علی سرتیپی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حدود 70 درصد فیلم‌های ساخته شده بازگشت سرمایه ندارد

فیلم‌هایی که با حمایت دولت،‌ اسپانسر و مؤسسه‌های مختلف ساخته می‌شوند سود‌‌دهی ندارند.

علی سرتیپی تهیه‌کنندگی سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت گردش مالی این روزهای سینما ایران گفت:  وضعیت گردش مالی در 2‌ سال اخیر رو به پیشرفت بوده،‌ به لحاظ فروش و تعداد تماشاگر رشد داشتیم. در تیرماه با اینکه ماه مبارک رمضان بود تقریباً‌ 3‌ برابر فروش سال قبل را داشتیم. یعنی از دو‌میلیارد‌ و‌ چهارصد میلیون تومان سال گذشته به 5 میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است.  

وی افزود: به لحاظ تعداد جمعیت نیز از 550 هزار نفر تا یک میلیون‌و‌دویست هزار نفر افزایش پیدا کرده،‌ این روند غیر از فروردین‌ ماه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد هم نسبت به سال گذشته رشد داشته است که می‌توان گفت سال خوبی برای سینمای ایران بوده و امیدوارم این روند تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد.

سرتیپی ادامه داد: فکر می‌کنم با حضور فیلم‌هایی چون «محمد (ص)»، «یک دزدی عاشقانه»، «دوران عاشقی»، روند روبه پیشرفتی را خواهیم دید.

این تهیه‌کننده در خصوص هزینه ساخت یک فیلم معمولی در سینمای حال حاضر ایران بیان کرد: کمتر فیلمی را می‌توان با 900 یا یک میلیارد تومان ساخت یعنی کف فیلم‌ها از 900 و یک میلیارد شروع شده و تا قیمت‌های بالاتری ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم‌های تولید شده این روزها در سینما هزینه‌های خود را باز می‌گردانند یا نه اظهار داشت: حدود 70 درصد با این مشکل روبرو هستند یعنی هزینه‌های صرف شده برای ساخت فیلم‌های خود را بر نمی‌گرداند و این‌ها فیلم‌هایی هستند که با حمایت دولتی، اسپانسر و مؤسسه‌های مختلف ساخته شده‌اند و متأسفانه با وجود اینکه می‌گوییم فروش فیلم‌ها خوب شده اما هنوز تعداد زیادی از فیلم‌های تولید شده سود‌ دهی ندارند.

سرتیپی علت عدم بازگشت سرمایه برای ساخت فیلم‌ها را این‌گونه بیان کرد: اصلی‌ترین مسئله نداشتن سال‌های خوب و استاندارد است. همین مجتمع کورش با آمدنش تحولی به وجود آورد به طوری که حدود 25 درصد کل فروش سینمای ایران را به خود اختصاص داده است. اگر ما 5 نمونه از مجتمع‌هایی مثل کورش را در تهران داشتیم می‌توانست تحولی بزرگی به وجود آورد.

وی افزود: دومین مسئله جهانی نبودن سینمای ما است و فقط به صورت بومی فیلم‌ها را تولید و پخش می‌کنیم که این موضوع بسیار ضربه‌زننده است. به عنوان نمونه یک فیلم‌ هالیوودی در 2 الی 3 هزار سینما در سراسر جهان اکران می‌شود اما در ایران نهایتاً با حدود 50 سینما این امر صورت می‌گیرد که جوابگو نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نداشتن سالنهای زیاد و با کیفیت روز و اینکه نتوانستیم بازار خوبی را برای فیلم‌هایمان در خارج از کشور پیدا کنیم نقاط ضعفی است که متأسفانه وجود دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار