هر گونه غنی سازی در فردو ممنوع!/بازخوانی "برجام" قسمت 4+فیلم

آنچه در پایان مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 به عنوان جمع بندی در اختیار همگان قرار گرفته، متنی است که ابعاد و جوانب مختلف آن قابل بررسی و تحلیل است. باشگاه خبرنگاران در چند قسمت، متن این جمع بندی را بازخوانی خواهد کرد. در این گزارش، قسمت سوم برجام را مطالعه خواهید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در چهارمین قسمت از بازخوانی برجام به بندهای مربوط به فوردو می‌رسیم. فوردو تأسیسات حساسی است که از موقعیت مستحکمی برخوردار است و غربی‌ها بسیار تلاش کردند آن را از بین ببرند یا آن را غیر هسته‌ای کنند. یک نکته جالب در مورد فوردو این است که فوردو نام روستایی در نزدیکی قم است که نسبت به جمعیت خود بیشترین شهید را تقدیم ایران و اسلام کرده است.
 
5- ایران براساس برنامه بلند مدت خود برای 15 سال فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم از جمله تحقیق و توسعه تحت نظارت پادمانی خود را صرفا در تأسیسات غنی سازی نطنز انجام خواهد داد و سطح غنی سازی اورانیوم خود را تا سقف 67/3 درصد نگاه خواهد داشت و از هرگونه غنی سازی اورانیوم، تحقیق و توسعه غنی سازی اورانیوم و از نگهداری هرگونه مواد هسته‌ای در فوردو خودداری خواهد ورزید.
 
6- ایران تأسیسات فوردو را به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری تبدیل خواهد نمود، همکاری‌های بین‌المللی از جمله به شکل سرمایه گذاری مشترک علمی در حوزه‌های تحقیقاتی مورد توافق ایجاد خواهد شد، 1044 ماشین IR.1 در قالب 6 آبشار و در یک بال در تأسیسات فوردو باقی خواهد ماند. دو آبشار از این آبشارها به همراه زیرساخت‌های مربوطه بدون اورانیوم به چرخش ادامه خواهد داد و از جمله از طریق انجام اصلاحات مناسب در زیر ساخت‌ها برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار ترقیق خواهد یافت. چهار آبشار دیگر به همراه کلیه زیرساخت‌های مربوطه به صورت ساکن باقی خواهد ماند. کلیه سانتریفیوژهای دیگر و زیرساخت‌های مرتبط با غنی سازی، جمع آوری و تحت نظارت مستمر آژانس به نحو مشخص شده در پیوست یک انبار خواهد شد.
 
(گفتنی است در پیوست شماره یک برجام توضیحات بیشتری درباره سرنوشت فوردو ارائه شده است براساس این پیوست مهم، هیچ‌گونه غنی سازی در فوردو نباید انجام شود و هیچ گونه مواد هسته‌ای نیز نباید در این تأسیسات نگهداری شود فوردو با وجود این محدودیت‌ها هر روز بازرسی هم خواهد شد)
 
7- طی این مدت 15 سال همچنان که ایران به طور تدریجی به سمت رسیدن به استانداردهای بین‌المللی کیفیت برای سوخت تولیدی در این کشور حرکت می‌کند، ذخایر اورانیوم خود را به 300 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا 67/3 درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود خواهد بود. مقادیر اضافه بر این میزان براساس قیمت‌های بین‌المللی و در عوض دریافت هگزافلوراید اورانیوم تحویل داده شده به ایران به فروش رسیده و به خریدار بین‌المللی تحویل داده خواهد شد یا به سطح اورانیوم طبیعی ترقیق خواهد گردید.
اورانیوم غنی شده موجود در مجتمع‌های سوخت تولید شده از روسیه یا سایر منابع برای استفاده در راکتورهای هسته‌ای ایران، اگر شرایط مندرج در پیوست یک را دارا باشد، در زمره این 300 کیلوگرم ذخیره UF6 فوق‌الذکر محاسبه نخواهد شد.
 
کمیسیون مشترک از کمک به ایران از جمله به نحو مقتضی از طریق همکاری‌های فنی آژانس حمایت خواهد نمود تا سوخت هسته‌ای تولید شده توسط ایران، حائز استانداردهای کیفی بین‌المللی گردد.
 
همه اکسید اورانیوم باقی مانده که بین 5 تا 20 درصد غنی شده است، به منظور استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران به سوخت تبدیل خواهد شد. هرگونه سوخت اضافی مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران با نرخ بازارهای بین‌المللی در دسترس ایران قرار خواهد گرفت.

همچنین قسمت اول  و دوم و سوم بازخوانی دیباچه "برجام" هسته‌ای را در اینجا بخوانید.
 
برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/
برچسب ها: فوردو ، نطنز ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار