صنعت بومی سازی نرم افزار و حکایت حقوق نشر!

علی رغم اینکه در تمام دنیا قانون کپی رایت و جریمه های وضع شده تقریبا به یک موضوع حل شده رسیده است اما در ایران همچنان اندر خم یک کوچه هستیم.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخچه کپی رایت با حقوق انحصاری و امتیازات چاپ از کتاب آغاز و اساسنامه آن در سال 1709 تصویب شد و نام خود را از ملکه بریتانیا گرفته‌است که اولین اساسنامه در خصوص کپی رایت محسوب می شود.
در ابتدا حق تکثیر تنها شامل تکثیر کتاب‌ها می‌شد اما با گذر زمان محدودیت‌های دیگر از قبیل ترجمه و آثار اشتقاقی به آن اضافه شد و هم اکنون در تمام محصولات و خدمات تولیدی باید این قانون رعایت شود

اگرچه قانون جهانی کپی‌رایت در ایران اجرا نمی‌شود اما قوانین مختلفی در ایران تصویب شدند که از حقوق پدیدآورندگان آثار مختلف حمایت می‌کنند. قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی، قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای و قانون تجارت الکترونیکی از جمله قوانینی هستند که طی سال‌های مختلف برای حمایت از پدیدآورندگان تصویب شدند. بر اساس همین قوانین، اگر کسی قانون کپی‌رایت را در مورد آثار دیگران رعایت نکند، صاحب اثر می‌تواند آن شخص را مورد پیگرد قانونی قرار بدهد اما با این وجود در ایران قانون حق تکثیر هیچگاه بدرستی اجرا نشده است و وزارت ارشاد هم توجهی به این مساله ندارد و گرفتن کپی‌رایت یک نرم افزار از سوی ناشر و ارایه آن به ارشاد، مانع مجوز دادن برای همان نرم افزار به شرکت دیگری نمی‌شود.

متاسفانه در کشور ما سالهاست که یاد داده اند می‌توانیم آهنگ و فیلم را روی دیسک بریزیم و در بین دوستان خود پخش کنیم، نرم‌افزارهای خارجی را چون با قیمت بالا ارائه می شوند و نمی‌توانیم بخریم، عکس و فیلم و آهنگ را بدون توجه به هیچ چیز، از طریق بلوتوث برای همدیگر ارسال کنیم، سایت دانلود فیلم و سریال و نرم‌افزار بسازیم، بسته‌های نرم‌افزاری پر از نرم‌افزارهای کرک داشته باشیم و غیره. سالهاست که ما همه چیز را کپی می‌کنیم و به خالق آن آثار هیچ توجهی نداریم.

بازار نرم‌افزار رایانه‌ای در ایران یکی از حوزه هایی است که در آن عدم رعایت حق کپی رایت نمود بیشتری دارد همانطور که مطلع هستید نرم افزارهایی که در خارج از ایران با قیمت های مختلفی فروخته میشوند در ایران به راحتی و با قیمتی ارزان تر و یا حتی رایگان در اختیار مردم قرار میگیرند و این به دلیل عدم رعایت حق کپی رایت است. در حوزه بازی های رایانه ای نیز ما شاهد این موضوع هستیم مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای در ایران اعلام کرده است  که عدم رعایت حق کپی رایت بازی‌های رایانه‌ای خارجی به آثار داخلی ضربه می‌زند، چون بازی‌های خارجی به دلیل عدم رعایت کپی رایت در ایران به قیمت پایین‌تر از آثار تولید داخل عرضه می‌شود  که همین امر  منجر به عدم پیشرفت شده است و  ایران را از به جایگاه واقعی اش در تولید بازی های رایانه ای محروم ساخته است .
کارشناسان معتقدند عدم رعایت کپی رایت، ما را به یک مصرف کننده در زمینه نرم افزار تبدیل کرده است، چرا که تا زمانی که قانون کپی رایت مورد توجه خاص دولت قرار نگیرد و توسط سودجویان رعایت نشود، کماکان در زمینه نرم افزار یک مصرف کننده خواهیم بود.

لذا به موجب بررسی روند تولید نرم افزارهای بومی در ایران باشگاه خبرنگاران با یک تولیدکننده نرم افزار بومی به مصاحبه پرداخته است.
مهندس شکوری از طراحان نرم افزارهای بومی درباره عوامل موفقت برندهای ایرانی در گفتگو با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سه عامل در موفقیت شرکتهای تولید نرم افزار نقش اساسی دارد.

اول، شبکه توزیع است که باید نمایندگی در سراسر کشور داشته باشد.
دوم،‌ خدمات پشتیبانی در کشور است.
سوم عامل هم نوآوری در محصولات است.
وی افزود: هر کسی در سطح یک کسب و کار کوچک مثل سوپر مارکت، کارواش، آرایشگاه و… هم باید مدیریت انجام دهد. ما نیاز به داشبورد مدیریت داریم تا از این طریق، ابزارهایی که یک مدیر نیاز دارد در اختیارش قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به رشد نرم افزارهای بومی گفت:
ما در کشور خود اپلیکیشن های زیادی را نظیر ثبت سفارش رستوران، ثبت فاکتور و برنامه هایی برای قوانین آپارتمان نشینی را توسط طراحان داخلی تولید کرده ام که نشان از بومی شدن صنعت تولید نرم افزار در کشور ما دارد.
وی در ارتباط با کپی رایت گفت: در این ارتباط قوانینی وجود دارد اما در مرحله اجرای آن کمی مشکل داریم. اگر بتوانیم جرایم سخت‌گیرانه‌ای را برای کپی رایت در نظر بگیریم، قوانین هم بهتر اجرا خواهد شد. در کنار آن بحث فرهنگ سازی نیز مطرح است و فرهنگ استفاده از بالا جاری نشده است.
وی در پایان با اشاره به تولید نرم افزارهای ویژه کسب و کار گفت:
هم اکنون ما در زمینه تولید نرم افزارهای مالی در دنیا حرفای زیادی برای گفتن داریم و توانسته ایم مدلهای ایرانی خوبی برای کسب و کارهای ملی تولید کنیم.


در کشور ما هر ساله تعداد زیادی از جوانان در زمینه نرم‌افزار فارغ‌التحصیل می‌شوند که به دلیل نبود امنیت شغلی در داخل کشور برای انجام تحقیقات و تولید نرم افزارهای خود جذب شرکت های خارجی می شوند.  کشورهند نیز کشوری بود که از حق کپی رایت استفاده نمی کرد اما چند سال پس از تصویب قانون کپی رایت، این کشور به یکی از قطب‌های تولید نرم‌افزار در سطح بین‌المللی تبدیل شده است. لذا کشور ایران نیز می تواند با اهمیت بیشتر به موضوع حق تکثیر (کپی رایت) پیشرفت های قابل توجهی را در این زمینه کسب کند.


گزارش: حسن امکانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار