در نشست خبری ارکستر فیلارمونیک چین؛

توضیحات علی رهبری از اجرای ارکستر فیلارمونیک چین در ایران / اهمیت ارکستر ملی از تیم فوتبال هم بالاتر است

ارکستر ملی این‌بار اهمیتش از تیم فوتبال هم بالاتر است و ما باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا با موفقیت این همکاری را انجام داشته باشد و متوقف نشود.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی رهبری در نشست خبری ارکستر فیلارمونیک چین در خصوص حضور خود در این ارکستر گفت: 5 ماه پیش زمانی که کار را شروع کردیم در واقع هیچ بودیم و حالا هم البته چیزی جز ارکستر نیستیم. با تجربه و اعتمادی که به بچه‌های ایرانی دارم مطمئنم که می‌توانیم آبرومندانه در مقابل گروه چینی ظاهر شویم. هفته آینده آخرین برنامه از برنامه شش ماهه است که ما بسیار برای آن تلاش کردیم، حرفی که دیگران می‌گفتند من در خواب دیده‌ام و حالا بچه‌هایی که شاید مشهور نباشند را همه باور کرده‌اند.

وی ادامه داد: گروه فیلارمونیک چینی یک ارکستر بین‌المللی است که پس از اجرا در ایران قرار است به وین برود. آقای «وو» مدیر هنری گروه فیلارمونیک چینی با بررسی آثار من و تحقیق در خصوص اجراهای گذشته‌ام با من در خصوص این اجرا صحبت کردند.در واقع برنامه‌ریزی «جاده ابریشم» را از شهر دوشنبه آغاز کرده و تهران هم جزو برنامه‌های خود قرار داده‌اند و من با توجه به اینکه حدود 15 یا 20 سال پیش در هنگ کنگ اجرا داشته‌ام می‌دانم که چینی‌ها به خاطر نام کشور خود بسیار تلاش می‌کنند و باید بگویم جایگاه ما در مقایسه با آنها با توجه به نبود برخی امکانات بسیار خوب است.

رهبری افزود: ارکستر ملی این‌بار اهمیتش از تیم فوتبال هم بالاتر است و ما باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا با موفقیت این همکاری را انجام داشته باشد و متوقف نشود.

وی بیان کرد: از همان چند ماه پیش که پیشنهاد این اجرا را دادند قرار شد من به چین بروم و گروهشان را رهبری کنم و من هم از این فرصت استفاده کردم و پذیرفتم.

رهبری در خصوص هزینه‌های حضور این گروه چینی اظهار داشت: تمام هزینه‌های حضور آنها در ایران 200‌ هزار یورو است که ما تنها 10 درصد از آن را می‌پردازیم که با بلیت فروشی این دو شب اجرا این هزینه تأمین خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص برنامه دو شب اجرای مشترک تصریح کرد: در شب اول با قطعه‌ای از «برودی» آهنگساز روسی است که گروه چینی می‌نوازد و بعد از آن، این گروه برنامه خود را اجرا می‌کند. پس از دقایقی استراحت، من سمفونی 5 چایکوفسکی را رهبری می‌کنم و سوپرایزی که در این برنامه داریم این است که نوازندگان چینی جای خود را با گروه ایرانی عوض می‌کنند و در کنار هم تصویری زیبا خواهند ساخت. در شب دوم، ارکستر ایرانی با رهبری بنده قطعه «شهرزاد» را می‌نوازد و پس از تنفس رهبر چینی قطعات خود را اجرا می‌کند.

رهبری در خصوص مراسم استقبال از این گروه و برنامه‌هایشان در ایران عنوان کرد: در 20 مرداد برای استقبال به فرودگاه می‌رویم و پس از آن تمرینات خود را آغاز کرده و شب 22 و 23 مرداد به اجرا خواهیم پرداخت و در نهایت 24 مرداد ایران را ترک خواهند کرد.

وی در واکنش به صحبت‌های عبد‌الحسین مختاباد مبنی بر ادعای دعوت ارکستر فیلارمونیک وین تصریح کرد: این رفتار حرفه‌ای نیست. مگر ما در تهران ارکستر نداریم که شما از وین دعوت می‌کنید اگر قرار بر پول دادن به گروه‌ها باشد برای دعوتشان پیشنهاد می‌کنم به لندن بروند زیرا آنها از ایشان استقبال خواهند کرد.

رهبری در رابطه با ارکستر فیلارمونیک اظهار داشت: کسانی که پیش از این دغدغه نبود این ارکستر را داشتند حالا حتی برای دیدن اجراهایشان هم نمی‌آیند و من خجالت می‌کشم نامی از آنها ببرم.

وی در پایان در خصوص قیمت بالای بلیت‌های ارکستر ملی عنوان کرد: این موضوعی است که سعی می‌کنیم آن‌ را بررسی کنیم زیرا افرادی هستند که ما در ارکستر‌هایمان به طور مداوم می‌بینیم که شاید قشر مرفهین باشند. ما باید برای افراد دیگر جامعه خصوصاً قشر دانشجویان نه‌تنها دانشجویان هنر بلکه تمامی دانشجویان شرایطی در نظر بگیرم که بتواند به دیدن اجراهایمان بیایند. حتی من پیشنهاد این را داده‌ام که با 10 درصد از قیمت بلیت اصلی، افراد به تماشای تمرین‌های ارکستر بیایند و شاید بدین واسطه تمرین‌های ما جدی‌تر و همانند شب‌های اجرایمان شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.