زنان عربستانی اولین گام را برای مشارکت در انتخابات برداشتند

دو زن عربستانی نخستین بار برای حضور در انتخابات شهرداری‌ها ثبت نام کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  اسپوتنیک؛ "جمال السعدی،" تاجر سرشناس در مدینه، و "صفیناز ابو الشمات،" یک معلم ساده در مکه، سنت‌شکنی کردند و برای رای دادن در انتخابات شهرداری‌ها که دسامبر (آذر) برگزار می‌شود، ثبت نام کردند. رای دادن زنان در عربستان ممنوع است و مشخص نیست این دو زن اجازه مشارکت در انتخابات آتی را پیدا می‌کنند یا خیر.

"عبدلله بن عبدالعزیز آل سعود،" پادشاه اسبق عربستان، سپتامبر 2011 (شهریور 90) اعلام کرده بود قانونی را به تصویب می‌رساند که نه تنها به زنان حق رای دهی می‌دهد؛ بلکه احتمالا به آنها اجازه کاندید شدن در انتخابات را نیز خواهد داد. وی مدعی شد عربستان قصد ندارد زنان را در حاشیه مشارکت‌های اجتماعی قرار دهد.

با گذشت 4 سال به نظر می‌رسد وعده پادشاه پیشین عربستان جامه عمل پوشیده و زنان می‌توانند به رای دادن در انتخابات بعدی امیدوار باشند. کمیسیون انتخاباتی عربستان قصد دارد برای پیش‌بینی حضور زنان در انتخابات شهرداری‌ها، تعداد ستادهای انتخاباتی را از 424 مورد به هزار و 623 عدد افزایش دهد تا زنان نیز بتوانند به راحتی رای خود را در صندوق بیاندازند.


"جمال السعدی" درباره ثبت‌نام خود گفت: مشارکت در انتخابات و رای دادن برای زنان عربستانی به یک آرزو تبدیل شده است. اگر مانعی بر سر راه ما قرار نگیرد و بتوانیم ماه دسامبر پای صندوق‌های رای برویم، دست به یک اقدام تاریخی زده‌ایم.

ثبت‌نام مشارکت در انتخابات شهرداری‌های عربستان از دو شهر مکه و مدینه شروع می‌شود و سپس در شهرهای دیگر نیز کار ثبت‌نام پیگیری می‌شود. هر دو زنی که در شهرهای مکه و مدینه ثبت‌نام کرده‌اند امیدوارند بتوانند روزی خود نامزد انتخابات شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Belgium
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
سقوط آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
تنها کار این کشور عربستان ملعون همین بود که اینهم از بین رفت
آخرین اخبار