ایران به بازار جهانی می‌پیوندد

نشست اولین دوساله آثار طراحان بسته بندی کشور در خانه هنرمندان با اهداف بزرگ خود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسته‌بندی همیشه یکی از ارکان مهم در صنعت محسوب می‌شود چرا‌که نه‌تنها بر روی فروش کالا تأثیر می‌گذارد بلکه عاملی مهم در برند‌سازی نیز است.

صدای تولید‌کنندگان را به گوش طراحان می‌رسانیم 

در همین راستا امسال برای اولین‌بار نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور برگزار می‌شود. در نشستی که با اعضای گروه برپا‌کننده آن در خانه هنرمندان داشتیم ابتدا ایمان آل مظفر دبیر و مدیر مسئول این دو‌سالانه خلاصه رویداد سال گذشته که با عنوان بسته‌ها برگزار شده بود را عنوان کرد و توضیحاتی در خصوص سایت بسته‌ها داد و گفت: هدف بسته‌ها ارتباط بین تولید‌کنندگان و طراحان است که این اتفاق باعث رشد تولیدات صنایع و جایگاه بسته‌بندی در کشور می‌شود.

وی افزود: تاکنون نمایشگاهی در زمینه بسته‌بندی داشته‌ایم ولی این اولین نمایشگاهی است که به صورت دو‌سالانه برگزار می‌شود، البته مراسم بسته‌ها نیز برپا خواهد شد ولی ما امسال رویکرد جدیدی در این زمینه داریم چرا که در  دوره‌های قبل سعی‌مان این بود که صدای طراحان را به گوش صاحبان صنایع برسانیم ولی امسال تلاش می‌کنیم که صدای تولید‌کنندگان را به گوش طراحان برسانیم.

پر‌ تیراژ‌ترین صنعت کشور

در بخش بعدی این نشست بیژن جناب رئیس هیئت داوران و عضو گروه مشاوران که دارای مدرک لیسانس گرافیک در سال 56 از دانشگاه تهران است ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دوسالانه گفت: من تاکنون داوری برنامه‌های زیادی را به عهده داشته‌ام ولی این نمایشگاه برای من حس و حالی دارد چرا که این کار اتفاقی آینده‌ساز و مهم است و امیدوارم هر سال کاملتر و جامع‌تر پیش برود.

وی افزود: طراحی بسته‌بندی یک موضوع مهم و پر تیراژ در کشور است بنابراین برای همچین وسعتی داوری، جماوری و برگزاری چنین نمایشگاهی کار مشکلی است ولی موفقیت در این عرصه تأثیرات مثبتی روی اقتصاد، هنر و افزایش زیبا شناختی در کل جامعه دارد چرا که هیچ تیراژی مثل بسته‌بندی در سراسر ایران پخش نمی‌شود.

جناب در پایان حرف‌هایش به اهمیت مسئله تولید‌کنندگان و طراحان اشاره کرد و خواستار کمک و توجه بیشتر به این مسئله شد.

طراحی بسته‌بندی پیشگام هویت کشور

شهرزاد اسفرنجانی عضو هیئت داوری و گروه مشاوران که تاکنون تألیفات و همایشهای زیادی را در این زمینه داشته است در ادامه ضمن تشکر از انعکاس خوب نشست پارسال خود را حامی توسعه صنعت بسته‌بندی معرفی کرد و علت این حمایت را اینگونه بیان کرد: در این نشست و دوسالانه 5 نکته وجود دارد یکی اینکه اصلاً‌ چرا بسته‌بندی مهم است؛ باید گفت بسته‌بندی یکی از ارکان مهم برند‌سازی شده و ما نمی‌توانیم مفهوم طراحی بسته‌بندی را از حرکات بزرگ بازار‌یابی جدا کنیم و برندها روی بسته‌ها در حال شکل گرفتن هستند، شکلی که مردم با آن زندگی می‌کنند و به محصول جایگاه می‌دهد؛ مورد بعدی این است که ما تا چند ماه آینده به تجارت جهانی وارد می‌شویم و به wto می‌پیوندیم؛ مهمترین خطری که ما را در این بازار تحدید می‌کند نداشتن بسته‌بندی‌های اصیل و هویت خودمان است چرا که ما در این بازار به هویت اصل نیاز داریم پس طراحی بسته‌بندی یکی از پیشگامان هویت ما است.

وی افزود: همچنین رویکرد بخش خصوصی و کسب و کار تغییر کرده و باید همه تصمیم‌گیری‌ها از مقطعی به پایدار تبدیل شوند، همچنین ایجاد حوزه اثر یکی دیگر از نکات است، این سمینار با رویکرد پیوند دادن و دست به دست دادن قدرت‌ها است تا مسئولین،‌ نهادها و تولید‌کنندگانی که به فکر کار اساسی هستند با طراحانی که می‌توانند به آن نیاز پاسخ دهند همراه شوند.

اسفرنجانی ادامه داد: مانند ارسال صنایع دستی ما به نقاط مختلف چرا که یکی از مهم‌ترین موضوعات ارائه بسته‌بندی خوب و بین‌المللی برای این آثار است، پس این جریان می‌تواند حوزه اثری را ایجاد کند که هر سه منبع را به هم نزدیک کند.

این مدرس تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر در این دوسالانه که به جوانان اطمینان خاطر می‌دهد داشتن هیئت داوران متخصص و حرفه‌ای است چرا که طراحی بسته‌بندی تنها کاری است که با سه بعد از گرافیک در ارتباط است و بعد چهارم آن که بازار است نیز به آن اضافه شده.

بعد از این صحبت‌ها ایمان آل مظفر فراخوان این دوسالانه را عنوان کرد و مهلت ارسال آثار را تا 1 مهر ماه بیان کرد و گفت که  این زمان به هیچ وجه تمدید نمی‌شود همچنین برای اطلاع جزئیات بیشتر شرکت‌کنندگان را به بازدید از سایت بسته‌ها هدایت کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار