ساخت نمونه میز قهوه‌خوری سرامیکی قاجار

برای نخستین‌بار در کشور نمونه‌ای از میز قهوه‌خوری سرامیکی مربوط به دوران قاجار در پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ سعید سالکی هنرمند و پژوهشگر کارگاه پژوهشی سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی، امروز درباره ساخت این میز گفت: به دلیل پیچیدگی فناوری دوران قاجار و فرآیند دشوار ساخت تاکنون کسی به دنبال ساخت نمونه این میز نرفته بود. 

وی افزود: چند نمونه اصلی از این میز هم اکنون در کاخ گلستان موجود است.

سالکی ویژگی نمونه ساخته‌شده از میز سرامیکی را بزرگ‌بودن صفحه، تاب برنداشتن و ترک نخوردن در هنگام ساخت اعلام کرد و خاطرنشان کرد: نمونه آن در هیچ جای ایران وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه نمونه ساخته‌شده از میز سرامیکی قهوه‌خوری دوره قاجار، سبک‌تر ازنمونه اصلی آن است، گفت: با وجود سبکی، این نمونه بسیار مقاوم و با کیفیت بالاتری ساخته‌شده است.

سالکی یکی دیگر از تفاوت‌های این نمونه را با نمونه اصلی کمتربودن قطر آن دانست و تصریح کرد: قطر میزهای سرامیکی کاخ گلستان چهارسانتی‌متر ولی نمونه ساخته‌شده تنها دو سانتی‌متراست.

هنرمند و پژوهشگر کارگاه پژوهشی سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی در گفتگو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir)اظهار داشت: نمونه میز سرامیکی قاجار کاملا طبق نمونه اصلی‌اش از گلی مخصوص ساخته شده است.

او با اشاره به همکاری و همفکری سایر پژوهشگران این کارگاه در پیشبرد این پروژه تصریح کرد: تحقیق و پژوهش‌های گروهی بسیاری بر روی این گل انجام شد تا به نتیجه مورد نظر رسیدیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سبلان
۱۵:۳۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
وجود هنرمندانی اینچنین باعث افتخاره .. دست مریزاد به این هنرمند جوان
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۲۰:۰۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
سلام
خودشون چه گلی به سر مملکت زدند که میزشون بزنه
آخرین اخبار