سنتز پوست تخم مرغ برای ترمیم بافت‌های استخوانی

محققان پژوهشگران مواد و انرژی در یک تحقیق مشترک با شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد اقدام به ساخت آزمایشگاهی پودر شیشه‌های زیست فعال نموده‌اند.

رضا عرب دانشجوی دکترای مهندسی پزشکی در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خببرنگاران جوان گفت: شیشه‌های زیست فعال دسته‌ای از موادند که توانایی اتصال به بافت‌های زنده  بدن را از طریق تشکیل لایه ای غنی از کلسیم فسفات در فصل مشترک خود با بافت، دارند. هدف از این پژوهش ساخت شیشه‌های زیست فعال به روشی ساده و با استفاده از مواد طبیعی و دارای فعالیت زیستی بیشتر نسبت به سایر انواع شیشه‌ها بوده است. 

وی ادامه داد: روش سنتز این محصول بر پایه دو روش مختلف ذوبی و سل‌ژل است .شیشه‌های تهیه شده به روش سل‌ژل به دلیل دمای فراوری پایین‌تر، خلوص بالاتر و همچنین هموژنیزه و فعالیت زیستی بیشتر نسبت به روش ذوبی ارجحیت دارد. ساختار متخلخل شیشه های تهیه شده به روش سل ژل، سبب بهبود چسبندگی سلولی می شود. از این نوع شیشه می‌توان جهت ترمیم استخوان‌هایی که در معرض بار قرار ندارند و همچنین به عنوان پرکننده‌های دندانی، حامل انتقال دارو و داربست‌های مهندسی بافت استفاده نمود.
 
به گفته‌ی وی نکته‌ی جالب این طرح استفاده از پوست تخم مرغ به عنوان ماده‌ی اولیه در سنتز پودر است پوست تخم مرغ 11 درصد کل وزن یک تخم مرغ را تشکیل می دهد و شامل 94 درصد کلسیم کربنات است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از پوست تخم مرغ به عنوان منبع کلسیم، به جای استفاده از نمک کلسیم، تولید پودر را بهینه می کند. به علاوه اینکه عدم وجود ترکیبات نیتراتی سبب کاهش دمای نیترینگ خواهد شد. همچنین وجود عناصری مثل منیزیم، استرانیسم و روی در پوست تخم مرغ می‌تواند سبب تحریک رشد سلولی شود.

عرب در پایان افزود: این ماده در داخل کشور تولید نمی‌شود و هیچ یک از واحدهای تولیدی کاشتنی‌های جراحی‌ در کشور، پودر شیشه زیست فعال تولید نمی‌کنند.  امیدواریم کشور بتواند با استفاده از دانش فنی به تولید ثروت پرداخته و ضمن پرهیز از واردات، به صادرات این محصول بپردازند و با تولید داخلی این محصول، ضمن کاهش قیمت برای مصرف کنندگان، از خروج ارز نیز جلوگیری کرد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار