منافع و مضرات 20 تیمی شدن لیگ یک فوتبال

در این گزارش به بررسی بخشی از منافع و مضرات 20 تیمی شدن لیگ یک که از سوی کارشناسان این حوزه عنوان شده است، می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان پانزدهمین دوره لیگ یک فوتبال ایران در حالی برگزار خواهد شد که تیم‌ها پس از 14 فصل رقابت در قالب 2 گروه 12 تیمی، این فصل را در قالب یک گروه 20 تیمی برگزار خواهند کرد.

سال‌های گذشته بسیاری از تیم‌های لیگ یک به دلیل شرایط بد مالی، توانایی انجام این 22 بازی را نداشتند و برخی اوقات تهدید به کناره‌گیری از مسابقات می‌کردند. با این وجود این شرایط مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تصمیم به یکپارچه کردن این مسابقات گرفتند.

برخی کارشناسان به 20 تیمی شدن لیگ یک مخالفت کردند و برخی دیگر نیز موافق این جریان هستند.

نادر دست‌نشان به عنوان یکی از موافقان 20 تیمی شدن لیگ یک در گفت‌وگویی با خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرایط خیلی خوبی است. 20 تیمی شدن مسابقات باعث بالا رفتن کیفیت مسابقات می‌شود. همچنین فرصت برای برنامه‌ریزی و پوشش دادن مشکلات تیم بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: لیگ 12 تیمی که در قالب دو گروه برگزار می‌شد، شانس بیشتر از واقعیت در نتایج به دست آمده، دخیل بود. همچنین تعداد 22 بازی برای لیگ کم است چون در صورت کسب نتایج ضعیف در چند هفته ابتدایی دیگر فرصتی برای جبران نیست که این قضیه باعث پایین آمدن سطح کیفی مسابقات می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تیم‌های حاضر در لیگ یک شرایط انجام 38 بازی در یک فصل را دارند یا خیر، گفت: اگر تیمی توانایی تأمین شرایط برگزاری 38 مسابقه را نداشته باشد، توانایی تأمین شرایط مالی تیم را نیز نخواهد داشت. مسئولان نباید اجازه دهند تیم‌هایی که توانایی حضور در لیگ را ندارند در مسابقات شرکت کنند.

سرمربی تیم نساجی قائمشهر درباره شرایط بازیکنان و مربیان تیم‌ها با 38 تیمی شدن مسابقات گفت: مربیان و بازیکنان باید مشکلات آمادگی جسمانی‌شان را حل کنند. مشخص است که این آمادگی الان در بین آنان وجود ندارد اما باید یکپارچه شدن لیگ یک از یک جایی شروع می‌شد.

دست‌نشان درباره شرایط تیم‌هایی مانند فولاد نوین در فصل گذشته یا سپاهان نوین در چند فصل قبل گفت: باید در تمام زمینه‌ها از کشورهای سطح اول فوتبال اروپا الگوبرداری کنیم. برخی تیم‌های اروپایی در لیگ‌های پایین‌تر کشورشان از تیم‌های دوم استفاده می‌کنند تا برای تیم نخست باشگاه، پشتوانه‌سازی انجام دهند اما در ایران این گونه نیست.

وی ادامه داد: باید از ابتدا مشخص شود که تیم‌هایی مانند فولاد نوین می‌توانند به لیگ برتر صعود کنند یا خیر. مشخص نشدن این قضیه هم به خود آن تیم لطمه می‌زند، هم به دیگر تیم‌های حاضر در مسابقات.

لازم به ذکر است که در لیگ آدلانته اسپانیا تیم‌های «ب» رئال مادرید و بارسلونا حضور دارند اما در هیچ شرایطی اجازه حضور در لالیگا را پیدا نمی‌کنند.

سیدشریف حسینی رئیس کمیته فوتبال و فوتسال مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از مخالفان 20 تیمی شدن مسابقات اعتقاد دارد که شرایط باشگاه‌ها و بازیکنان فوتبال ایران در لیگ یک، اجازه برگزاری لیگ 20 تیمی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: برگزاری لیگ یک در دو گروه جواب داده است و تیم‌ها با این شیوه برگزاری مسابقات انطباق پیدا کرده‌اند. ما نمی‌توانیم به یکباره تعداد زیادی از تیم‌های لیگ دسته اول را از این مسابقات کنار بگذاریم. این گونه رفتارها و تصمیم‌گیری‌ها نشان دهنده بی‌برنامگی در فدراسیون فوتبال است و در نهایت مانع از رشد فوتبال می‌شود.

رقابت‌های فصل آینده لیگ یک در روز 26 مرداد ماه آغاز خواهد شد. باید منتظر بمانیم و شاهد سطح کیفی و اجرایی مسابقات در پانزدهمین دوره لیگ یک باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار