احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در اقلیم کردستان عراق

رئیس اقلیم کردستان عراق تهدید کرد برای تعیین جانشین خود، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد کرد.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "مسعود بارزانی،" رئیس اقلیم کردستان و رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، از مخالفان خود به شدت انتقاد کرد و بحران کنونی بر سر مسئله ریاست اقلیم را خطری جدی برای استقلال کردستان دانست.

"بارزانی"خواستار تعیین انتخاب رئیس جدید اقلیم کردستان با استفاده از آرای مردم شد و تاکید کرد اگر طرف‌های سیاسی در این اقلیم با قانون ریاست موافقت نکنند، باید انتخابات زودهنگام برگزار شود.

وی در پیامی اعلام کرد: حل مشکلات با زور هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت، احزاب سیاسی عضو پارلمان و دولت اقلیم کردستان باید هر چه سریع‌تر با ایجاد راهکاری موافقت کنند که به نفع مردم و وطن باشد.

وی تاکید کرد: اگر ما نتوانیم به توافق برسیم باید انتخابات زودهنگام برگزار شود. همه باید برای حفظ وحدت اقلیم کردستان و فراهم آوردن فضای مناسب برای تعیین سرنوشت خود و آینده‌ای بهتر تلاش کنیم.


وی از مردم کردستان عراق خواست تا بر خورد هوشیارانه‌ای با اوضاع داشته باشند و نگذارند هیچ طرفی با سرنوشت آن‌ها بازی کند.


حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری "مسعود بارزانی" خواهان تمدید ریاست وی است که 19 اوت(28 مرداد) به پایان می‌رسد.

همچنین این حزب ایجاد نظام پارلمانی در اقلیم کردستان و توزیع قدرت میان نهادهای کشور را تایید کرده است؛ اما برخی احزاب با تمدید ریاست "بارزانی" مخالف هستند.

"بارزانی" مخالفان خود را به تلاش برای تجزیه اقلیم کردستان متهم کرد و گفت: در سال 2004 (1382) مانع برقراری سامانه فدرالی در استان‌ها و تجزیه کردستان شدیم و حال نیز اجازه تجزیه خاک کردستان و تفرقه افکنی میان مردم کرد را نمی‌دهیم. وی ضمن تأکید بر این نکته که نظام سیاسی اقلیم پارلمانی است، نگرش‌ها در خصوص این موضوع را متفاوت دانست و پیشنهاد کرد تعیین نحوه انتخاب رئیس اقلیم با انتخابات عمومی تعیین شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار