فاز دوم پلی‌اتیلن غرب هنوز به مرحله تولید نرسیده است

مجری طرح خط لوله اتیلن غرب گفت: فاز دوم پلی‌اتیلن این واحد هنوز به مرحله تولید نرسیده است و طبق پیش‌بینی‌های اعلام شده تا مهرماه آماده راه‌اندازی است.

مسعود میسمی مجری طرح خط لوله اتیلن غرب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت این پروژه اظهار داشت: طرح  خط لوله غرب ماموریت انجام زیر ساخت مناسب جهت ارسال گاز اتیلن تولیدی در مراکز تولید شامل عسلویه و گچساران را به 12 استان غربی کشور به عهده دارد و بخش اصلی  واحدهای تولیدی می‌باشد که توسط بخش خصوصی به اجرا در خواهد آمد.

وی تصریح کرد: طرح خط اتیلن غرب در سه فاز تعریف گردیده است.فاز نخست از عسلویه آغاز و به کرمانشاه بطول 1130 کیلو متر منتهی می‌گردد. این فاز در سال 91 به بهره برداری رسید که مجتمع‌های بندر امام، کرمانشاه وایلام در حال بهره برداری از گاز اتیلن منتقل شده توسط خط است.

میسمی  تاکید کرد: با مهیا شدن پیشرفت مجتمع‌های لرستان، آذربایجان غربی (مهاباد) و کردستان از این خط استفاده خواهند کرد. فاز دوم طرح خط اتیلن غرب آغاز و در اردیبهشت سال جاری آماده بهره برداری گردید و هم اکنون مجتمع لرستان از آن بهره برداری می‌کند ومجتمع های مهاباد و سپس کردستان در سال جاری بهره برداری خود را آغاز می‌نمایند. طول خط این فاز 527 کیلو متر است.

مجری طرح خط لوله اتیلن غرب افزود: فاز 3 مربوط به انشعاب دنا شامل مجتمع‌های کهکیلویه و بویر احمد( گچساران)، ممسنی، کازرون در استان فارس، بروجن در استان چهار محال بختیاری و مجتمع پتروشیمی همدان و مجتمع پتروشیمی تبریز در استان اذربایجان شرقی است.

میسمی گفت: از آنجا که پیشرفت فیزیکی مجتمع‌های مصرف کننده گاز اتیلن در فاز 3 چشمگیر نمی‌باشد لذا طرح خط اتیلن فقط به انجام خرید لوله و ملزومات دیگر اقدام نموده و تا آغاز کار مداوم مجتمع‌های فاز 3  بنحوی کار اجرائی را آغاز می نماید که سه ماه قبل از راه اندازی مجتمع‌های فاز 3 خط آماده بهره برداری گردد. طول خط فاز 3 در حدود 950 کیلومتر است.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح در فاز 3 حدود 18  تا 36  ماه طول می کشد تا به سرانجام برسد. فاز یک در دی ماه سال 91 در سرویس قرار گرفته و هم‌اکنون پتروشیمی ایلام، کرمانشاه، بندر امام در  حال تولید است.

وی یادآور شد: فاز دوم پلی‌اتیلن این واحد هنوز به مرحله تولید نرسیده است و طبق پیش‌بینی ها اعلام شده تا مهرماه آماده راه‌اندازی است.

میسمی گفت: در حال حاضر این واحد آماده تست برای راه‌اندازی است که برای تامین خوراک نیاز به یک ایستگاه کمپرسور است که در اهواز در حال ساخت است.

مجری طرح خط لوله اتیلن غرب از فاز سوم این طرح نیز خبر داد و گفت: ما هم اکنون کار خرید لوله  از لوله سازی اهواز و انجام و ملزومات آن را به پیش برده‌ایم و در این خصوص از مجتمع‌های فاز 3 پیشی گرفته ایم.

وی ادامه داد: فاز سوم در حال حاضر 35 درصد پیشرفت دارد، بطوریکه کارمهندسی و خرید کالا این فاز انجام شده و آنچه که مربوط به اجرای جاده سازی، جوشکاری شروع نشده است.

میسمی گفت: هم‌اکنون اکثر تجهیزات استفاده  شده در این خط عمدتا داخلی تعیین می شود تنها کمپرسور آن از کشور آلمان خریداری شده است، همچنین ایران در بخش ساخت ابزار دقیق نیاز به دانش جدید دارد تا بتواند محصولات ابزار دقیق را در داخل تولید نماید.

مجری طرح خط لوله اتیلن غرب تاکید کرد: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور به ویژه طرح‌های پتروشیمی و گازی تاثیر زیادی دارد چرا که در اجرای طرح‌های پتروشمی گاز از عسلویه از طریق دریا بیرون می‌آید و بعد از شیرین‌سازی تبدیل به اتان و اتان بدست آمده به اتیلن مبدل می شود و این خوراک بدست آمده باید صرف کارخانجات پتروشیمی شود، در حقیقت با ورود سرمایه‌گذاران زنجیره تولید و صادرات کشور تکمیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در مناطق مختلف و مشارکت آنها در بخش های پتروشیمی می تواند علاوه بر ارزش افزوده به توسعه طرح‌ها کمک قابل توجهی نماید چرا که با تعامل بین کشورهای صاحب تکنولوژی ایران می‌تواند صاحب برند برتر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار