رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

جشنواره تئاتر آیینی و سنتی، مانع فراموش‌شدن آیین‌های مردمی

جشنواره تئاتر آیینی و سنتی نقش تاثیرگذاری در زنده نگاه داشتن آیین‌های مردمی کشورمان دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری جشنواره تئاتر آیینی سنتی؛ رحمت امینی در گفتگو با روابط عمومی این ستاد گفت: نمایش‌های آیینی سنتی دربرگیرنده آیین‌ها و سنت‌های مرسوم است که که در بین توده مردم جریان دارد. این آثار یک نوع حرکت عامیانه و یا فولکلور به شمار می‌رود که همراه با زندگی مردم در طول سالیان سال شکل گرفته است.

وی عنوان کرد: اگرچه برخی از آیین‌های در طی سال‌ها ادامه حیات پیدا کرده تا امروز به دست ما رسیده است اما از این نکته هم نباید غافل شد که برخی مناسک در مسیر تحول قرار گرفته است.

وی در ادامه زندگی را به دو سطح رسمی و غیررسمی تقسیم بندی کرد و در ادامه افزود: سطح رسمی زندگی به شغل ما بستگی دارد و سطح غیررسمی شامل رسم عروسی و عزاست که  هر لحظه با رنگ و بوی آن اقلیم تناسب پیدا می‌کند.

امینی بیان کرد: زمانی که آیین و رسوم شکل نمایشی به خود می‌گیرد به عنوان نمایش‌ آیینی سنتی شناخته می‌شود. بنابراین هرکس هم در آن کشور پا به هستی گذارد به واسطه آن نمایش ارتباطش را با نسل قبل حفظ می‌کند.

وی یادآورشد: امروزه افراد از فرهنگ و سنت خود دوری می‌کنند و با اتفاقات جهانی بیشتر اخت می‌شوند که این امر در رفتار و کردار آدم‌های این روزگار نیز کاملاً مشهود است. با توجه به اینکه بخشی از این تغییرات غیرقابل انکار است بخشی دیگر از دگرگونی‌ها به خود ما باز می‌گردد.

امینی تاکید کرد: نمایش های آیینی سنتی می‌تواند در عین حال که سرگرم‌کننده است، پیوند دهنده مردم با انسان‌های دوره‌های پیشین باشد. در این میان جشنواره تئاتر آیینی و سنتی هم در زنده نگاه‌داشتن این آیین‌ها بی‌تاثیر نیست.

وی ادامه داد: جشنواره آیینی و سنتی به مثابه چراغی هرچند کم‌سو است که می‌تواند زمینه فعالیت هنرمندان و ایجاد انگیزه برای تولید و فعالیت در حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی را فراهم آورد.

این مدرس و کارگردان تئاتر در راستای ارتقای سطح کیفی جشنواره پیشنهاد کرد: استمرار در اجرای آثار نمایشی چراغ نمایش‌های آیینی سنتی را پرنورتر خواهد کرد. بنابراین با ایجاد شرایط لازم و اختصاص یک یا دو سالن ویژه نمایش‌های سنتی می‌توان در تولید بیشتر و افزایش کیفیت آثار و همچنین ایجاد علاقه‌مندی فعال بود.

وی اظهار کرد: همچنین خوب است که در استان‌های مختلف کشور مکان‌هایی برای اجرای نمایش تعبیه شود تا هنرمندان پس از اجرا در تهران بتوانند در شهرهای دیگر همچون شیراز به اجرای آثار نمایشی بپردازند، این امر به چرخه اقتصادی تئاتر نیز کمک خواهد کرد.

امینی همچنین در خصوص ترغیب قشر جوان برای گرایش بیشتر به فعالیت در حوزه نمایش‌های آیینی سنتی بیان کرد: حمایت از آثار نمایشی ایرانی یکی از راه‌هایی است که جوانان را برای کار دلگرم خواهد کرد. ضمن این‌که امکان اجرای بیشتر و حتی اختصاص  چندسالن مجزا به نمایش‌های آیینی سنتی از دیگر مواردی است که راهگشا خواهد بود.

وی در پایان سخنانش ایجاد مرکز پژوهشی و کاربردی نمایش‌های آیینی سنتی را از دیگر راهکارهای تاثیرگذار معرفی کرد و سپس افزود: با دست روی دست گذاشتن نه تنها مشکلات رفع نشده است بلکه ما بسیاری از هنرمندان کاربلد و حرفه‌ای همچون سعدی افشار و مرشد ترابی را از دست داده‌ایم، بنابراین راه‌اندازی مرکز کاربردی نمایش آیینی سنتی مهم‌ترین کاری است که می‌توانیم برای فرهنگ خود انجام دهیم.

گفتنی است؛ هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از 4 الی 10 شهریور در تهران برگزار می‌شود.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار