ساخت کانال هدایت عصبی با فناوری نانو

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت یک نمونه‌ی آزمایشگاهی از کانال هدایت عصبی شده‌اند.

احمد رضایی سعادت آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این طرح،‌ هدف طراحی نوعی کانال هدایت عصبی با مشخصات بهینه بود تا با استفاده از آن فرآیند ترمیم شکاف در دستگاه عصب محیطی به طور موفقیت آمیز انجام شود.

وی ادامه داد: روش‌های اتصال دو سر عصب، اول گرافت و مهندسی بافت عصب، اصلی‌ترین روش‌های ترمیم ضایعات عصبی است در روش مهندسی بافت عصب، یک کانال هدایت عصبی به طور مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می‌شود و از آن جهت پل زنی مابین دو سر شکاف عصبی استفاده می‌گردد. بهینه سازی انجام شده در این طرح بیشتر در خصوص انتخاب ترکیب مناسب جهت ساخت کانال عصبی بود.

رضانی سعادت‌آبادی اظهار داشت: ترکیب پلیمرکیتوسان و ژلاتین به دلیل خواص مناسب این دو پلیمر، شامل زیست تخریب پذیری و زیست سازگاری مناسب، در دسترس بودن، ارزان‌بودن، خواص مکانیکی مناسب منجر به ساخت کانال هدایت عصبی با قیمت مناسب خواهد شد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد به دلیل حضور این پلیمرها بعد از اتمام فرآیند ترمیم درون بدن، کانال تخریب شده و جذب بدن گردد. 

به گفته وی در روند این پژوهش با انجام آزمایش‌های مختلف خصوصیات مهندسی زیستی کانال هدایت عصبی و خواص مکانیکی، هدایت پذیری، تخلخل، ساختار و مورفولوژی، عدم سمیت و سازگاری با بدن مورد بررسی قرار گرفته و مناسب بودن آن برای ترمیم ضایعه‌ی عصب محیطی تایید شده است.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار