اصفهان؛

مرمت خانه تاریخی عابدی مقدم کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت خانه تاریخی عابدی مقدم در قالب طرح خانه‌های ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، "محسن جاوری"با اعلام خبر فوق افزود: مرمت خانه تاریخی عابدی مقدم با اعتباری بالغ بر دویست و پنجاه میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.

جاوری با تاکید بر اینکه خانه تاریخی عابدی مقدم در زمینی به مساحت 305 متر مربع در دوره قاجار بدست معماران و هنرمندان آن دوره ساخته شده است افزود: در جبهه شمالی فضاهای سرپوشیده آن در سه تراز در سطح 135 متر مربع احداث شده است.

وی ادامه داد: تراز میانی شامل اتاق 5 دری شاه نشین در مرکز و اتاق هایی در طرفین می باشد،طبقه سوم اتاق های بالا خانه می باشند که بر روی دو اتاق طرفین 5 دری احداث شده اند که تزئینات گچبری و بالکن عقب اتاق 5 دری از فضاهای جذاب این خانه می باشد.

مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز اضافه کرد: نحوه اجرا به صورت مشارکتی با مالک خانه است که بیشتر آیتم‌های اجرایی مربوط به استحکام بخشی، کف‌سازی، نماسازی و ساماندهی فضاهای داخلی می باشد.

سمیه فرهادی گفت:سبکسازی پشت بام ، برچیدن آجر فرش قدیمی و تمیز کاری جهت اجرای مجدد ، برچیدن پالانه های فرسوده گنبدها ، درآوردن بند فرسوده گچی و پاک کردن درزها روی سقف های تخت و طاق و چشمه، استحکام بخشی بام ها شامل اجرای دوغاب گچی کف مال روی گنبدها ، اجرای پالانه آجری با آجر سفال سوراخ دار ، اجرای صندوقه سازی شامل اجرای دیوار یک آجره با آجر سفال سوراخ دار ، اجرای سقف صندوقه ها ، اجرای عایق کاری نهایی شامل اجرای غوره گل و کاه گل در دولایه ، اجرای کف فرش سنتی روی بام از دیگر اقدامات مرمتی مهمی است که در خانه عابدی مقدم در حال انجام است.

خانه تاریخی عابدی مقدم در تاریخ 16اسفند ماه سال 1384 با شماره14912در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 



انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.