لرستان؛

خشکی چشمه های لرستان

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: ۷۰ درصد چشمه‌های استان خشک‌ شده است.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ شمشیری افزود: بحث پراکندگی بارندگی یکی از مشکلات اصلی استان است. 

وی اظهار کرد: کاهش بارندگی طی چندسال اخیر در استان برروی منابع آب سطحی تأثیر گذاشته به‌گونه‌ای که حدود ۷۰ درصد چشمه‌های استان خشک‌ شده است. 

این مسئول تصریح کرد: شماری از روستاهای استان توسط ۱۶۰دهنه چشمه و قنات تأمین آب می‎شدند که بر اثر خشکسالی سال‎های اخیر تعداد ۱۲۰دهنه از چشمه و قنات‎ها خشک شده و تنها ۴۰دهنه در مدار است. 

شمشیری افزود: براساس آمارگیری انجام ‌شد در پی خشکسالی‌های اخیر بیش از ۲۵۰ حلقه چاه آب شرب خشک شد که جهت تأمین آب این روستاها علاوه‌بر چاه‎های جدید اجرایی تعداد ۲۸۲ حلقه چاه حفر شده است. 

وی گفت: در پی خشکیدگی رودخانه کشکان مقداری آب به‌صورت گودال در مسیر این رودخانه وجود دارد که قابل ‌استفاده برای دام نیست از همین‎رو از آب شرب برای دام استفاده می‌شود. 

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان با اشاره به این‌که ۹۴ درصد آب استان به مصرف کشاورزی می‌رسد و فقط ۴ درصد برای آب شرب و ۲ درصد مصارف صنعتی استفاده می‌شود، افزود: با توجه به بحران آبی که در استان وجود دارد چاه‌های مجاز و غیرمجاز باید تعیین تکلیف شوند بنابراین اگر از ۱۰ درصد چاه‌ها و منابع آب کشاورزی کاهش و صرفه‌جویی داشته باشیم آب شرب استان جبران می‌شود. 

انتهای پیام/ پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.