تلاش ايران و پاکستان برای افزايش حجم مبادلات تجاری

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت پاکستان و ایران در تلاش برای افزايش حجم مبادلات تجاری، پس از توافق هسته ای تهران هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: سخنگوی دولت پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد این کشور در حال طی کردن مراحل نهایی مذاکره بر سر قراردادی به منظور افزایش 10 برابری واردات برق از ایران است.

این بخشی از تلاش ها برای تقویت تجارت در صورتی است که تحریم های مربوط به برنامه هسته‎‌ای ایران به تدریج لغو شود.

ارزش مبادلات تجاری پاکستان با ایران، که در سال مالی 2009-2008 یک میلیارد و 300 میلیون دلار بود، در سال مالی 2014-2013 به 217 میلیون دلار کاهش یافت.

این کاهش پس از آن روی داد که آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل تحریم هایی با هدف متوقف کردن برنامه هسته ای ایران اعمال کردند.

توافقی که ماه گذشته به دست آمد، باعث می شود تحریم ها به زودی به تدریج لغو شود.

ایران در حال حاضر حدود 100 مگاوات برق به مناطق پاکستان که هم مرز آن کشور است، صادر می کند.

ظفریاب خان، سخنگوی وزارت آب و برق پاکستان اعلام کرد اسلام آباد در مراحل نهایی مذاکره بر سر قراردادی است که این میزان را به یک هزار مگاوات افزایش خواهد داد.

وی با اعلام این که «این احتمالا ظرف مدت کوتاهی نهایی خواهد شد»، افزود: «موافقتنامه خرید برق شامل یک خط انتقال خواهد بود».

وی از ارائه جزئیات تا زمانی که توافقنامه امضا شود، خودداری کرد.

روبینا اطهر، مقام وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد این کشور، که به شدت نیازمند انرژی است، هر روز با حدود 12 ساعت قطع برق مواجه و علاقه مند به واردات نفت و گاز ایران است.

اطهر افزود: «بزرگ ترین مسئله هم اکنون ساز و کار پرداخت است».

وی خاطر نشان شد: «هر دو بانک مرکزی در ارتباط هستند و امیدوارند پیش از آن که تحریم ها لغو شود، ساز و کاری پیدا کنند».

وی گفت پاکستان با پیش بینی تجارت بیشتر، در حال بهسازی قرارگاه مرزی فعلی خود با ایران و آماده شدن برای گشایش دومین قرارگاه است.

وی اعلام کرد ایران علاقه مند به محصولات کشاورزی، کالاهای ورزشی، کالاهای طبی و منسوجات پاکستان است. اسلام آباد نیز خواهان فراورده های انرژی، آهن و فولاد است.

وی افزود پاکستان تاسیسات صنعتی در منطقه مرزی فقیر این کشور، به ویژه انبار پتروشیمی، ایجاد و زیرساخت ها را به یک پروژه 46 میلیارد دلاری با چین موسوم به «دالان اقتصادی چین-پاکستان» متصل خواهد کرد.

مبین صولت، رئیس شرکت دولتی «اینتر استیت گاز سیستمز» که بر شبکه خط لوله پاکستان نظارت دارد، اعلام کرد طرح ها برای یک خط لوله گاز بین ایران و پاکستان نیز انگیزه تازه ای پیدا کرده است.

وی گفت بیشتر این خط لوله - که از مرکز صنعتی پنجاب پاکستان تا یک پایانه برای گاز طبیعی مایع در بندر گوادر در جنوب امتداد دارد - در چارچوب پروژه چین، ساخته خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار