حربه‌های اوباما برای متقاعد کردن حامیانش در رویارویی با لابی صهیونیست

رئیس جمهوری آمریکا در جریان دست‌یابی به توافق هسته‌ای ایران بارها دلایلی را مبنی بر بهتر بودن دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران نسبت به سایر گزینه ها ارائه داد.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ،محمد جواد ظریف نماینده دیپلماسی کشورمان در مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1، در یادداشتی می‌گوید: ایران در ظرفيت ملي خود و همينطور به عنوان رئيس کنونی جنبش عدم تعهد آماده است تا فعالانه با جامعه جهانی برای دستيابی به اين أهداف همكاری كند و به خوبی آگاه است كه در اين راه موانع بسياری از سوی كسانی كه نسبت به صلح و ديپلماسی مشكوك هستند، ايجاد خواهد شد. با اين حال ما بايد همه تلاش خود را برای پافشاری بر اهداف و همراه سازی دیگران بکار بندیم،  همانگونه كه در وين اين كار را كرديم.

تاکید بر صلح خواهی جمهوری اسلامی ایران نکته‌ای است که بارها از تریبون‌های مختلف اعلام شده است.

درخواست اوباما از حامیانش


اما درعین تاکید ظریف بر تلاش ایران برای اهداف صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران،«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه شب (به وقت واشنگتن) در یک کنفرانس تلفنی، با گروه‌های حامی توافق هسته‌ای در اظهارات خود اتهامات گسترده‌ای را به جمهوری اسلامی ایران پیوند می‌زند هرچند در کلیت مساله وی از حامیانش می‌خواهد به وی در رویارویی با کنگره کمک کنند.

در عین این صحبت‌ها اوباما دراظهاراتش ایران را متهم به داشتن یک رژیم دین‌سالار بی‌رحم و حامی تروریسم است وی جنگ عراق را اشتباهی راهبردی می‌داند که تصمیمات نادرست منجر به وقوع ان شده‌اند، و در صورت عدم حمایت ممکن است در مورد ایران نیز این اشتباه رخ دهد،و از این مساله به عنوان ابزاری برای تحریک حامیانش در جهت همراهی بیشتر با خود استفاده‌می‌کند.

اوباما به حامیان خود هشدار می‌دهد که "اکنون مخالفان این توافق، به دفاتر نمایندگان کنگره سرازیر شده‌اند و بسیاری از اعضای کنگره زیر فشار اند."

ظاهرا اشاره وی به ایپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل است که از پرنفوذترین گروه‌های طرفدار اسرائیل در ایالات متحده، است که اخیرا اقدام به تهیه و پخش تبلیغات تلویزیونی علیه توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ماه قدرت‌های جهانی با ایران کرده‌اند.

اوباما هزینه‌‌ای که این گروه‌ها صرف تبلیغات علیه برنامه هسته‌ای ایران کرده‌اند را 20 میلیون دلار برشمرده است.

 اقدامات این لابی‌ها هر چند بارها مورد بحث قرار گرفته است اما در ادامه این اقدامات  قرار است روز دوشنبه هفته جاری، تقریباً تمامی اعضای جدید کنگره آمریکا در یک سفر یک هفته‌ای که تمامی هزینه‌های آن پرداخت شده است، به سرزمین اشغالی سفر می‌کنند تا در جلسات توجیهی و لابی‌گری‌های رژیم صهیونیستی حضور یابند و تضمین دهند که علیه توافق 14 ژوئیه (23 تیرماه) ایران و 1+5 در کنگره رأی خواهند داد.

حربه‌های اوباما برای متقاعد کردن حامیانش در رویارویی با جمهوری‌خواهان

از جمله سازمان‌هایی که علیه ایران در این زمینه فعالیت می‌کنند:

کمیته امور عمومی امریکا و اسرائیل (آیپک)

اتحادیه ضد افتراء

پروژه اسرائیل

بنیاد دفاع از دموکراسی

سازمان صهیونیستی امریکا

ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه

اتحاد علیه ایران هسته‌ای

کمیته اضطراری اسرائیل

تد یوهو، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا که از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان  است است که از دلایل مخالفت خود را برای نمونه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی اسپن اینچنین برمی‌شمارد: نماینده کنگره امریکا توافق هسته‌ای وین را به معدن طلا تشبیه کرد که نصیب ایران شده و آمریکا چیزی به دست نیاورده است و درنتیجه این توافق، اشتباه تاریخی برای آمریکا بوده است.

از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای که روز جمعه ۹ مرداد منتشر کرده اعلام کرده است که آمانو قرار است درباره نقش آژانس درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر اقدامات اتمی ایران در چارچوب توافق جامع اتمی که کمتر از سه هفته پیش میان ایران و گروه ۱+۵ به دست آمد، به سناتورها توضیح دهد.

همچنین روز جمعه، ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه)، سایت اطلاع رسانی اتحادیه اروپا گزارش کرد که شورای اتحادیه اروپا - که نهاد تصمیم گیرنده این اتحادیه است - نخستین گام قانونی در اجرای توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ و ایران - برجام - را برداشته است.

هرچند از سخنان روز گذشته ریاست جمهوری آمریکا در کنفرانس تلفنی، می‌توان تلاش برای بدست‌آوردن حمایت های بیشتر را استنباط کرد، اما از سوی دیگر این سخنان به ایران اتهاماتی را وارد می‌کند و در واقع از این صحبت‌ها  برداشت‌های متفاوتی از جمله اینکه ایرانی قدرتی هراسناک بوده که با این توافق مهار شده است و بر همین مبنا باید سعی در مهار مخالفان برای تصویب نهایی توافق کرد.امری که بر خلاف صحبت‌های مقامات کشورمان در جهت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهوری آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران بارها دلایلی را مبنی بر بهتر بودن دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران نسبت به سایر گزینه ها ارائه داده است، وی همواره تاکید کرده است هر گونه مصوبه کنگره که توافق ایران را خراب کند، وتو خواهد کرد ولی اگر بیش از دو سوم کنگره باز هم به آن رای منفی بدهند، وتو رئیس‌جمهوری آمریکا بی‌اثر می‌شود، و این امر یکی از دلایلی است که اوباما را مجبور کرده است تا به هر نحو ممکن مخالفت‌ها را از بین ببرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار