حق‌پناه: موساد تلاش داشت از طریق ایران با کردهای عراق رابطه برقرار کند

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: از حدود دهه شصت میلادی اولین ارتباط سازمان یافته میان کردها و اسرائیل شروع و موساد تلاش داشت از ایران جهت این رابطه کمک بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یکصدو دوازدهمین جلسه هم اندیشی موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی- علمی ندا عصر امروز  در سالن همایش‌های حاج احمد متوسلیان برگزار شد.

جعفر حق پناه کارشناس مسائل منطقه‌ای در این هم اندیشی گفت: از حدود دهه شصت میلادی اولین ارتباط سازمان یافته میان کردها و اسرائیل شروع شد و موساد تلاش داشت از طریق ایران با کردها رابطه برقرار کرده و آنها را به مهاجرت به اسرائیل ترغیب کند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: رژیم بعث از سال 1967 فشارهای زیادی به کردهای یهودی وارد کرد که این فشارها سبب مهاجرت آنها به اسرائیل شد، مسئله کردها برای اسرائیل امنیتی است.

حق‌پناه در ادامه افزود: از آنجا که کردهای عراق در بین کردهای منطقه سابقه بیشتری در مبارزه دارند و به نوعی کردستان عراق موتور محرک استقلال طلبی سایر کردها محسوب می‌شود در دهه 60 اولین آموزش‌های سازمان یافته به کردها توسط موساد صورت گرفت و اولین گروه کرد‌ها برای آموزش به اسرائیل اعزام شدند.

این کارشناس مسائل افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی ایستگاه‌های اطلاعاتی موساد در خوزستان و تهران فرو پاشید و اسرائیل مجبور شد مراکز اطلاعاتی خود را به ترکیه انتقال دهد و کردهای یهودی سرزمین‌های اشغالی واسطه رابطه اسرائیل با کردهای عراقی شدند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار