شبکه مستند در تلاش است شبکه‌ای جذاب، خلاق، بالنده و پویا باشد تا از این طریق بتواند به سلیقه‌های مختلف پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دوازدهم مرداد با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه مستند، و عوامل سازنده مستند ورزشی «راه ناتمام» و علی محمد قاسمی تصویربردار و تهیه‌کننده، اعظم نجفیان کارگردان و مزدک میرزایی مجری و کارشناس برنامه‌های ورزشی برگزار شد.

مزدک میرزایی مجری تلویزیون به عنوان آغاز کننده این نشست گفت: پیشاپیش روز خبرنگار را تبریک عرض می‌نمایم. مستند «راه ناتمام» روایت ورزشکاران ایرانی است که در گذشته نه چندان دور در عرصه ورزش قهرمانی ملی فعالیت داشته و جزو قهرمانان ورزشی این مرز و بوم بوده‌اند که در حال حاضر شرایط نامساعدی دارند و متاسفانه به این مقوله و بحث که قهرمانان ورزش پس از به اتمام دوران ورزشی‌شان گرفتار مسائلی از جمله اعتیاد و شرایط نامساعد مالی و غیره می‌شوند؛ مثل ورزشکاران فوتبال و والیبال و غیره زمانی که دوران قهرمانی ورزشی‌شان به اتمام می‌رسد، درآمد آنچنانی ندارند و نمی‌دانند در جامعه چه بکنند و جامعه هم نمی‌داند با آنها چه طور برخورد کند. 

میرزایی در پایان تاکید کرد: آقای تاجیک از زمان ورودشان به شبکه مستند و با شرایط نامساعد مالی سازمان صدا و سیما کار بسیار سختی داشتند اما بسیار خوب فعالیت کرده اند و جای دارد از ایشان تشکر کنم.

امیر تاجیک مدیر شبکه مستند با تبریک روز خبرنگار گفت:‌  آرزو دارم سال کاری آینده همراه با تحولات کاری برای ایران و جامعه اسلامی باشد. ما تلاش کردیم که انجام کار و تغییر و تحولات را در شبکه مستند با اصحاب رسانه در میان بگذاریم و بر این اساس شاهد مجموعه‌های خوبی از زمان مدیریت قبلی نیز بوده‌ایم. یکی از افتخارات ما در شبکه مستند همکاری با گروه‌های مختلف فیلمسازی است. از زمان تغییر مدیریت سازمان صدا و سیما ساخت فیلم‌های مستند با هدف امر به معروف و نهی از منکر و موضوعات مختلف که در جامعه کمتر به آنها توجه می‌شود، بوده است. هدف ما از اطلاع‌رسانی مداوم و رونمایی از مستندات مختلف این است که مشکلات موجود در جامعه را به شکل منصفانه اعلام کرده و با بررسی ابعاد مختلف مشکلات راه حل‌های مناسبی نیز ارائه شود.

وی ادامه داد: پرداختن به این مسائل، دشوارتر از مسائل خنثی‌ است. مثل مسائل هنری. هدف رسانه و شبکه مستند تغییر در جامعه است پس به سمت موضوعاتی می‌رویم که جنجالی بوده و تا به امروز به آنها پرداخته نشده است از همان ابتدای تغییر مدیریت شبکه و تهیه‌کننده و کارگردان مستند «راه ناتمام» آشنا بودیم و من از ایشان خواستم تا در مورد قهرمانان کشوری که در مسابقات بین‌المللی مختلف مدال کسب کرده‌اند و شرایط حال حاضرشان فیلم مستند تولید کنند. این کار بسیار سخت نیست زیرا ورزشکاران در استان‌های مختلف و رشته‌های گوناگون فعالیت می‌کردند. کارهای سخت مستند «راه ناتمام» سه ماه قبل از عید آغاز و تا اواسط تیر ادامه داشته است.

تاجیک تاکید کرد: مجموعه فاخر از نظر تولید و محتوا و با معیارهای مورد نظر ما در جامعه متفاوت است.

وی در پایان گفت: در اینجا فرصت مغتنم می‌شمارم و از آماده‌سازی دو مستند دیگر با نام‌های «اهل ایرانم» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم در ده قسمت سی دقیقه‌ای خبر می‌دهم. این مستند پرتره‌ای از دانشمندان برجسته کشور است که بیشترین ارجاع را در سطح بین‌المللی داشته است مستند بعدی به نام «حرفه مستند ساز» ساخته عماد خدابخش است که پخش آن به زودی شروع می‌شود. در این مستند به فیلمسازی مستند در ایران و چالشها و فرصتها برای مستند‌سازها پرداخته می‌شود.

در ادامه علی محمد قاسمی تهیه کننده و تصویربردار «راه ناتمام» بیان کرد: وظیفه من در این مستند تهیه‌کنندگی و تصویربرداری بوده است ما سینمایی هستیم و شناخت زیادی در امور ورزش نداشتیم وقتی ساخت این مستند از طرف مدیر شبکه به ما پیشنهاد شد بهانه‌ای دست داد تا با فضای ورزشی کشور آشنا شده و اوضاع را دقیق ببینیم و در نهایت در این برنامه به دور  از یک سو نگری یک کار مستقل و متعهد نسبت به موضوع‌مان ارائه بدهیم. رسیدن به این هدف بسیار سخت بود خیلی از مصاحبه شوندگان نگران بودند و تمایلی به مصاحبه و آمدن جلوی دوربین را نداشتند مشکل بعدی نزدیک شدن در حد توانایی به سوژه‌ها برای کار تحقیقاتی بود تا مسائل را یک طرفه نبینیم، آن هم در برابر چنین موضوع خاصی که نباید راجع به افراد پیش‌داوری شود.

وی ادامه داد: در مدت سی‌ سال فعالیتم در زمینه مستند سازی «راه ناتمام» سخت‌ترین پروژه‌ای بود که کار کردم. در این جا باید بگویم که دیگر تمایلی برای ادامه دادن این موضوع ندارم زیرا هیچ کدام از مستندهایی که در گذشته ساخته بودم تا این حد از من انرژی نگرفته بود ،سعی کردیم در این کار نسبت به موضوعات متعهد باشیم و به شکل درستی آن را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

نجفیان کارگردان مستند «راه ناتمام» در خصوص کار خود عنوان کرد: تنها چیزی که باید در مورد صحبت کنم نگاه مدیریتی و مدیران ورزشی و نحوه برخورد آنها با این معضل بود که در این 5 قسمت سعی کردم به آن بپردازم. حرف اصلی مدیران این بود که اگر این ورزشکارها می‌روند عده‌ای دیگر هستند واین برای من بسیار ناراحت کننده بود.

در ادامه قاسمی گفت: تلویزیون جایگاه اصلی پخش و نمایش فیلم‌های مستند است. تلویزیون باید از صنف مستند حمایت کند، اگر ما از سوی تلویزیون حمایت نشویم ناچار به سمت دیگر تلویزیون‌ها می‌رویم به همین منظور به مدیریت شبکه مستند به خاطر حمایت از مستندسازها  تبریک می‌گویم.

امیر تاجیک در جواب قاسمی گفت: مستند در کشورهای پیشرفته جایگاه خاصی دارد،به طوری که تلویزیون‌های شناخته شده در کل دنیا تا هفتاد درصد بودجه در اختیار بخش مستندسازی می‌گذارند. ما علاقمندیم ساخت و پخش کارهای مستند در صدا و سیما را گسترش دهیم هدف ما دارا بودن شبکه جذاب، خلاق، بالنده و پویا و ایجاد تغییر در جامعه است و برای رسیدن به این هدف از سلیقه‌های مختلف استفاده می‌کنیم من از بودن در شبکه مستند راضی بوده و این شبکه را بسیار دوست دارم.

وی افزود: شبکه‌های مختلف برای پخش مستند چارچوب‌های مخصوص به خود را دارد، ما از مستندسازان می‌خواهیم که نسخه‌ای از کار خود را آماده کنند که قابلیت پخش را داشته باشد.


گفتنی است؛ ساخت «راه ناتمام» مستند حدود هشت ماه زمان برده است. پخش این مستند از این هفته چهارشنبه‌ها ساعت 19 و تکرار آن جمعه‌ها ساعت 15 و 30 دقیقه از شبکه مستند آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار