وقتی حیوانات لوکس و پرهزینه میهمان خانه پایتخت نشینان می شوند+تصاویر

نگهداری از حیوانات خانگی در ایران، رفته‌رفته به یک نوع چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است تا جایی که برخی برای آنها جشن تولد و یا مراسم یادبود می گیرند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سگ‌ها دست کم در حدود پانزده هزار سال پیش اهلی شده‌اند، اما با معیار قرار دادن شواهدی که از فسیل ها و از آزمایش دی ان ای به دست آمده‌است سگ‌ها از یک صد هزار سال پیش اهلی شده بودند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که از اهلی شدن سگ‌ها زمان کمتری می‌گذرد و سگ‌ها از اهلی کردن گروهی از گرگ‌ها که از قبل از گرگ‌های دیگر منشعب شده بودند به وجود آمده‌اند.

دوستي بين انسان و سگ قديمي ترين و پايدارترين دوستي است كه ميتوان در طول تاريخ از آن نام برد. در طي تمام پستي و بلنديهايي كه انسان تا كنون شناخته است از جنگ به صلح و از ثروت به فقر و بدبختي ، سگ ياري وفادار در كنار انسان بوده است. از آثار هنري كه از 4500 سال قبل از ميلاد مسيح بجاي مانده سگ را در صحنه شكار نشان ميدهد، بر روي دسته كاردي كه تقريبا داراي 5000 سال قدمت مي باشد، تصوير سگي با گردنبند نقش بسته است و شايد اين اولين نشانه هايي است كه سگ از قديم الايام براي نگهباني و حراست انسان بكار ميرفته است.

از زمانی که انسان سگ را در زندگي روزمره خود دخالت داده است نه تنها سعي نموده از خصوصيات و صفات برجسته او به سود بهره گيري كند، بلكه كوشش نموده آنها را به سوي هدفهاي مورد نظر خود سوق دهد و بدين ترتيب از اين حيوان كه همواره يار و همراه او بوده است توانسته بطرزي شگفت آور نژادهاي گوناگوني بوجود آورد كه هر كدام داراي قد و اندازه و رنگ و ويژگي هاي ظاهري متفاوت و مخصوص به خود ميباشد. تمام سگهاي اهلي به نوعي به خانواده سگ سانان بنام كانيس فاميلياريس تعلق دارند ولي اختلافات شكل در اين نوع بقدري است كه هيچ حيوان ديگري نظير آن مشاهده نميشود. در حال حاضر 324 نژاد سگ در دنيا وجود دارد كه تقريبا نصف آنها كم و بيش داراي معروفيت بوده و از آنها بين 80 نژاد از مدتها قبل رسما تعريف شده و داراي استاندارد مشخص و معين مي باشد.

اما امروزه سگ ها تاثیر بیشتری در زندگی انسان ها دارند و نقش آن ها به  عنوان عضوی از خانواده تغییر کرده است و با کم عمق شدن روابط انسانی و گسستگی در روابط خانوادگی، تمایل به داشتن حیوانات خانگی افزایش پیدا کرده است و مردم سعی دارند رفتارهایی را بروز دهند که با فرهنگ ایرانی هیچ تناسبی ندارد، به طوریکه شبکه های اجتماعی پر از عکسهای ایرانیانی است که با گرفتن عکس در کنار سگ و گربه هایشان این فرهنگ را ترویج می دهند.

«سگت رو کدوم مهد ثبت نام کردی؟»، « ماهی چقدر شهریه مهد سگت میشه؟»، « مهد سگ من خیلی عالیه توام سگت رو بیار اینجا» « برای جشن تولد سگت چیکار کردی؟» احتمالا این جمله ها وارد دایره جملات روزانه بعضی از افراد جامعه شده است، افرادی که سگ خانگی شان را به «مهد سگ» می فرستند تا هم خوب تربیت شود و هم از تنهایی در بیاید!

خوراک ژیگو، کله‌پاچه، جوجه کباب و کوبیده. این غذاها، قطعا شما را به یاد منوی رستوران‌ها می‌اندازد. اما جالب است بدانید این‌ها، منوی خوراکی مهدهای ویژه‌ای است که این روزها در تهران فعالیت می‌کنند. مهدهایی ویژه نگهداری از سگ‌ها.

سگ هایی که با مدل‌ها و چهره‌های مختلف به عضو جدید برخی خانواده های ایرانی تبدیل شده اند. حیواناتی که حالا در ایران و به خصوص تهران، هم مهد مخصوص دارند، هم آتلیه اختصاصی و هم البته یک مجله ویژه.

هم اکنون در عمده مناطق شهر تهران کلینیک – فروشگاه (pet-shop clinic) ایجاد شده که علاوه بر داشتن اورژانس به صورت 24 ساعته مشغول سرویس دهی هستند و این مهم نشان از بروز مسئله نگهداری حیوان خانگی به بسیاری از خانواده های ایرانی حکایت دارد.

حضور سگ ها به عنوان عضوی از خانواده ایرانی ها کافی نبوده و عده ای تا جایی پیش رفتند برای حیوانات خانگی خود جشن تولد می‌ گیرند.

انتخاب حیوانات خانگی و وابستگی به آنها، امروزه در میان گروهی از جوانان و بزرگسالان و حتی کودکان در هررده شغلی بسیار مد شده است تا جاییکه هر یک تلاش میکنند با ابتکاری تازه از دیگری پیشی گیرند؛ یکی از این ابتکارات، برگزاری جشن تولدهای پر زرق و برق با هزینه‌های آن چنانی برای حیوانات خانگی است که برای بیشتر اقشار جامعه امری غیرعادی به حساب می آید. 


فضایی خاص برای جشن تولد
برخی کلینیک های دامپزشکی پایتخت  برای این حیوانات به صورت مجزا جشن تولد برگزار می کنند.

جالب توجه اینکه مهمانان این جشن تولدها برای "صاحب مجلس" کادوهایی از قبیل استخوان بیسکویتی،لباس، خانه، ظرف غذا و... را پیش کش می کنند و  قیمت پایه این هدایا از 45 هزار تومان شروع می‌شود.


زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!



هر چه خاص تر بهتر!
از موارد قابل تامل این است که برای هرچه خاص تر شدن جشن های تولد حیوانات خانگی، کیک تولدهایی با تصویر خود سگ یا گربه به صورت سه بعدی نیز سفارش داده می‌شود.


زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!


زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!


آتلیه ویژه هاپوها و پیشی‌ها!
این یکی، چند وقتی می‌شود که جایش را در شبکه‌های اجتماعی باز کرده. آتلیه‌هایی خاص با دکوری ویژه عکاسی با حیوانات خانگی. صاحبان آتلیه‌هایی که به‌نظر می‌رسد به‌صورت زیرزمینی به این نوع فعالیت خود ادامه می‌دهند، با درج آگهی و پیام‌هایی همچون "عکاسی تخصصی حیوانات همراه کودکان شما" و… محیطی برای عکس‌های آتلیه‌ای با حیوانات خانگی به‌پا کرده‌اند. جالب اینجاست که ردپای این آتلیه‌ها در سایت‌های عرضه‌کننده تخفیف گروهی نیز پیدا شده است. حالا میان آگهی‌های اینترنتی می‌شود آتلیه هایی یافت که در تبلیغات‌شان برای جذب مشتری بیشتر، این نوع عکس را در منوهای پیشنهادی شان گنجانده اند و مشتاقان می توانند با حیوان خانگی‌شان در محیطی ویژه و دکوری خاص کلی عکس یادگاری بگیرند.

عکس‌هایی که این‌روزها حتی به تصویر پروفایل افراد در بعضی شبکه‌های اجتماعی هم رسیده‌است و منوی ویژه‌ای هم برای عکس‌های فیس بوکی برای صاحبان حیوانات خانگی طراحی شده‌است.


زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!



مهدکودکی برای سگ ها

یکی دیگر از اقدامات عجیب و غریب در حوزه حیوانات خانگی به خصوص سگ ها، راه اندازی مهدهایی برای این حیوانات است. بیشتر مراجعه کنندگان به این مهدها هم افرادی هستند که تمام وقت نمی توانند از حیوان خانگی خود نگهداری کنند و یا این‌که می خواهند حیوان خانگی شان را از تنهایی در بیاورند. یک گزارش رادیویی، هزینه نگهداری از سگ های خانگی را تقریبا روزی 30 هزار تومان اعلام کرده‌است. منوی غذایی این حیوانات هم شامل غذاهایی همچون کوبیده، کله پاچه، رولت و جوجه کباب است. به گفته رئیس یکی از مهدها حیوانات یک روز در میان در مهد شستشو شده و بعد از خوردن غذا به زمین بازی می روند. اگر هرکدام از این حیوانات در مهد بیمار شوند. تمامی هزینه به عهده مهد است و صاحب سگ هزینه ای پرداخت نمی کند.


هتل مخصوص سگ و گربه ها

این پانسیون ها که در شمال شهر قرار دارند، در اصل برای نگهداری این حیوانات در غیاب صاحبان‌شان دایر شده‌اند و خدماتی چون فروش وسایل خور و خواب، نظافت و بهداشت و یا آموزش و تربیت سگ و گربه را نیز ارائه می‌دهند.

از این پانسیون ها با نام "هتل" یاد شده است، هتل‌هایی که بر حسب امکانات و سرویس‌های خود تا سطح "هتل پنج ستاره" نیز ارتقاء می‌یابند و  این شغل نوظهور به سرعت در حال گسترش است.

در این مراکز، انواع اسباب‌بازی‌‌، لباس، کفش و غذاهای مخصوص خارجی وجود دارند و خدمات آرایشی و پیرایشی همچون کوتاه کردن مو و ناخن و بال، شستشو و نیز معاینات دامپزشکی ارائه می‌شود. تبلیغات این مراکز در دنیای مجازی صورت می‌گیرد.

 هزینه‌ها بر اساس کیفیت خدمات و محل پانسیون ها تعیین شده‌اند. سرویس برخی از آنها به چند قفس و مقداری خوراک محدود می‌شود که در این صورت، هزینه نگهداری حیوانات روزانه 5 تا 10 هزار تومان است. در پانسیون‌های لوکس اما بهای نگاهداری به روزی 50 تا 70 هزار تومان می‌رسد. این قیمت‌ها مربوط به سگ و گربه هستند و مخارج نگهداری جوندگان و پرندگان ارزانتر است.

هزینه مراقبت روزانه از جوندگان و پرندگان، بین 2 تا 10 هزار تومان است که با این اوصاف شاغلان مالک حیوان خانگی به صورت ماهانه حداقل 60 هزار و حداکثر 2 میلیون تومان برای نگهداری حیوانات‌شان هزینه می‌کنند.


زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!


در این هتل سگ ها و گربه ها هم می توانند یک زندگی لوکس داشته باشند!

حیوانات خانگی می توانند از صبحانه در رختخواب خود لذت ببرند، ماساژ بشوند، در استخر شنا کنند و کارهای بسیار بیشتری انجام دهند. گربه ها سوئیتی کوچک تر دارند اما توسط تلویزیون و دیدن پرندگان در حال پرواز و شنا کردن ماهی ها سرگرم می شوند. برای کسانی که رژیم غذایی حیوانات خانگی آنها بسیار مهم است، می توانند از منوی موجود غذای مورد نظر خود را سفارش بدهند. دوست ندارم هم وجود دارد و اگر حیوان غذا را دوست نداشته باشد می توانید غذای دیگری سفارش دهد!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!



کلینیک و فروشگاه های بزرگ حیوانات خانگی در خیابان های تهران
با راه اندازی و اعطای مجوز فعالیت کلینیک های فروش سگ، گربه، خوکچه هندی و... از سال 80 هر شهروند تهران نشینی به راحتی فقط با پرداخت هزینه ای می توانست زندگی خود را با یک حیوان خانگی شروع نماید و جدید ترین نژاد سگ و گربه های خانگی را از کشورهای اروپایی خریداری نماید سگ هایی که در این فروشگاه ها به فروش می رسند تا چندین میلیون قیمت گذاری شده اند.

خدماتی  که این روزها برای حیوانات خانگی ارائه می کنند از این قبیل است جفت یابی (همسر یابی)، آرایشگاه، شستشو، درمان و پانسیون و نگهداری که این خدمات تعرفه هایی دارند که در ادامه به آنها اشاره شده این تعرفه مختص تهران است.

عرضه خدمات حیوانات خانگی (آرایش و شستشو)
آرایشگاه و کوتاه کردن ناخن سگ:
نژادهای کوچک تا 8 کیلوگرم ................................................ 25 هزار تومان
نژادهای متوسط تا 15 کیلوگرم ............................................. 30 هزار تومان
نژادهای بزرگ بالای 15 کیلوگرم ...........................................  35هزار تومان
آرایش کامل گربه: .............................................................  50 هزار تومان
 
شستشو سگ :
نژادهای کوچک تا 8 کیلوگرم ................................................. 40 هزار تومان
نژادهای متوسط تا 15 کیلوگرم .............................................. 45 هزار تومان
نژادهای بزرگ بالای 15 کیلوگرم ............................................. 50 هزار تومان
شستشوی گربه................................................................. 45 هزار تومان
 
امکانات و ارائه خدمات به این موارد محدود نمی شود بلکه برای این حیوانات خدمات میلیونی در هتل های بالا شهر هم ارائه می شود.


زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

دوره‌های آموزشی و پرورشی

در این پانسیون ها دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود. مربی مرکزی در الهیه می گوید که سگ‌ها و گربه‌ها در این دوره‌ها در دو مرحله مقدماتی و پیشرفته تربیت می شوند: در دوره مقدماتی دستورهای ضروری به توله‌ها آموزش داده می‌شود مثل این که کجا دستشویی برود، فرامین بکن و نکن را یاد بگیرد و اوامر صاحبش را بفهمد. مرحله پیشرفته برای اصلاح رفتار حیوان، افزایش اعتماد به نفس او، از بین بردن ترس‌هایش و ترک عادت‌هایی مثل صمیمیت با غریبه‌هاست.


درآمد هنگفت از خدمات همسریابی!

همسریابی یکی دیگر از خدمات جالب پانسیون های نگهداری از حیوان های خانگی است. در این پانسیون ها برای حیوان هایی که نیاز به جفتگیری و تولیدمثل دارند زوج مناسب جست وجو می شود. زوج مناسب حیوانی است که عاری از بیماری باشد و باعث بر هم خوردن نژاد نوزادهای متولد شده نشود. پیدا کردن زوج مناسب با مشاوره یک دامپزشک انجام می شود.

در پانسیون ها معمولاً مجموعه ای از نژادهای معمول سگ و گربه و سایر حیوان های خانگی نگهداری می شود. عکس این حیوان ها به همراه شناسنامه و مشخصات کامل در کاتالوگ هایی به چاپ رسیده است و پس از مشاوره با دامپزشک پانسیون، زوج مناسب در اختیار حیوان مهمان قرار داده می شود. پروسه دریافت هزینه خدمات همسریابی کمی متفاوت است. به طور معمول با مالک حیوان خانگی یک توافق ایجاد می شود که تعدادی از توله های متولد شده به مالک و تعدادی به صاحب پانسیون واگذار شود. اگر پانسیون گربه نر واگذار کند یکی از توله ها را می گیرد و اگر گربه ماده واگذار شود تنها یک توله به مهمان سپرده می شود و بقیه توله های متولد شده از آن صاحب پانسیون خواهد بود. صاحب پانسیون با فروش توله ها یا جوجه های تازه متولد شده برای خود یک درآمد جانبی ایجاد می کند.

 
زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!


برخی از این پانسیون ها خدمات کاشت میکروچیپ (برای گم نشدن حیوان) و ثبت رسمی نژاد حیوان‌ را هم ارائه می‌دهند که بین 50 تا 200 هزار تومان هزینه دارد. قیمت نوزادان سگ و گربه در پانسیون‌ها حداقل حدود 500 هزار تومان و حداکثر به 2 تا 3 ‌میلیون تومان برای نژادهای کمیاب‌تر می‌رسد.


تخلف پانسیون ها قابلیت پیگیری قانونی دارد

پانسیون ها در ازای پذیرش حیوان ها یک برگه شناسایی به مالک تحویل می دهند که روی این برگه ها سلامت حیوان ها، رعایت اصول نگهداری از حیوان ها و گزارش به موقع مشکلات احتمالی تضمین کتبی شده است.
مجید ذاکریان نایب رئیس جامعه دامپزشکی حیوان های کوچک درباره قانونی بودن این تضمین می گوید: پانسیون ها معمولا مجوزهای خود را از شبکه های دامپزشکی دریافت می کنند و چنانچه مشکلی ایجاد شود یا تخلفی صورت بگیرد این موضوع می تواند از طریق شبکه های دامپزشکی پیگیری شود.


صاحب یک پانسیون حیوان ها در منطقه 10 تهران می گوید: تمیز کردن به موقع قفسه های نگهداری و استاندارد بودن غذا و میزان خوراکی عرضه شده به حیوان ها، چکاپ های دامپزشکی و اطمینان از بیمار نبودن یا بیمار نشدن حیوان های مهمان مهم ترین تعهدات پانسیون حیوان های خانگی است.

او ادامه می دهد: معمولاً پانسیون ها از پذیرش حیوان های بیمار یا پرسر و صدا و بی قرار خودداری می کنند. ضمن این که حیوان های خانگی به دلیل وابستگی به مالکانشان چنانچه به مدت طولانی در پانسیون نگهداری شوند دچار افسردگی و حتی مرگ می شوند. غذا نمی خورند و اگر پرنده باشند آواز نمی خوانند یا پرهایشان می ریزد. به همین دلیل پانسیون ها از پذیرش بیشتر از یک ماه به دلیل دردسرهای احتمالی ناشی از وابستگی حیوان به صاحبش، خودداری می کنند.

پرستاری سگ به فهرست مشاغل ایران افزوده شد

نرخ دوره یک ماهه کلاس‌های مقدماتی ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و نرخ کلاس‌های ۱۲ جلسه‌ای پیشرفته یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان است. این پانسیون ها برای صاحبان حیوانات نیز دوره‌های آموزشی دارند تا به آنها چگونگی تشویق و تنبیه حیوان، تفاوت نژادها و باید و نباید رفتار با حیوان را یاد بدهند. هر جلسه آموزش مالکان، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.


ساخت سنگ قبر برای یادبود سگ تازه متوفی

افراط مردم در نگهداری حیوانات خانگی به جایی رسیده است که این افراد برای سگ تازه متوفی خود مراسم یادبود گرفته و حیوان خانگی خود را دفن می کنند.

اخیرا یکی از هنرمندان نیز با انتشار تصویری از سنگ قبر سگ خود در یکی از صفحات اجتماعی، باعث انتقاد مردم شد.

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

کلاس آموزش آشنایی با سگ و گربه

اما آخرین اخبار بدست آمده حاکی از این است که برخی از مهدها به برگزاری برنامه‌های آموزشی آشنایی با حیواناتی مثل سگ و گربه پرداخته اند.

به هر حال والدین باید نسبت به مراکز تربیتی کودکان خود وسواس بیشتری داشته و نسبت به مدیران و مربیان این مراکز اطلاعات دقیقتری به دست آورند. از سوی دیگر سازمان های مسوول باید دغدغه بیشتری نسبت به صدور مجوز، بازرسی های مستمر و پیگیری نظرات و شکایات مردمی داشته باشند، تا از این پس شاهد برگزاری کلاس های آموزشی آوازه‌خوانی، مشاطه‌گری، رقص مختلط و آشنایی با حیواناتی همچون سگ و گربه در مهدکودک ها نباشیم.

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

نقش هنرمندان در افزایش گرایش مردم به حیوانات خانگی

همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد؛ در سالهای اخیر شهروندان بسیاری را دیده ایم نه بواسطه میل قلبی در حمایت از حیوانات که بیشتر برای درگیری بی واسطه با یکی از مظاهر سطحی مدرنیته به نگهداری از حیواناتی چون سگ و گربه روی می آورند.

این تب البته که در میان هنرمندان ایرانی هم رواج یافته و بسیاری از آنها نیز نه تنها در کمپینهای حمایت از حیوانات حضور فعال دارند!!! که به نگهداری حیوان هم می پردازند.

در زیر تصاویر از حیوانات خانگی هنرمندان را می بینید که توسط بازیگران با الفاظی چون "دخترم" و ... خطاب می شوند.

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

خیریه ای برای حیوانات

هرچندوقت یکبار کمپین ها و بازارچه های مختلفی برای حمایت از حیوانات در گوشه و کنار کشور برگزار می شود. برنامه های خیریه ای که درآمد حاصل از آن قرار است به سود حیوانات بی سرپناه باشد. اطلاع رسانی این برنامه ها بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی و صفحات هنرمندان و چهره های مشهور است. در این فراخوان ها نیز حضورجمعی از هنرمندان در مراسم قید شده است.

در بعضی از اطلاعیه های موجود در صفحات حمایت از حیوانات، از علاقه مندان دعوت شده که در تاریخ مشخصی اقدام به شستن سگ های بی سرپناه استقرار یافته کنند. عکس های منتشر شده از این کمپین ها و شیوه شستشوی این حیوانات کمی عجیب به نظر می رسد.

اینگونه رفتارها حتی در بین اقشار خاص جامعه نیز نفوذ كرده است. بازیگران از این جمله هستند؛ كسانی كه خود را الگو و قشر روشنفكر و فرهیخته می پندارند، با یک سگ‌، انس می‌گیرند تا جایی که در مواردی مشاهده شده به طور علنی اعلام می‌کند که او را از بقیه اعضای خانواده شان بیشتر دوست دارند و بعضا وقتی که باید به همسر و یا خانواده خود ابرازعلاقه کنند، در کنار حیوان وقت می‌گذراند.

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!

زندگی هاپوها و پیشی های پولدار تهران!



دلایل علاقه جوانان به نگهداری از حیوانات

حمید یعقوبی، رئیس انجمن روانشناسی بالینی ایران معتقد است: کاهش تعاملات اجتماعی، افزایش زندگی در فضای مجازی و استفاده زیاد از اینترنت، تهاجم فرهنگی و تمایل به انزوا از دلایلی است که افراد به ویژه نسل جوان، سگ یا گربه را به عنوان همدم خود انتخاب می کنند.

وی نگهداری از سگ و گربه را یک نوع تب می‌داند و می‌افزاید: معمولاً تمایل به نگهداری از این حیوانات به ویژه به عنوان همدم ناشی از اختلالات شخصیتی، خلاء عاطفی و نداشتن هم‌صحبت است.


عوارض نگهداری حیوانات خانگی

علیرضا فیروز، متخصص پوست و عضو مرکز تحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد خطرات احتمالی نگهداری سگ و گربه در منزل می‌گوید: نگهداری حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه می‌تواند منشایی برای انتقال انواع میکروب و قارچ به ویژه قارچ‌های پوستی به انسان شود.

وی اضافه می‌کند: افرادی که سابقه آلرژی، حساسیت پوستی و تنفسی دارند به دلیل ریزش مکرر موی سگ و گربه ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند.


حمید عمادی، متخصص عفونی و عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران در مورد بیماری‌های منتقله از سگ و گربه می‌گوید: عفونت‌های پوستی زیادی از طریق نگهداری این حیوانات در منزل به انسان منتقل می‌شود که انواع ژیاردیا و عفونت‌های انگلی که بین سگ و گربه و انسان قابل انتقال است از جمله آنها است.

وی تأکید می‌کند: بارها شاهدیم که این حیوانات دست صاحب خود را گاز می‌گیرند یا به روی صاحب خود ناخن می‌کشند که ممکن است به راحتی از این طریق بیماری را منتقل کنند.

توکسوپلاسموز بیماری دیگری است که معمولاً از گربه به انسان انتقال می‌یابد عمادی تاکید می‌کند: الزاما با زددن واکسن یا دارو تمام بیماری‌های این حیوانات قابل پیشگیری نیست. حتی در کشورهای اروپایی که نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ و گربه مرسوم است بر این نکته اذعان دارند که نگهداری این حیوانات مشکل‌ساز و عامل انتقال بیماری است.



محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت نیز هشدار ‌می‌دهد: نگهداری هر نوع حیوان از جمله سگ و گربه عامل انتقال عفونت‌های انگلی، سالمونلا،‌لیپتوسیروز، بیماریهای قارچی، انواع حیوان گزیدگی، مانند کک و کنه و لارو مهاجر است.

او می‌گوید: افرادی که به علل مختلف دچار ضعف ایمنی بدن هستند، بیماران سرطانی و افرادی که شیمی درمانی می‌شوند به هیچ عنوان نباید در مجاورت این حیوانات قرار گیرند.


گزارش: فاطمه باقری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۹:۴۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
با سلام خدمت همه دوستان . سوالی داشتم . آیا منبع و مرجعی هست که بتونم آمار دقیقی از تعداد صاحبین حیوانات خانگی و تعداددددد پت شاپهای سطح تهران و و سایر شهرها اطلاع پیدا کنم . اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم .
Netherlands
شهروند
۱۵:۱۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
زندگی هر کی به خودش مربوطه. حسودی حیوون رو هم می کنید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۸:۲۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
کسانی که به حیوانات مخصوصا حیوانات بی سرپرست و یا آسیب دیده کمک میکنند و خودشان نیز از حیوان خانگی نگهداری می کنند، از لحاظ روحی و اجتماعی و اخلاقی انسان های بسیار سالم تر و قابل اعتماد تری هستند نسبت به افرادی که فقط یاد گرفته اند به همه چیز لعن و نفرین بفرستند.
متاسفم برای جامعه و افرادی که هنوز درگیر حماقت های فکری خود هستند و در این قرن هستند اما در اندیشه ۱۴۰۰ سال پیش هستند.
تمام افریده های خداوند قابل احترام و عزیز هستند و هیچ یک چه انسان چا گیاه و چه حیوان نسبت به دیگری برتری ندارد و هیچ موجودی وحشی تر و آلوده تر و آسیب رسان تر از انسان در کره خاکی وجود ندارد.
سالم فکر کنیم و یا از انتقال آلودگی فکری خود به دیگران بپرهیزیم.

##با حیوانات مهربان باشیم و زبان آنها برای دفاع از حقشان##

و یادمان باشد هیچ موجودی خطرناک تر از انسان نیست مخصوصا انسانهایی با تعصبات کورکورانه
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۵:۳۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
کمک به حیوانات آسیب دیده!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۶ فروردين ۱۳۹۷
ممنون . گزارش جامع و مفیدی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۳ دی ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۷:۵۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
فضولیش به کسی نیمده
Iran (Islamic Republic of)
jashoo
۲۳:۰۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
من با بردن سگ و گربه سر میز و ارتباط نا امن با بزاق و بدن اونها به دلیل برخی باکتری ها و میکروبها مانند سل در بزاق سگ ها و موی ریز گربه در صورت ورود مو به بدن از راه خوردن یا شاید تنفس امکان گاز گرفتن و... مخالفم اما آشنایی با سگ و گربه خصوصا توله سگ و بچه گربه با زدن یه ماسک پزشکی دو هزار تومنی از نظر من مشکلی نداره و خوب هم هست .
خیلی خوبه که به کودکان دوستی با حیوان و دوستی با طبیعت اطراف رو آموزش بدیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
Vaghean taasof
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
در روستای ما کسانی هستند که به نون شبشون محتاجند عجب زمانه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۳ دی ۱۳۹۶
موافقم .
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه اصفهانی
۱۳:۱۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
خدایا العفو........
Netherlands
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
خواجه در ابریشم ومادرگلیم عاقبت ای دل همه اندر گلیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
هر انسانی این اختیار رو داره که هر مدلی دوست داره زندگی کنه. حالا یه عده انسانهای خوب پیدا شدن که به حیوانات مظلوم خوبی میکنن و بهشون رسیدگی میکنن. چرا انقدر یه عده از هم وطنای ما با بغض و حسادت راجع به هر چیزی نظر میدن. همین هنرمندا در مناسبتهای خاص برای افراد محتاج و دربند همیشه پول جمع کرده اند و بهشون کمک کرده اند. بیایید با هم دیگه مهربون باشیم. به ویژه با حیوانات. حالا میخواد شتر باشه یا سگ یا گربه یا کلاغ. همه شون عین انسانها روح دارند و گاهی خیلی هم روحشون لطیف تر از بعضی انسانهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
هر انسانی این اختیار رو داره که هر مدلی دوست داره زندگی کنه. حالا یه عده انسانهای خوب پیدا شدن که به حیوانات مظلوم خوبی میکنن و بهشون رسیدگی میکنن. چرا انقدر یه عده از هم وطنای ما با بغض و حسادت راجع به هر چیزی نظر میدن. همین هنرمندا در مناسبتهای خاص برای افراد محتاج و دربند همیشه پول جمع کرده اند و بهشون کمک کرده اند. بیایید با هم دیگه مهربون باشیم. به ویژه با حیوانات. حالا میخواد شتر باشه یا سگ یا گربه یا کلاغ. همه شون عین انسانها روح دارند و گاهی خیلی هم روحشون لطیف تر از بعضی انسانهاست.
Iran (Islamic Republic of)
arman
۱۳:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
من حیوانات رو خیلی دوست دارم سگ هارو خیلی خیلی زیاد.اما این گونه رفتار کردن با حیوانات رو اصلا قبول ندارم چون نه با فرهنگ و اصالت ما ایرانیان همخوانی نداره و حیوانات تا این حد توجه رو درک نمیکنند و دارند پولشون رو دور میریزند و کلاً نشانه غرب زدگی هستش.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
پیامر میگویند خرج اسب کردن عین صدقه دادن است و گاندی میگه میزان مدنیت یک جامعه را با معیار رفتار با حیوانات می توان سنجید شما از گاندی بیشتر می فهمی؟
Iran (Islamic Republic of)
مانی مستوفی
۰۱:۴۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
خودت داری میگی جناب حدیث شناس، اسب صدقه است نه سگ.. اهل بیت ماهمه اسب داشتن ودوسشونم داشتن ولی .....تازه حفظ حقوق حیووناوازجمله سگ خوبه برمنکرش لعنت، ولی قربون صدقه سگ رفتن وچاکریشوکردن درشأن یه انسان نیس......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
تمام موجودات برای خداعزیزهستن ولی شان انسان یک چیز دیگه است ا
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۰:۴۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
متاسفم برای همه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
شایسته نیست این چنین رفتارکنند
Netherlands
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
مگه میخوان با این حیوونا تو اون دنیا محشور بشن؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
فک نکنم واژه لوکس برای جانداران به کاربره. ابن کلمه برای توصیف اشیاء
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۸:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
جای تاسف اینجاست که بعد ازخسته شدن از دست این حیوان های خانگی مخصوصا سگ ها را در بیابان رها می کنند. پنجه برخی از این سگها اینقدر که روی سنگ ها راه رفتن شبیه به سم گوسفند شده.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۰۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
جالب اینجاست که خود همین افراد کسایی هستن که از همه بیشتر دارن دهن کجی میکنن به مملکت که چرا کسی به مردم نمیرسه. پول سگاتونو بدین 3 تا جوون برن سر خونه زندگیشون اگه راست میگین. پگی خانومت تو کلیه چپم ینی ...
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
اههه حالم بد شد . خوشگلم نبودن اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
یکی شب و روز به فکر نونه،یکی هم پول خردش غذای حیوونه
Germany
یه ایرانی
۱۵:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
منزجر کنندست
متاسفم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
گربه نجس نیست اما برای نماز موی بدنش نباید به لباس نماز گذار باشه ولی سگ نجسه هر چه بشوییدش نجاستش بیشتر پخش میشه نگهداریش فقط موقعی جایزه که یک کار مفید انجام بده مانند نگهبانی . با این وجود جایز نیست وارد محل سکونت و اتاق مومن و مسلمون بشه.
Iran (Islamic Republic of)
مانی مستوفی
۱۵:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
بنظرمن هیچ اشکالی نداره که بعضیابستگانشونو_حالاازهرجنسی باشن_عاشقانه بغل کنن وباش پزبدن..بالاخره رابطه عاطفی بینشون هرچقدتقویت بشه بیشتربهم پیوندمیخورن وخلق وخوی همومیگیرن......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
مثلا خوی سگی میگرن و مثل گریه میو میو میکنند
Iran (Islamic Republic of)
حسن بلال
۱۵:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
واقعا برای این اقایون وخانمهای به ظاهر هنرمند متاسفم البته اینها همون حیواناتی مثل سگ وگربه لیاقتشونه که باحاشون دمخور بشن
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۴:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
توجه به حیوانات خوبه ولی نه در حد پرستش سگ و گربه . باید خجالت بکشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس2
۱۴:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
آدمای مفت خور اینجور میشن. خدایا به داد اسلام برس
Iran (Islamic Republic of)
بانویی ایرانی
۱۴:۲۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
پیامبر عظیم شان اسلام هم تاکید دارند که به حیوانات محبت کنیم آزارشون ندیم و سیرشون کنیم. اما اینکه زیاد از حد با زندگیمون قاطیشوت کنیم درست نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
این هم ازبازیگران ما ک شورش رو دراوردن
Iran (Islamic Republic of)
مجاهد
۱۳:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
این برنامه ها فقط مال خوشگذران وبیخیال است. کسانی که درآمدهای میلیلردی دارن و نمی دونن چطور باید اونو خرج کنن. نه ما کارمندان بیچاره که حقوقمون فقط تا ده روز اول ماه کفاف هزینه گران زندگی رو میده و فریاد ما به هیچ جایی هم نمی رسه. خوش باشید
Netherlands
بابک
۱۳:۱۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
یکی تو فقر دست وپا میزنه یکی هم از شدت دارایی نمیدونه با پولش چکار کنه .خدا لعنت کنه هرکسی رو که اینطوری ول خرجی میکنه در حال که افرادی در جامعه اش هستن که درگیر فقر و نداری اند .
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا الف دارائي
۱۲:۴۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
خلايق هر چه لايق. سگ و گربه هاشون مباركشون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
مطمئني كه لياقت دارند . البته از قديم گفتند كبوتر با كبوتر باز با باز . ولي اين پولا ........
Iran (Islamic Republic of)
مرضيه
۱۲:۲۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
داشتن حیوان خانگی به خودی خود بد نیست.اما اینقدر وابسته شدن و خرج های گزاف برای حیوانی که نه آنهارا درک میکند و نه فایده خاصی براش داره کار بیهوده ایه...اولویت ما انسان ها باید همنوعان خودمون باشه..کمک به همنوعانی که بخاطر مسایل مالی از بهداشت محرومن..یا از تحصیل جامونده ان..همه چیز هم به عهده دولت نیست ماهم به عنوان یک انسان باید اول به انسانیت بپردازیم و همنوع خودمون رو فراموش نکنیم.
-
alireza
۱۲:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
واقعا بعضی هابعضی وقتها چقدر پست فطرت میشه
دوره آخرالزمان شده خدیا فرج آقا را برسون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
شکمشون سیره
Germany
ایرانی
۱۱:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
آیا آنهایی که سگ را بغل میکنند وباخودشون می خوابونن وباهاشون غذا میخورن مسلمونن!؟ اگه مسلمونن که در شرع ودین مقدس اسلام سگ جزو حیوانات نجس است واگر مسلمون نیستن که دیگه هیچ!!!!!
United States of America
حسین
۱۱:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
اینها یا نمی دونن فقیر و محتاج تو جامعه هست (که رد میشه این حرف) یا خودشون ورو به نفهمی زدند... بچه یتیم و فقیر تو جامعه ات کمه؟ ارزش یه سگ از یه انسان بیشتره؟ این همه پول یه هفته نگهداری از سگت رو هم نمی خواد بهش بدی همون نصف این پول برا خرج یه ماهش کافیه.
Iran (Islamic Republic of)
محسن اسماعیل نژاد
۱۱:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
گزارش خوب و مفصلی بود . امیدوارم رفتار ما با حیوونا خوب باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
واقعا این نظر که تو می دی ؟
-
خلیل
۱۰:۵۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
ای کاش من یک سگ بودم .برای من تو عمرم جشن تولد نگرفتند و بعد از مردنم نمی دانم سنگ قبر برای من بگذارند یا نه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
داداش شان و منزلتت از سگ خیلی بالاتره
قدر خودتو بدون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
من موندم تو چطوری داری تووب میگردی تو که تا حالا امکان گرفتن یه جشن تولد رو نداشتی ؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۰:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
مشکل اینجاست که اینا نمیدونند چطوری پولشون خرج کنند.اونوقت من امثال من باید بد از کلی درس خوندن بریم حمالی ....

به جاش برین دو بچه بی سر پرست بیارید واسشون هزینه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
آفرين علي جان - من كه همه ناراحتيم همينه كه اين همه آدم گشنه داريم تو اين مملكت بعد كارهاي اين بچه پولدارا جاي بسيار تاسف دارد كه همه ما ميدونيم اين پولها از راه درستش به دست نمياد .
Iran (Islamic Republic of)
هادی امیری اردکانی
۱۰:۰۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
ممنون . گزارش جامع و مفیدی بود
همه اینها ناشی از ضعف ایمان ، فقر فرهنگی و دوری ار محیط سالم خانوادست
Iran (Islamic Republic of)
یکی
۱۸:۲۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
آحسنت