهور کشورمان برخورداری همه اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی و برقراری عدالت قابل قبول در سراسر کشور مسیری است که دولت در پیش گرفته و آن را ادامه خواهد داد.

از آنجا که حفظ و حراست از فرهنگ ایرانی نیاز و ضرورتی انکار ناپذیر و در عین حال وظیفه‌ای است که نه فقط متوجه دولت، بلکه مسؤلیتی است ملی و همگانی است و حفظ و صیانت از آن بر عهده همه اقشار ملت است. متاسفانه در ده‏‎های اخیر عواملی چند موجب به حاشیه رانده شدن زبان‌های محلی شده و بسیاری از لهجه‌ها که روزگاری تنها امکان ارتباط کلامی افراد بسیاری بود در سراشیبی فراموشی افتاده‎اند و این با توجه به غنای فرهنگی ملت بزرگ ایران، واقعیت تلخی است که نباید ساده از کنار آن گذشت.

                                                                                            تدبیر دولت و امیدی در احیای زبان کردی

فردین اخلاقیان رئیس دانشگاه کردستان به عنوان یکی از کسانی که نسبت به انزی گویش‎های محلی دغدغه‎مند است، درباره سخنان رئیس جمهور درباره تدریس زبان کردی می‎گوید: رؤیای تدریس رشته زبان کردی در دانشگاه‌های ایران، در دولت تدبیر و امید محقق شد. بررسی دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری سال ١٣٩٤ نشان میدهد دانشگاه کردستان از امسال بیش از ٤٠ دانشجو برای تحصیل در رشته زبان و ادبیات کردی جذب می کند. این رشته برای زنان و مردان با کد رشته محل ١٠هزارو ٥٢٥، در دفترچه کنکور سراسری ثبت شده و در بطن خود حاوی به نتیجه رسیدن تلاش‌هایی از سوی فعالان زبان کرد، برای احیا و ماندگاری هرچه بیشتر این زبان و ادبیات در سال‌های اخیر است.                                                              

                                                                                  تدبیر دولت و امیدی در احیای زبان کردی

رئیس دانشگاه کردستان معتقد است: سرفصل های رشته زبان و ادبیات کردی در سال های ٨١ و ٨٢ به تصویب رسید، اما از آن زمان تاکنون متأسفانه مجوز راه اندازی رشته مورد نظر صادر نشد که خوشبختانه با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و نگاه ویژه مسئولان وزارت علوم به درخواست های نخبگان و اصحاب فرهنگ و ادب کردستان، شاهد تحقق این آرزوی دیرینه کردزبانان ایران هستیم. 


اخلاقیان افزود: باید به این مهم توجه کنیم که با راه اندازی رشته تخصصی زبان و ادبیات کردی بسیاری از متون فارسی به زبان کردی ترجمه شده و در اختیار میلیون ها کردزبان داخل کشور و کشورهای همسایه قرار می گیرد.

آموزشی به زبان کردی در ایران یکی از خواست‌های اصلی کردها در دوران معاصر بوده است ولی دولتها تاکنون نتوانسته بودند گام‌های قانع کننده‌ای را در این زمینه برای شهروندان خود بردارند. 

حق تحصیل به زبان مادری دربسیاری از اسناد و معاهدات حقوق بشری مانند منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، بندهای 3 و 4 ماده 14 اعلایه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت‌های تولی ملی زبانی مذهبی، ماده 3 کنوانسیون حقوق کودک، ماده 27 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تأکید قرار گرفته است. 

در ایران طی دوره‌های مختلف بحث‌های متفاوتی پیرامون تحصیل به زبان مادری، مطرح شده است قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هرگونه بحث و بررسی جدی زبان، ادبیات و فرهنگ غیرفارسی زبانان در ایران ممنوع و غیرقانونی بوده است. 

به‌دنبال پیروزی انقلاب قانونگذاران برای اولین بار موضوع آموزش زبان اقلیت‌ها را در قانون اساسی مورد تأکید قرار دادند. براساس اصل پانزدهم قانون اساسی کشورمان خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات در رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس در کنار زبان فارسی طبق اصل 15 قانون اساسی آزاد است.

در اصل 19 قانون اساسی ایران نیز تصریح شده است که مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ نژاد زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد بود.

                                                                        تدبیر دولت و امیدی در احیای زبان کردی

عبدالصمد زاهدی استاندار کردستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اظهارات رئیس جمهور گفت: زبان و ادبیات کردی در دانشگاه دولتی کردستان تدریس خواهد شد و موضوع تدوین کتاب‌ها و مسائل تخصصی نیز بر عهده این دانشگاه است.

وی افزود: موضوع تدریس زبان کردی در سطح دانشگاهی یکی از خواسته‌های مردم بوده و عمده‌ روشنفکران و تحصیلکرده‌ها از این موضوع استقبال کرده‌اند.

وی در پایان افزود: این اقدام دولت و همچنین راه‌اندازی بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران قطعا گام بزرگی در جهت انسجام و همدلی دولت و ملت خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
اقای روحانی باید این امتیاز رو برای همه قومیت ها درنظر بگیرن غیر از این باشه باعث ایجاد تنش در جامعه میشه
آخرین اخبار