در نشست بررسی توافق هسته‌ای؛

صالحی: تا ده سال آینده پولوتونیوم نداریم/ می‌توانیم آب سنگین به دنیا بفروشیم

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: هدف ما از استفاده از انرژی هسته‌ای تولید برق و صنایع درمان با استفاده از انرژی هسته‌ای است.

صالحی: هدف ما تولید برق و صنایع درمان با استفاده از انرژی هسته‌ای استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  با حضور "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان، "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی، "سید عباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و "مجید تخت روانچی" معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و با حضور صادق خرازی سفیر اسبق ایران در پاریس توسط سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات آغاز شد.

"علی اکبر صالحی" رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ایران کشوری است چند صدایی و ضرورت داره عزیزان مذاکره کننده کمک به رفع سوالات و دغدغه کنند.

وی ادامه داد: بیش از 45 سال است که وارد فعالیت هسته ای شده ایم و هدف از  فعالیت های هسته ای در این دوران تولید برق بوده و نظام بعد از جنگ بازگشت به چرخه فعالیت هسته ای را مدنظر قرار داد و الان هم هدف و مقصد ما یک هدف صلح آمیز برای تولید برق و صنایع درمان و ...است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: بعد ازبرجام چشم اندازی که برای برنامه هسته ای دارد مبنایش تجاری سازی است ازحالا به بعد به صورت تجاری سازی برنامه ها را برنامه ریزی کردیم.

صالحی اضافه کرد: ملت ایران مطمئن باشند در چارچوب خطوط قرمز به گونه ای عمل کردیم که ظاهرا محدودیت داریم ولی عملا و ادامه راه محدودیت نداریم، آنها ميگفتند ایران باید محدود شود نسبت به انحراف به فعالیت های غیر صلح آمیز و شما را تحریم کردیم و ما بارها گفتیم به دنبال فعالیت عیر صلح آمیز نیستیم  و ما باید نسبت به استحکام ان پی تی بیشتر کار کنیم.

وی گفت: ایران به عنوان کشور تنها در حال توسعه با مقاومت و استقامت توانست حق خود را تثبیت کند و بگیرد و بعید است کشور دیگری بتواند به این جایگاه برسد آنها میخواهند جلو  ی انحراف را بگیرند و میگویند روی پلوتونیوم کار کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد: باید بگویم ما تا افق 10 ساله دیگر این فلز را نداریم که بخواهیم تبدیل به فلز اورانیوم غنی شده کنیم و در بحث راستی آزمایی  ما به عنوان عضو آژانس و ان پی تی در فعالیت های اتمی لاجرم طبق قرارداد پادمان باید عمل کنیم.

صالحی ادامه داد: ما آزمایشگاهی داریم که جلو خرابکاری ها را بگیریم. قبلا باید به طرق غیر رسمی کالاها را میخریدیم الان میتوانیم به صورت رسمی بخریم و اگر خرابکاری شد در کمیته مخصوص فرآورده های دوگانه مستقیما پیگیری و طرح شکایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه به هرچیزی که مبخواستیم رسیدیم گفت: حتی میتوانیم اورانیوم غنی شده و آب سنگین به دنیا بفروشیم که زمانی مورد ممنوعیت شدید بین الملل بود و کنگره آمریکا حق دارد اعتراض کند چون میداند ایران به چه دستاوردهایی رسیده است و گروه 1+5  میدانید ایران چه قدرت ی دارد  آنها میدانند اما عده ای در داخل  ایران این را نمیدانند یا خود را به ندانستن زدند.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: ما در کشور شهدا زندگی میکنیم وقتی عکس شهدا را میبینم میگویم همش شمایید این کشور استقامت کرد و ما نمیخواهیم ژاپن از نظر سیاسی باشیم ما کشوری سرآمد در بین جهان هستیم و ما بر سکوی پرتاب قرار گرفتیم و خوشا به حال نسل اینده.

انتهای پیام/
برچسب ها: صالحی ، توافق ، وین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار