افزایش 8 درصدی موارد ابتلا به تیفوئید

شواهد موجود نشان می‌دهد که موارد ابتلا به تیفوئید در نیمه نخست فصل تابستان در مقایسه با فصل بهار، حدود 8 درصد افزایش یافته است.

زین‌العابدین هروی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: از جمله بیماری‌های مهم در تابستان تیفوئید، حصبه یا تب روده‌ای است که بر اثر آلودگی آب یا غذا به انسان منتقل می‌شود.

وی گفت: با وجود مشکلات زیاد ناشی از بیماری تیفوئید به ویژه خونریزی دستگاه گوارش و تب شدید و حتی خطر تهدید زندگی، اما می‌توان این بیماری را تحت کنترل درآورد.

هروی افزود: برای پیشگیری از تیفوئید رعایت بهداشت و نظافت محیط زندگی، بهداشت آب و مواد غذایی و دورنگه‌داشتن مواد خوراکی از تماس با حشرات ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان به دلیل شرایط بهتر عوامل میکروبی و ویروسی و پائین‌آمدن سطح بهداشت شیوع تیفوئید افزایش می‌یابد، تاکید کرد: شواهد موجود نشان می‌دهند که موارد ابتلا به تیفوئید در نیمه نخست فصل تابستان در مقایسه با فصل بهار، حدود 8 درصد افزایش یافته که رعایت نکردن بهداشت محیط و آب و غذا، از دلایل اصلی این افزایش بوده است.

هروی تصریح کرد: بیماری حصبه یا تیفوئید با تب شروع شده و تا یک هفته درجه حرارت بدن هر روز بیشتر از روز گذشته می‌شود و هفته دوم و سوم تب بیمار بسیار شدید و بیمار کاملاً بی‌حوصله و بدحال است.
 
وی گفت: از هفته چهارم به بعد معمولاً درجه بدن بیمار روز به روز کاهش یافته و کم‌کم حال بیمار رو به بهبود می‌رود.

هروی با بیان اینکه بیماری حصبه واگیردار است، اظهار داشت: مبتلایان به حصبه می‌توانند تا مدت‌ها پس از بهبود، میکروب بیماری را به ویژه از مدفوع خود دفع کنند و به عنوان منبع آلودگی مطرح باشند.

وی یادآور شد: برای پیشگیری از تیفوئید در درجه نخست باید بهداشت فردی رعایت شده و همچنین در خصوص مصرف آب و مواد غذایی به ویژه میوه‌ها و سبزی‌ها دقت و توجه بیشتری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار