مدیرعامل بورس کالا عنوان کرد

تک نرخی شدن ارز با بورس / با راه‌اندازی بورس مسکن قیمت خانه گران نمی‌شود

مدیرعامل بورس کالا گفت: بورس کالا آمادگی لازم را در جهت راه‌اندازی بورس ارز دارد تا بتواند به کمک بانک مرکزی به تنظیم بازار ارز کمک کند.

تک نرخی شدن ارز با بورس / با راه‌اندازی بورس مسکن قیمت خانه گران نمی‌شودبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در اولین نشست خبری خود در صبح امروز در خصوص وضعیت عملکرد بورس کالا در چهار ماه اول سال 93 نسبت به چهار ماه اول سال جاری گفت: ما در حوزه محصولات صنعتی معدنی کشاورزی نسبت به سال 93، 92 درصد افت محسوس را ملاحظه کرده‌ایم،‌ علاوه بر این در بخش صنعتی معدنی نسبت به چهار ماهه اول سال 93، کاهش 33 درصدی به ارزش معاملات را تجربه کردیم که بیشتر این محصولات صنعتی، معدنی شامل محصولات فلزی می‌شود که در حال حاضر آمارهای جهانی گویای کاهش قیمت فولاد و فلزات اساسی است.

وی در این باره ادامه داد: در حوزه محصولات پتروشیمی کاهش 37 درصدی ارزش معاملات را نسبت به سال قبل تجربه کرده ایم و همچنین در فرآورده‌های نفتی نیز با کاهش 18 درصدی مواجه بودیم به علاوه در حوزه واردات هم کاهش 14 درصدی را تجربه کردیم.

سلطانی نژاد در خصوص چشم‌انداز جهانی بورس کالا در سال 94 گفت: چشم‌انداز جهانی بورس کالا تا پایان سال 94 روشن است علی‌رغم اینکه با کاهش ارزش مواجه هستیم با وجود توافقات هسته‌ای با آرامش نسبی در بازار وجود دارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در توضیح ایجاد بازار ارز در بورس کالا تصریح کرد: برای بازار ارز با وجود شرایط پیش روی اقتصادی آرامش و ثبات را پیش‌بینی می‌کنیم و با وجود کاهش قیمت جهانی فلزات در حوزه کالای فیزیکی در بورس کالا تولید و تقاضا هم سطح هم بوده است.

وی با بیان عوامل تأثیرگذار در روند بورس کالا گفت: عواملی چون تورم، نرخ ارز، شرایط اقتصادی می‌تواند در روند معاملات بورس کالا تأثیرگذار باشد.

سلطانی‌نژاد در توضیح وظیفه بورس کالا بیان داشت: بورس کالا در جهت پوشش ریسک معاملات، شفاف‌سازی قیمت‌ها توانسته نقش موثری داشته باشد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه تصریح کرد: بورس کالا توانسته در حوزه اوراق مشتقه نیز نقش موثری را ایفا کند و در حال حاضر در حال آماده  جمع آوری روش تضمینی در حوزه قراردادهای مشتقه و بحث فرهنگ‌سازی و آموزش در این مقوله هستیم.

سلطانی‌نژاد با اشاره به سیستم تالارداری در بورس کالا گفت: سیستم تالارداری هنوز در بورس کالا وجود دارد و ما اکثر معاملات خود را از طریق این تالارها انجام می‌دهیم تا خریداران و کارگزاران بتوانند دسترسی لازم را برای معاملات خود داشته باشند.

وی با بیان اهمیت معاملات مدت‌دار در بورس کالا افزود: در معاملات مدت‌دار برخی محصولات به صورت نقدی معامله می‌شوند و برخی دیگر به صورت نسیه که بورس کالا می‌تواند نقش موثری در جهت معاملات مدت‌دار ایفا کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس کالا گفت: یکی از نکاتی که دنبال می‌کنیم ایجاد فضای مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس کالا است که تا به حال توانسته‌ایم شرایط را برای معاملات این سرمایه‌گذاران به خوبی فراهم کنیم.

سلطانی‌نژاد در خصوص آمادگی بورس کالا برای راه‌اندازی بورس ارز یادآور شد: سیاست‌گذاری راه‌اندازی بورس ارز مربوط به بانک مرکزی می‌شود ولی آنچه که به بورس کالا برای راه‌اندازی بورس ارز مربوط است آماده است و با بانک مرکزی تا حدودی برای راه‌اندازی بورس ارز کنار آمده‌ایم.

وی در این باره افزود: بورس ارز می‌تواند به تنظیم بازار ارز کمک کرده و نرخ ارز را تک نرخی کند، در حال حاضر راه‌اندازی بورس ارز با دو ارز رایج صورت می‌گیرد و امید می‌رود در آینده ارزهای دیگر نیز وارد این بورس شوند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در توضیح شرایط کالاهای کشاورزی در بورس کالا گفت: کالاهای کشاورزی هم در حوزه معاملات کشاورزی، ‌در حوزه گواهی سپرده کالایی خواهد بود که در آینده این کالاها را توسعه خواهیم داد و برخی از محصولات کشاورزی هم بازارگردانی را روی محصولات پربازده انجام می‌دهند.

سلطانی نژاد در ادامه نشست در خصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی بورس مسکن گفت: در نهادهای عمومی دولتی و نهادهای بزرگ که منفعت عمومی را درگیر می‌کند قانون‌گذار قواعدی را وضع می‌کند در حوزه بورس‌های کالایی نیز وقتی نهادهای عمومی می‌خواهند املاک خود را واگذار کنند درگیر منفعت عمومی و منابع مردمی می‌شوند. بنابراین باید واگذاری به شکلی صورت گیرد که منفعت عمومی دچار خدشه نشود.

وی تاکید کرد: بورس کالا برای راه‌اندازی بورس مسکن ورودی به املاکی کوچک نخواهد داشت و اگر بانک‌ها و موسسه‌ای تمایل داشته باشند دارایی خود را به فروش برسانند باید ارزش پایه این دارایی بیش از 10 میلیارد تومان باشد تا مصوبه قانونی در این خصوص رعایت شود.

وی با بیان این‌که رکود حاکم در بخش مسکن مشکل اساسی در راه‌اندازی این بورس است، تصریح کرد: بورس به دنبال تناوب عرضه در این حوزه نیست و ممکن است یک محصول روزی پررونق باشد و از بورس کالا برای آن استفاده شود اما عرضه متناوب و استاندارد به این صورت در دنیا متداول نیست.

به گفته مدیر عامل بورس کالا با راه‌اندازی بورس مسکن نباید نگرانی به وجود آید زیرا این بورس تلاطمی در بازار مسکن به وجود نمی‌آورد و تنها املاک بزرگ در این بورس مورد معامله قرار می‌گیرد نه اپارتمان‌های کوچک، بنابراین با راه‌اندازی این بورس مردم نگران گران‌شدن آپارتمان نباشند.

سلطانی‌نژاد در خصوص شرایط عرضه سیمان به بورس کالا اظهار داشت: این نوید را می‌دهیم که سیمان به بازار آزاد وارد شده و صحبت‌هایی در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا با مسئولین این صنعت انجام شده است که تا حدودی به نتیجه رسیده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری مسئولین در رابطه با عرضه محصول در بورس کالا هستیم همچنین در بخش صادرات این صنعت نیز با موفقیت روبرو بوده‌ایم و توانسته‌ایم در این بخش موفق باشیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار