عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: طرح‌هایی چون وام مسکن جوابگوی مشکل مسکن مردم نیست.

"علیرضا خسروی" در گفت و گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان  ارئه وام مسکن 80 میلیونی را تاثیرگذار ندانست و گفت: قیمت و هزینه‌های ساخت مسکن بسیار بالاست و با وام 60 و 80 میلیونی نمی توان هزینه‌های ساخت و ساز به ویژه در کلان شهر‌ها را پرداخت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله بعدی این است که مردم باید پنجاه درصد وام را فراهم کرده و یک سال در بانک‌ها به صورت سپرده بگذارن.

خسروی مشکل دیگر وام‌ 80 میلیونی را سود زیاد بازپرداخت آن عنوان کرد و گفت: پرداخت چنین سودهایی از حد توان مردم خارج است.

وی تصریح کرد: معمولا متقاضیان وام مسکن مستاجر هستند و رقم کلانی را بابت اجاره و یا رهن پرداخت می‌کنند و مطالبه 40 میلیون تومان برای سپرده گذاری در بانک، برای این اقشار رقم بالایی است. 

خسروی افزود: طرح‌هایی چون وام مسکن جوابگوی مشکل مسکن مردم نیست و مسلما بازار مسکن برای احیا شدن نیازمند شوک قوی‌تری است تا بتواند بخش‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد.

نماینده مردم سمنان در مجلس درادامه راهکاری برای حل مسئله مسکن مردم ارائه کرد و اظهار داشت: بهترین راهکار اجرای بند بند قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن است که در این قانون راهکارهای گوناگونی تعریف شده است.

وی گفت: طبق این قانون مثلا دولت باید به یک سری از شهرها زمین خالی بدهد،‌به تعدادی دیگر از شهرها وام دهد و برخی از ساخت و ساز‌ها نیز باید با مشارکت مردم و دولت ساخته شود.

خسروی ادامه داد: برای مثال تهران با مشکل کمبود زمین روبرو است، اما شهری چون سمنان این مشکل را ندارد، راهکار صحیح این است که چون سمنان زمین دارد،‌ وام را خود مردم تامین کنند و همان وامی که به این شهر تعلق می‌گیرد به شهری مثل تهران که با مشکل زمین روبرواست،‌ اضافه شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در یک سری از شهرها به ویژه شهرهای جدید می‌توان نسخه مشارکت پیچید، بدین صورت که زمین را مسکن و شهرسازی تهیه کند،‌ شهرداری برای ساخت وساز جواز صادر کند بدون آنکه بابت صدور آن از افراد پولی مطالبه کند و سپس ساخت و ساز انجام شود.

نماینده مردم سمنان افزود: با شرایط فعلی مسکن،‌ انباشت تقاضا را داریم چرا که مطالبه مردم برای خرید و اجاره خانه زیاد است وچون پاسخ درستی به این تقاضاها داده نمی‌شود،در یک بازه زمانی شاهد اثرات منفی این فزونی تقاضا بر عرضه خواهیم بود.

خسروی در ادامه به فعالیت مثبت و منفی دولت در بخش مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: عملکرد مثبت دولت دراین زمینه،‌‌بحث طرح جامع مسکن است که در این طرح افقی 10ساله بررسی شده و همه جوانب مسکن در این طرح جامع برنامه‌ریزی شده است.

 عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: عملکرد منفی دولت در بخش مسکن این است که هنوز کاری عملی برای گشایش گره مسکن شروع نشده و امیدواریم که هرچه زودتر طرح‌های دولت برای حل مشکل مسکن مردم عملی شود و به سرانجام برسد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار