رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در آفریقای مرکزی برکنار شد

رئیس نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در آفریقای مرکزی (مینوسکا) که به سوء استفاده های جنسی از کودکان متهم شده است، روز چهارشنبه از سمت خود برکنار شد.

رئیس نیروی صلحبان بین المللی در آفریقایی مرکزی برکنار شدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک اعلام کرد «باباکار گایه» دیپلمات شصت و چهار ساله سنگالی که ریاست نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در آفریقای مرکزی را بر عهده داشت، به درخواست من استعفای خود را ارائه کرد.

بان کی مون تاکید کرد: نمی توانم شدت خشم، ناراحتی و شرمساری خود را از اتهامات فساد اخلاقی و سوء استفاده جنسی از کودکان که بر ضد نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در آفریقای مرکزی مطرح شده است، تشریح کنم. من به هیچ وجه با آنهایی که ترس را جایگزین اعتماد می کنند، مدارا نخواهم کرد. 
سازمان ملل متحد به علت این که به اتهامات مطرح شده برضد نیروهای نظامی خارج از فرماندهی این سازمان مبنی بر سوءاستفاده از کودکان در جمهوری آفریقای مرکزی از دسامبر سال 2013 و ژوئن 2014، دیر واکنش نشان داده آماج انتقادات شدید قرار گرفته است. 
خبر استعفای رئیس نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در آفریقای مرکزی یک روز پس از آن منتشر می شود که تحقیقات درباره اتهامات سوء استفاده جنسی از یک دختربچه و هچنین قتل یک نوجوان شانزده ساله و پدرش توسط کلاه آبیهای سازمان ملل متحد در جریان یک عملیات نظامی در بانگی پایتخت آفریقای مرکزی در اوایل ماه اوت، آغاز شد.

در این عملیات که روزهای دوم و سوم ماه اوت با هدف بازداشت یک جنگ سالار پیشین متعلق به گروه شورشی سلکا در منطقه مسلمان نشین بانگی صورت گرفت، دست کم پنج نفر از جمله یک کلاه آبی سازمان ملل متحد کشته شدند. 

این تحقیق پس از آن آغاز شد که چندین اتهام مشابه بر ضد نیروهای کلاه آبی مغربی و بروندیایی در آفریقای مرکزی مطرح شد. 
سلکا که اکثریت اعضای آن را مسلمانان آفریقای مرکزی تشکیل می دهند مارس سال دو هزار و سیزده قدرت را در بانگی به دست گرفت اما یک سال بعد از قدرت برکنار شد با این حال این گروه همچنان در آفریقای مرکزی به ویژه در بخشهایی از بانگی طرفداران زیادی دارد.
در یک ماجرای جداگانه نیز مقامات فرانسوی درباره اتهامات فساد جنسی که بر ضد نیروهای نظامی این کشور در آفریقای مرکزی در فاصله دسامبر 2013 تا ژوئن 2014 مطرح شده است، تحقیق می کنند. برخی منابع قضایی فرانسه اذعان کرده اند چهارده نظامی فرانسوی در این ماجرا که می تواند چهره فرانسه و ارتش این کشور را در قاره آفریقا به شدت مخدوش کند، دست داشته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، سازمان ملل متحد همچنین به علت رسوایی نظامیان حافظ صلح خود در هائیتی و لیبریا با فشارها و انتقادات زیادی مواجه شده است. یک گزارش داخلی سازمان ملل نشان می دهد که برخی از کلاه آبی های این سازمان در بهره برداری جنسی از صدها زن در هائیتی و لیبریا دست داشته اند.

برای جلوگیری از تکرار این رسوایی ها، کارشناسان سازمان ملل با انتشار گزارشی پیشنهاد کرده اند کشورهایی که حقوق کودکان را نقض می کنند از مشارکت در عملیات صلح بانی بین المللی محروم شوند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار