کرمانشاه؛

ژنتیک و نقش آن در ایجاد بیماری‌ها

کارشناس مسئول برنامه ثبت سرطان استان کرمانشاه گفت : هر بیماری شناخته شده، یک جزء ژنتیکی دارد که بسته به نوع بیماری، سهم عوامل ژنتیکی ممکن است در ایجاد آن بسیار کم، بسیار زیاد یا متوسط باشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان؛ از کرمانشاه؛ کیوان خاصی گفت: ژنتیک در بیماری‌ها و معلولیت‌ها نقش بسزایی دارد که در حال حاضر حدود نیمی از مرگ و میر نوزادان و کودکان به دلیل مشکلات ژنتیکی است و در همین راستا بهترین راه برای جلوگیری از تولد این نوزادان بیمار، انجام مشاوره‌ ژنتیک به خصوص قبل از ازدواج و بررسی ژنتیکی جنین در دوران بارداری است.

به گفته خاصی با وجود قومیت‌های مختلف و تنوع ژنتیکی در کشورمان ، لازم است در زمینه ایجاد بانک‌های ژنتیکی و حفظ این ذخایر به منظور تولید دارو، درمان، تحقیقات و پژوهش، مقابله با تهدیدات زیستی و کاربردهای علمی و تخصصی اقدام شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سالانه مقادیر قابل توجهی ارز به ورود دارو و روش‌های درمانی جدید اختصاص می یابد، آشنایی با نقشه ژنتیکی در کشور به تفکیک قومیت‌های مختلف می‌تواند مقدار قابل توجهی در کاهش هزینه‌های درمانی داشته و در بحث پیشگیری و غربالگری موثر واقع شود.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کرمانشاه ، ژنتیک ، نقش ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.