والدین نقطه شروع اجتماعی شدن کودک

یک روان‌شناس گفت: والدین در سالهای نوپایی فرزندان خود عامل اصلی اجتماعی شدن کودکان به شمار می روند.

والدین نقطه شروع اجتماعی شدن کودکمتین‌السادات نصری روان‌شناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اجتماعی شدن فرآیندی است که کودکان از طریق آن معیارها، ارزش‌ها و رفتار‌های مربوط به فرهنگ وجامعه خود را می آموزند.

وی تصریح کرد: والدین در سالهای نوپایی فرزندان خود عامل اصلی اجتماعی شدن آنها به شمار می روند به عبارتی کودکان از سال دوم زندگی شروع به تقلید کردن از دیگران را می آموزندبنابراین مشاهده  و سرمشق گیری کودکان از والدین نقش اساسی در فرآیند اجتماعی شدن آنها دارند.

نصری تاکید کرد: اگر والدین در انجام رفتار مطلوب خود ثبات عمل نداشته باشند بعنوان مثال گاهی رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز دهند سبب الگوبرداری کودک از این رفتار شده و در فرآیند اجتماعی شدن وی تاثیر منفی باقی می‌گذارد.

این روان‌شناس افزود: والدین با ابراز محبت، دادن محدودیت‌های معقول ، آزادی های لازم با رعایت حد و مرزها می توانند در فرآیند اجتماعی شدن کودک اثر بگذارند.

وی در پایان گفت: گفتار و رفتارهای والدین با هم چنانچه تناقض داشته باشد در کودک تاثیر گذاشته و با الگو برداری وی از این رفتارها، زمینه طرد شدن او در اجتماع فراهم می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار