درد دل نارنجی‌ها در «خندوانه»

«خندوانه» این بار سفیر عده‌ای از بیمارانی شد که قهرمانانه با بیماری خود در حال مبارزه و ایستادگی‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مولتیپل اسکلروزیس؛ این نام کامل بیماری است که شب گذشته دستمایه «خندوانه» بود؛ بله ام اس همان اتفاقی که حدود 60 هزار نفر از مردم کشور ما را درگیر خود کرده است. 

«خندوانه» دیشب در حالی آغاز شد که همه حاضران با شال نارنجی رنگی که بر گردن داشتند کمربندهایشان را برای شروع برنامه بستند و جوان در توضیح این شال‌ها گفت: در همه جهان وقتی که می‌خواهند با یک بیماری مبارزه کنند و از افراد مبتلا به آن حمایت نمایند، یک نشانه می‌گذارند که انگار همه کنار هم‌اند، ما نیز امشب از این رنگ و نماد که در کل دنیا مطرح است، برای حمایت از بیماران ام اس استفاده کردیم، و شادی این برنامه را نیز به همه کسانی که با ام اس مبارزه می‌کنند وخانواده‌های آن‌ها تقدیم می‌کنیم. 

وی افزود: دوستی پیشنهاد داده بود تا ترجمه مخفف این بیماری را به my smile  یعنی لبخند من تغییر دهیم و این اتفاق می‌تواند منجر به تغییر کلی نام اصلی شود و آن را تضعیف کند چرا که آدم‌ها برای از بین بردن چیز‌های بد شکل آن را عوض می‌کنند که بی تأثیر نیست.

بعد از این صحبت‌ها و نشان دادن چند کارت با جملات مثبتی چون برای گشایش می‌بخشم و...‌؛ جوبان که نیما نقش آن را بازی می‌کند وارد و خواستار گرفتن جایزه حامی مالی برنامه در قرعه‌کشی شد و پس از پخش آیتمی از سفر بهروز بقایی به باغ سنگی سیرجان، با بیان پیش درآمدی، جوان از مهمان برنامه که به گفته وی با تلاشش کنار بیماران ایستاده و به آن‌ها انرژی می‌دهد، دعوت کرد.

*اهمیت حال خوب بیشتر از سلامتی است

دکتر محمدعلی صحراییان متخصص مغز و اعصاب و دارای فلوشیپ ام اس است که در ابتدا‌ی ورودش ضمن معرفی این بیماری با اشاره به برخی از افراد که تنها ترس از ام اس دارند و به پزشک مراجعه می‌کنند، خاطره‌ای یکی از این افراد تعریف کرد.

صحراییان در ادامه گفتگو در پاسخ به این که برای بهتر شدن حال این افراد چه باید کرد، افزود: سلامتی خیلی خوب است ولی همه خوبی‌ها سلامتی نیست! چراکه حال خوب با سلامتی متفاوت است، چون ممکن است کسی سالم باشد اما حال خوشی نداشته باشد، همانطور که در دعای تحویل سال نمی‌گوییم سلامت یا فلان چیز را به ما بده بلکه از خدا می‌خواهیم تا بهترین حال را نصیبمان کند و این نکته مهمی برای هر انسانی است.

وی همچنین بیان کرد که وقتی به فردی می‌گوییم ام اس دارد چهار مرحله تا پذیرش را طی می‌کند، یعنی ابتدا باور نمی‌کند، دوم پرخاش می‌کند، بعد در مرحله 3 افسرده می‌شود و در پایان که مهمترین مرحله است، بیماری خود را می‌پذیرد و این جا است که مهمترین نقطه در زندگی فرد رقم می‌خورد.

او همچنین از علائم این بیماری و نیازیی که به آرامش و کمبود استرس دارد اشاره کرد و بعد توسط لوحی که روی آن نوشته شده بود باهم قوی‌تر از ام اس، جوان را به جمع سفیران حامی این بیماری اضافه کرد.

پس از رفتن دکتر، امیرمهدی ژوله نویسنده آثاری چون قهوه تلخ، شب‌های برره، نقطه چین و ... برای اولین بار به عنوان کمدین برنامه روی صحنه آمد و طی متنی طنزگونه از مراحل اولیه این بیماری و معرفی آن به عنوان مریضی دختران زیبای پولدار از قول یک دکتر تعریف کرد.

او بعد از اینکه کلی لبخند روی لب‌ها آورد از روزی که گرفتار این بیماری شده بود گفت و با اشاره به دعایی که در صحیفه سجادیه خوانده بود افزود: خود من ابتدا مدام با خودم می‌گفتم چرا من؟ و چی شد که این اتفاق افتاد؟ ولی با خواندن این دعا از صحیفه سجادیه آرام شدم و دیگر هیچ وقت چنین حرف‌هایی را نزدم.  

*نیایشی که آرامش آورد 

در ادامه بخشی از این مناجات که نیایش پانزدهم است را می‌خوانیم تا شاید مرحمی برای برخی از دردهایمان شود: بار خدایا ستایش تو را برای تندرستی تنم که همواره در آن به سر می‌برده‌ام و ستایش تو را برای این بیماری که اکنون در کالبدم پدید آورده‌ای؛ خداوندا نمی‌دانم کدام یک از این دو حال به سپاس تو سزاوارتر و کدام هنگام برای ستایش تو برتر است؟

هنگام تندرستی که درآن روزی‌های پاکیزه‌ات را برمن گوارا ساختی و شور نشاط رسیدن به خرسندی و بخششت را به من ارزانی داشته‌ای و با توانمندی حاصل از آن مرا در فرمان برداری خویش موفق کرده‌ای یا هنگام بیماری، که با آن مرا آزموده‌ای و نعمت‌هایی را که در آن‌اند ارمغانم کرده‌ای تا دلم را از بزهکاری سبکبال کنی و مرا از گناهانی که در آن فرو رفته‌ام پاک گردانی و هشدار دهی که به توبه دست سازم و با یاد آوری احسان پیشینت گناهم را از میان بردارم و در این میان (در حین بیماری) فرشتگان نگارنده‌ی کردار‌ها کار‌های نیکی را  برای من نوشته‌اند که به دل خطور نکرده و به زبان جاری نشده و هیچ یک از اندام برای آن رنجی نبرده است بلکه تنها از سر بخشش تو بر من بوده است.

بار خدایا مرا به آنچه برایم می‌پسندی علاقه‌مند کن و تاب آوردن آنچه را برمن روا داشته‌ای آسان گردان و مرا از ناپاکی آن چه پیش‌تر کرده‌ام  بیآلای و از شیرینی تندرستی بهره‌مندم کن و گوارایی سلامتی را به من بچشان و بیرون شد از این بیماری را باگذشت خویش و دگرگونی از این افتادگی را با بخشایش خود و رهایی از این رنج را با آسایشی که می‌دهی و برکناری از این سختی را با گشایشت برقرار کن که تو بی سبب و از سر تفضل به احسان می‌آوازی و بی‌سابقه نعمت می‌بخشی‌، ای که بخشنده‌ی بزرگوار و شکوهمند و ارجمندی. آمین.

گزارش از: فاطمه شهدوست 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
بهتر بود هفته یک یا دو بار از افراد غیر معروف استفاده می کردید .
Iran (Islamic Republic of)
کیا
۱۰:۳۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
کزارش عالی بود,متن دعای صحیفه رو دوست داشتم
آخرین اخبار